Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika odborných předmětů - KSU2 (VPV201Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV201Z - Didaktika odborných předmětů - KSU2, Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět završuje pedagogickou přípravu posluchačů v oblasti didaktických aplikací. Studenti si ujasní postavení oborové didaktiky v souvislosti jinými pedagogickými i odbornými disciplínami. Seznámí se se zvláštnostmi vzdělávání a výchovy v odborných předmětech vycházející z příslušných souvisejících legislativních předpisů. Osvojí si principy didaktické transformace vědeckých poznatků z oblasti jejich odborné specializace do učiva příslušných odborných předmětů vyučovaných na středních odborných školách a učilištích. Dokáží formulovat cíle výchovy a vzdělávání v příslušných odborných předmětech, vyčlenit obsah učiva a diferencovat jej, vybrat účinné formy a metody na základě znalostí jejich didaktické účinnosti. Didaktiky odborných předmětů budou členěny podle zaměření posluchačů na: Didaktiku zemědělských předmětů, Didaktiku předmětů lesnictví a krajinného inženýrství, Didaktiku technických předmětů a Didaktiku ekonomických předmětů a pod. dle předchozího odborného vysokoškolského vzdělání. Studenti si na základě videotreninku a bezprostřední analýzy procvičí základní didaktické dovednosti v procesu výuky a osvojí si zásady hodnocení pedagogického výstupu.

Osnova

PřednáškaOborová didaktika jako vědní a studijní disciplínaKoncepce výchovy a vzdělávání na středních odborných školáchCíle výchovy a vzdělávání v odborných předmětechRámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání, jejich konstrukce a využitíŠkolní vzdělávací programy principy jejich tvorby, učební dokumentyObsah vzdělávání v odborných předmětech, jeho diferenciaceAplikace didaktických zásad a forem výuky vhodných pro odborné předmětyAplikace metod vhodných pro odborné předmětyProfilová část maturitní zkoušky v odborných předmětechMateriální didaktické prostředky vhodné pro výuku odborných předmětůAplikace didaktických zásad ve výuce odborných předmětůMezipředmětové vztahy, jejich využívaní v procesu výukyCvičeníNácvik práce s rámcovými vzdělávacími programy a se školními vzdělávacími programyNácvik práce učitele se školními vzdělávacími programyZpracování učebních dokumentů se zaměřením na tvorbu osnovy předmětuVýběr učiva a jeho diferenciace pro zvolené témaVideotrénink a jako analýzaNácvik výběru forem výuky pro vybraná témataMetodologie výběru vyučovacích metod v závislosti na vzdělávacích cílechVideotrénink a jako analýzaNácvik práce s didaktickými pomůckami při výuce odborných předmětůPříprava okruhů a otázek k maturitní zkoušce v odborném předmětuVideotrénink a jako analýzaAnalýza možných mezipředmětových vztahů na základě šetření určitého oboru vzdělání

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti dokáží vysvětlit postavení oborové didaktiky v soustavě pedagogických disciplín. Orientují se v systému středoškolských oborů vzdělání a v jejich klasifikaci v mezinárodním kontextu. Dokáží na základě didaktické analýzy odvodit vzdělávací i výchovné cíle. Osvojí si principy výběru vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků v závislosti na vzdělávacích cílech. Porozumí významu, poslání a struktuře rámcových vzdělávacích programů, školních vzdělávacích programů a souvisejících pedagogických dokumentů, osvojí si metodiku jejich tvorby na úrovni oboru vzdělání. Osvojí si principy účinné transformace odborného učiva do vyučovaného předmětu a jeho základní diferenciace.Dovednosti:Studenti dokáží pracovat s rámcovým vzdělávacím programem při tvorbě školního vzdělávacího programu. Osvojí si sestavování základních učebních dokumentů související s výukou předmětu, jako jsou osnovy předmětu, tematické plány včetně formulací kompetencí, které žáci při výuce získají. Dokáží konkrétně formulovat cíle vzdělávání pro odborný předmět i pro vyučovací jednotku a na tomto základě posoudit vhodný výběr formy, metod a materiálních prostředků. Osvojí si profesně správné uplatňování metod zjišťování výsledků ve vzdělávání.Kompetence - komunikace:Jsou schopni vystupovat jako všestranně rozvinuté, chápající osobnosti ve vztahu žákům, kolegům, rodičům i k veřejností tak, aby získávali všeobecnou vážnost.Kompetence - úsudek:Absolventi získají kompetence oborově předmětovou projevující se především v racionální transformaci vědeckých poznatků do vzdělávacího obsahu. Jejich kompetence didaktická a psychodidaktická se projeví ve způsobilosti řídit vyučování i učení s využitím moderních metodických postupů včetně využívání ICT. Budou schopni reálné sebereflexe, kterou dokáží opřít o profesionálně zvládnuté nástroje.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaSlavík,M., Miller, I. Oborová didaktika, textová studijní opora, ČZU 2004, ISBN 80-213-1145-2Ouroda,S. Oborová didaktikam studijní text v doplňujícím pedagogickém studiu, MZLU Brno 1999Drahovzal,J. a kol Didaktika odborných předmětů, Paido Brno 1997, ISBN 80-85931-35-4Rámcové vzdělávací programy, profesní profily, dostupné URL http// www.nuov.czLMS Moodle, kurz Didaktika odborných předmětůDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaSkalková, J. Obecná didaktika, ISN Praha, ISBN 80-85866-33-1Kalhous,Z., Obst,O. Školní didaktika, Portál, Praha 2002 ISBN 80-7178-253-XUčební dokumenty pro OŠRámcové vzdělávací programy dostupné URL http// www.nuov.czProfesní profily dostupné URLhttp// www.nuov. cz

Požadavky

předmět Pedagogika

Garant

Ing. Ivan Miller, Ph.D.