Předmět Pedagogika I (UOP) (VPV71E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV71E - Pedagogika I (UOP), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit posluchače, kteří se nacházejí na počátku studijního programu, se základy pedagogických věd, představit jim bohatství informačních zdrojů důležitých pro studium pedagogiky i pro vlastní praxi, vybavit je znalostmi a dovednostmi nezbytnými pro další fázi studia a motivovat je k aktivnímu, uvědomělému a hloubkovému přístupu k vlastnímu studiu a učení.
Osnova
PřednáškaMotivace ke studiu pedagogikyTeorie učení a vyučováníInformační zdroje pro pedagogickou teorii a praxiVymezení pedagogiky jako vědní disciplíny, vztah pedagogiky k jiným oborům poznáníČlenění pedagogiky, pedagogické disciplínyPřehled vývoje vzdělávacího systému a pedagogického myšleníČeský vzdělávací systémVzdělávání na středních školáchAlternativní a inovativní pedagogikaAlternativní a inovativní pedagogikaMetodologie pedagogikyCvičeníReflexe vlastní motivace ke studiu pedagogikyMetody a techniky efektivního učení a studiaJak pracovat s informacemi, příklady informačních zdrojů v pedagogiceVědecké pojetí pedagogiky, význam teorie v práci učiteleObecné cíle vzdělávání, klíčové kurikulumKomparace vzdělávacích systémůStřední vzdělávání v ČR v datechPedagogika RSeminář -- reflexe nad vybranými texty z dějin pedagogického myšleníPrezentace seminárních pracíPrezentace seminárních pracíHodnocení průběhu návštěvy Pedagogického muzea JExkurze
Získané způsobilosti
Znalosti:Popsat předmět a disciplíny pedagogiky, vyjmenovat základní druhy informačních zdrojů pro studium pedagogiky a pro pedagogickou praxi. Popsat nejčastější typy pedagogického výzkumu, výzkumných strategií, výzkumného plánu a výzkumných metod. Popsat základní mezníky vývoje pedagogického myšlení a vývoje vzdělávacího systému v evropské tradici a v rámci České republiky. Charakterizovat podstatné rysy českého vzdělávacího systému.Dovednosti:Efektivně vyhledávat a zpracovávat informace o pedagogických tématech a problémech, používat více informačních zdrojů, kriticky posuzovat hodnotu informací. Sumarizovat do krátkého textu informace z různých informačních pramenů k jednomu zvolenému tématu. Formulovat vlastní stanovisko k pedagogickému problému. Vyhledat výzkumné téma, definovat výzkumný problém a sestavit výzkumný model. Získávat informace o aktuálním vývoji vzdělávacího systému v ČR.Kompetence - komunikace:Studenti se v kurzu naučí: • rozumět odborné pedagogické terminologii a číst s porozuměním odborný pedagogický text • odborně správně se vyjadřovat v ústní komunikaci o pedagogických tématech • tvořit krátké odborné texty s využitím kvalitních informačních pramenů, při zachování bibliografických norem a publikační etiky Kompetence - úsudek:Studenti se v kurzu naučí: • posoudit kvalitu a věrohodnost informačních zdrojů v pedagogice • propojovat tvrzení o edukační realitě s konkrétními fakty a správně v dialogu argumentovat o aktuálních pedagogických problémech • identifikovat slabá místa v pedagogickém výzkumu, především různé druhy zkreslení a chybných závěrů • tvořit vlastní odborně podložené komentáře aktuálních problémů vzdělávacího systému v ČR
Literatura
ZákladníKALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.DoporučenáHRABAL,V. Diagnostika. Praha Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.MAŇÁK, J.Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno MU, 1998.ISBN 80-210-1880-1.MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno Paido, 2001. ISBN 80-7315-002-6.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ,J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.Praha SPN, 1989. ISBN 80-04-21854-7.MAREŠ, J. Styly učení .Praha Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha UK-PEF, 1996. ISBN 80-902166-0-9.KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 416 s. ISBN 80-7367-054-2.PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 978-80-262-0872-3.PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9.PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.VOTAVA, Jiří. Úvod do pedagogiky: (ianua scholae reserata). Vyd. 1. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2011, 203 s. ISBN 978-80-213-2229-5.
Požadavky
žádné
Garant
Mgr. Jiří Votava, Ph.D.