Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika I (UOP) (VPV71E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV71E - Pedagogika I (UOP), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit posluchače, kteří se nacházejí na počátku studijního programu, se základy pedagogických věd, představit jim bohatství informačních zdrojů důležitých pro studium pedagogiky i pro vlastní praxi, vybavit je znalostmi a dovednostmi nezbytnými pro další fázi studia a motivovat je k aktivnímu, uvědomělému a hloubkovému přístupu k vlastnímu studiu a učení.

Osnova

PřednáškaMotivace ke studiu pedagogikyTeorie učení a vyučováníInformační zdroje pro pedagogickou teorii a praxiVymezení pedagogiky jako vědní disciplíny, vztah pedagogiky k jiným oborům poznáníČlenění pedagogiky, pedagogické disciplínyPřehled vývoje vzdělávacího systému a pedagogického myšleníČeský vzdělávací systémVzdělávání na středních školáchAlternativní a inovativní pedagogikaAlternativní a inovativní pedagogikaMetodologie pedagogikyCvičeníReflexe vlastní motivace ke studiu pedagogikyMetody a techniky efektivního učení a studiaJak pracovat s informacemi, příklady informačních zdrojů v pedagogiceVědecké pojetí pedagogiky, význam teorie v práci učiteleObecné cíle vzdělávání, klíčové kurikulumKomparace vzdělávacích systémůStřední vzdělávání v ČR v datechPedagogika RSeminář -- reflexe nad vybranými texty z dějin pedagogického myšleníPrezentace seminárních pracíPrezentace seminárních pracíHodnocení průběhu návštěvy Pedagogického muzea JExkurze

Získané způsobilosti

Znalosti:Popsat předmět a disciplíny pedagogiky, vyjmenovat základní druhy informačních zdrojů pro studium pedagogiky a pro pedagogickou praxi. Popsat nejčastější typy pedagogického výzkumu, výzkumných strategií, výzkumného plánu a výzkumných metod. Popsat základní mezníky vývoje pedagogického myšlení a vývoje vzdělávacího systému v evropské tradici a v rámci České republiky. Charakterizovat podstatné rysy českého vzdělávacího systému.Dovednosti:Efektivně vyhledávat a zpracovávat informace o pedagogických tématech a problémech, používat více informačních zdrojů, kriticky posuzovat hodnotu informací. Sumarizovat do krátkého textu informace z různých informačních pramenů k jednomu zvolenému tématu. Formulovat vlastní stanovisko k pedagogickému problému. Vyhledat výzkumné téma, definovat výzkumný problém a sestavit výzkumný model. Získávat informace o aktuálním vývoji vzdělávacího systému v ČR.Kompetence - komunikace:Studenti se v kurzu naučí: • rozumět odborné pedagogické terminologii a číst s porozuměním odborný pedagogický text • odborně správně se vyjadřovat v ústní komunikaci o pedagogických tématech • tvořit krátké odborné texty s využitím kvalitních informačních pramenů, při zachování bibliografických norem a publikační etiky Kompetence - úsudek:Studenti se v kurzu naučí: • posoudit kvalitu a věrohodnost informačních zdrojů v pedagogice • propojovat tvrzení o edukační realitě s konkrétními fakty a správně v dialogu argumentovat o aktuálních pedagogických problémech • identifikovat slabá místa v pedagogickém výzkumu, především různé druhy zkreslení a chybných závěrů • tvořit vlastní odborně podložené komentáře aktuálních problémů vzdělávacího systému v ČR

Literatura

ZákladníKALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.DoporučenáHRABAL,V. Diagnostika. Praha Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.MAŇÁK, J.Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno MU, 1998.ISBN 80-210-1880-1.MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno Paido, 2001. ISBN 80-7315-002-6.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ,J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.Praha SPN, 1989. ISBN 80-04-21854-7.MAREŠ, J. Styly učení .Praha Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha UK-PEF, 1996. ISBN 80-902166-0-9.KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 416 s. ISBN 80-7367-054-2.PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 978-80-262-0872-3.PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9.PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.VOTAVA, Jiří. Úvod do pedagogiky: (ianua scholae reserata). Vyd. 1. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2011, 203 s. ISBN 978-80-213-2229-5.

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. Jiří Votava, Ph.D.