Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika I (UPV) (VPV80E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV80E - Pedagogika I (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student si osvojí charakteristiku pedagogiky jako vědy, její členění, interdisciplinární souvislosti, základní kategorizaci, náhled do historie a současnosti pedagogiky, český školský systém, seznámení s významem J.A. Komenského pro současnost.

Osnova

PřednáškaÚvod do pedagogikyČeský vzdělávací systémZákladní pedagogické kategorieVymezení základní terminologie - cíle, metody, formy, zásadyVhled do pedagogické teorie z pohledu historie a současnostiVýznam JOsobnost učitele a jeho kompetenceTypologie učiteleInterakční styl učitele a žákaVyučovací styl a jeho monitoringSociální atmosféra školní třídyVýchova a její složkyCvičeníVlastní charakteristika učiteleSebereflexe učitele a její možnostiMonitoring interakčního stylu učiteleSociometriePrezentace výsledků seminárních pracíHodnocení seminárních prací

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají znalosti z obecné pedagogiky, charakterizují pedagogiku jako vědu, klasifikují jednotlivé pedagogické disciplíny i hraniční disciplíny, orientují se v základních pojmech, chápou pojmy výchova, vzdělávání, cíle, metody, formy, zásady..., popíší český školský systém. Orientují se ve vývoji pedagogiky, znají význam díla a názorů J.A. Komenského na výchovu, mají přehled o soudobé odborné literatuře.Dovednosti:Absolventi dovedou aplikovat teorii obecné pedagogiky do výchovně vzdělávacího procesu, dovedou zpracovávat tématický plán a přípravu na vyučování, didakticky transformovat učivo, výchovně působit na žáky, řešit výchovné situace, dovedou posoudit svůj vyučovací styl, odhadnout sociální atmosféru ve třídě, jsou schopni hodnocení své práce.Kompetence - komunikace:Absolventi komentují své zkušenosti získané ve školní praxi, obhajují svůj pedagogický záměr a jeho případnou realizaci. Komentují své výchovné působení na žáky.Kompetence - úsudek:Absolventi si utvoří úsudek o své profesi, o svých schopnostech k výkonu povolání učitele, o vhodnosti a efektivnosti používaných způsobů vzdělávání a výchovy.

Literatura

ZákladníDYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel - příprava na profesi. Praha Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha Grada, 2007.KOMENSKÝ, J.,.A. Didaktika velká. Brno Komenium, 1948.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.DoporučenáPETTY, G. Moderní vyučování. Praha Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. PrahaPortál, 1999. ISBN 80-85931-68-0.MAREŠ, J. Styly učení .Praha Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha Grada

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc.