Předmět Pedagogika I (UPV) (VPV80E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV80E - Pedagogika I (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student si osvojí charakteristiku pedagogiky jako vědy, její členění, interdisciplinární souvislosti, základní kategorizaci, náhled do historie a současnosti pedagogiky, český školský systém, seznámení s významem J.A. Komenského pro současnost.
Osnova
PřednáškaÚvod do pedagogikyČeský vzdělávací systémZákladní pedagogické kategorieVymezení základní terminologie - cíle, metody, formy, zásadyVhled do pedagogické teorie z pohledu historie a současnostiVýznam JOsobnost učitele a jeho kompetenceTypologie učiteleInterakční styl učitele a žákaVyučovací styl a jeho monitoringSociální atmosféra školní třídyVýchova a její složkyCvičeníVlastní charakteristika učiteleSebereflexe učitele a její možnostiMonitoring interakčního stylu učiteleSociometriePrezentace výsledků seminárních pracíHodnocení seminárních prací
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi mají znalosti z obecné pedagogiky, charakterizují pedagogiku jako vědu, klasifikují jednotlivé pedagogické disciplíny i hraniční disciplíny, orientují se v základních pojmech, chápou pojmy výchova, vzdělávání, cíle, metody, formy, zásady..., popíší český školský systém. Orientují se ve vývoji pedagogiky, znají význam díla a názorů J.A. Komenského na výchovu, mají přehled o soudobé odborné literatuře.Dovednosti:Absolventi dovedou aplikovat teorii obecné pedagogiky do výchovně vzdělávacího procesu, dovedou zpracovávat tématický plán a přípravu na vyučování, didakticky transformovat učivo, výchovně působit na žáky, řešit výchovné situace, dovedou posoudit svůj vyučovací styl, odhadnout sociální atmosféru ve třídě, jsou schopni hodnocení své práce.Kompetence - komunikace:Absolventi komentují své zkušenosti získané ve školní praxi, obhajují svůj pedagogický záměr a jeho případnou realizaci. Komentují své výchovné působení na žáky.Kompetence - úsudek:Absolventi si utvoří úsudek o své profesi, o svých schopnostech k výkonu povolání učitele, o vhodnosti a efektivnosti používaných způsobů vzdělávání a výchovy.
Literatura
ZákladníDYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel - příprava na profesi. Praha Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha Grada, 2007.KOMENSKÝ, J.,.A. Didaktika velká. Brno Komenium, 1948.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.DoporučenáPETTY, G. Moderní vyučování. Praha Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. PrahaPortál, 1999. ISBN 80-85931-68-0.MAREŠ, J. Styly učení .Praha Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha Grada
Požadavky
žádné
Garant
doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc.