Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika II (UPV) (VPV83E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV83E - Pedagogika II (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Pedagogika II. zahrnuje obecnou didaktiku, její charakteristiku, vysvětlení pojmů vzdělávání a vyučování, procesuální stránku vyučování, didaktické metody, zásady, organizační formy, modernizaci vyučovacího procesu, přípravu na vyučování a alternativní způsoby vyučování

Osnova

PřednáškaÚvod do didaktikyTeorie vzdělávacích programů Plánování kurikulaVzdělávací cíleKlasifikace cílůOrganizace výukySlovní metody vyučování Názorné metody vyučování Aktivizující metody vyučováníŠkolní hodnocení a evaluaceProstředí výuky Osobnost učiteleCvičeníFormulace pedagogických cílůFormulace pedagogických cílůPříprava na vyučovací jednotkuPříprava na vyučovací jednotkuDidaktická transformaceDidaktická transformaceDidaktická analýzaDidaktická analýzaŘízení třídy Řízení třídy Pedagogická interakce a komunikacePedagogická interakce a komunikace

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent by měl být schopen popsat předmět didaktiky a její zařazení v soustavě pedagogických disciplín, pojmenovat nejdůležitější učební dokumenty, jejich základní strukturu a použití v praxi. Měl by být schopen vysvětlit funkce cílů v edukačních procesech, načrtnout proces plánování vzdělávací činnosti, chrakterizovat základní organizační formy výuky, rozdělit metody výuky do skupin, posoudit výhody a nevýhody jejich použití. Absolvent by také měl být seznámen s procesem hodnocení, konkrétně s metodami zjišťování výsledků učení a vhodnými formami hodnocení práce žáků.Dovednosti:Absolvent by měl být schopen samostatně navrhovat v oboru své specializace projekt vyučování, měl by dokázat na základě správné, tj. objektivní a přesné analýzy vzdělávacích potřeb a konkrétní situace vystavět plán vyučovací jednotky s využitím adekvátních didaktických prostředků, měl by vhodně vybírat, třídit, organizovat učivo do struktury, která bude návazností a logikou vyhovovat potřebám žáků a do které se promítnou vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy. Absolvent prakticky využívá taxonomie cílů v kognitivní, psychomotorické a afektivní oblasti. Umí navrhovat podle stanovených vzdělávacích cílů vhodné metody, formy a způsoby hodnocení.Kompetence - komunikace:Absolvent má rozvinuté kompetence v oblasti pedagogické komunikace, rozumí výuce jako činnosti, kde probíhají sociálně-psychologické interakce, vnímá obě strany komunikace, možné překážky v porozumění a zná metody jejich odstraňování. Dokáže žákům poskytovat informace způsobem, který odpovídá schopnostem a vlastnostem příjemců. Je konstruktivním členem pedagogických týmů.Kompetence - úsudek:Absolvent by měl být schopen samostatné reflexe pedagogické práce, měl by vyhodnocovat vztah mezi cílem, procesem a výsledky vzdělávání. Měl by vybírat adekvátní metody a další didaktické prostředky, identifikovat jejich silné a slabé stránky a modifikovat je v duchu pedagogické tvořivosti. Ve své práci aplikuje didaktické zásady, které používá jako kritéria kvalitní výuky i jako hodnotící standardy vlastní praxe.

Literatura

ZákladníŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku.Brno MU, 1998. ISBN 80-210-1937-9.VAŠUTOVÁ, J. a kol.Kapitoly z pedagogiky. Praha PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-54-4.VÁŇOVÁ, M. Úvod do srovnávací pedagogiky. Praha Vysoká škola J. A. Komenského, 2005.Národní program vzdělávání v České republice. Praha MŠMT 2001.DoporučenáHRABAL,V. Diagnostika. Praha Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. PrahaPortál, 1999. ISBN 80-85931-68-0.KALHOUS, Z.,OBST,O. Didaktika sekundární školy.Olomouc UP PedF 2003. ISBN 80-244-0599-7.KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha Portrál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.KOMENSKÝ, J.,.A. Didaktika velká. Brno Komenium, 1948.MAŇÁK, J.Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno MU, 1998.ISBN 80-210-1880-1.MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno Paido, 2001. ISBN 80-7315-002-6.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ,J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.Praha SPN, 1989. ISBN 80-04-21854-7.MAREŠ, J. Styly učení .Praha Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha UK-PEF, 1996. ISBN 80-902166-0-9.PRŮCHA,J. Moderní pedagogika.Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.PRŮCHA,J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ,J. Pedagogický slovník. Praha Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno Paido. 1995. ISBN 80-85931-11-7.

Požadavky

Studenti by měli mít ukončený předmět Pedagogika I.

Garant

Mgr. Jiří Votava, Ph.D.