Předmět Didaktická technika a technologie (UPV) (VPV86E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV86E - Didaktická technika a technologie (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je podat posluchačům přehled materiálních didaktických prostředků vhodných jak pro využití ve výuce na středních odborných školách (přímo ve vyučovacím procesu a v přípravě učitele na vyučování), tak i v oblasti vzdělávání dospělých a poradenské činnosti. Dále pak je cílem předmětu vzbudit u studentů kladný vztah k využívaným prostředkům, vysvětlit a naučit studenty metodicky správný postup při aktivním využívání materiálních didaktických prostředků.
Osnova
PřednáškaVývoj materiálních didaktických prostředků od středověku po současnostKategorizace, význam a funkce materiálních didaktických prostředkůUČEBNÍ POMŮCKY I: Originální předměty a přírodniny, modely, statická zobrazeníUČEBNÍ POMŮCKY II: Dynamická zobrazení (audiovizuální pomůcky), elektronické studijní pomůcky, auditivní pomůckyUČEBNÍ POMŮCKY III: Tištěné textové pomůcky, elektronické textové pomůckyZásady tvroby školního rozvrhu hodin (pestrost, hygienické požadavky, požadavky na blokaci lístků, atdVyužití počítače pro přípravu pomůcek; Role internetu ve vzděláváníDIDAKTICKÁ TECHNIKA I: Projekce v učebně (vizualizér, zpětný projektor, datový projektor), zobrazovací plochyDIDAKTICKÁ TECHNIKA II: Zařízení pro interaktivní projekciDIDAKTICKÁ TECHNIKA III: Auditivní technikaDidaktická technika již nepoužívaná; Nové trendy v oblasti učebních pomůcek a didaktické technikyÚčelová zařízení středních školCvičeníÚvod do předmětu; BOZP; Seznámení studentů s pracovištěm a používanými MDP; Ukázky materiálních didaktických prostředků již nepoužívanýchAnalýza možností využití materiálních didaktických prostředků ve výuce a v oblasti poradenstvíUČEBNÍ POMŮCKY I (Originální předměty a přírodniny, modely, statická zobrazení): vhodné způsoby začlenění do výuky - metodické zásady používání - zprostředkování informací pomocí patřičné didaktické techniky; Tvorba vlastního statického zobrazení - demonstrační obrazUČEBNÍ POMŮCKY II (Dynamická zobrazení - audiovizuální pomůcky, elektronické studijní pomůcky, auditivní pomůcky): vhodné způsoby začlenění do výuky - metodické zásady používání - zprostředkování informací pomocí patřičné didaktické techniky; Zásady využití výukového filmu ve výuce; Práce s multimediální interaktivní učebnicí; Možnosti využití examinačních programůUČEBNÍ POMŮCKY III (Tištěné textové pomůcky, elektronické textové pomůcky): vhodné způsoby začlenění do výuky - metodické zásady používání - zprostředkování informací pomocí patřičné didaktické techniky; Příprava a prezentace transparentních fólií pro zpětný projektor a vizualizér (ruční, digitální); Úprava elektronického textu; Možnosti využití grafických editorůTvorba vlastního rozvrhu hodin/ harmonogramu pomocí specializovaného software na základě zadaných parametrůVyužití počítače pro přípravu učebních pomůcek (PowerPoint, textový - tabulkový - grafický editor) a prezentaci komerčně vyráběných učebních pomůcekZpůsoby uplatnění internetu ve vzdělávání a poradenství; Vyhledávání vhodných učebních pomůcek a výukových podkladů na internetuInstruktáž - ovládání interaktivní tabule Activ/Smart Board; Didaktické zásady práce s mobilními a stacionárními interaktivními zařízeními; Nácvik práce s interaktivními zařízeními (Activ Board, StarBoard, interaktivní LCD panel, OnFinity)Auditivní technika; Fotoaparáty - Zásady pořizování a práce s digitální fotografií; Videokamery - záznam, střih a projekce videozáznamuPraktické ukázky moderních materiálních didaktických prostředků a zásady práce s nimiPrezentace a obhajoba úkolů k zápočtu s využitím dostupné didaktické techniky; Konzultace; Zápočty
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti získají znalosti o používání správné terminologie v oblasti učebních pomůcek a didaktické techniky. Dokáží formulovat účel a možnosti jednotlivých druhů učebních pomůcek a didaktické techniky ve vzdělávacím procesu. Osvojí si metodické principy začleňování učebních pomůcek a didaktické techniky do projektů vyučovacích jednotek a posuzování jejich účinnosti. Dokáží rozhodnout o využití ICT jako o prostředku usnadňující pochopení učiva jak v procesu výuky, tak i v domácí přípravě žáků.Dovednosti:Studenti získají dovednosti metodicky správného použití učebních pomůcek i didaktické techniky ve vyučovací jednotce. Dokáží sestavit a obsluhovat i složitější didaktické technologie včetně využívání PC, datového projektoru, interaktivní tabule, vizualizéru, videosystému atp.Kompetence - komunikace:Metodická příprava povede studenty ke zlepšení komunikace učitel - student z hlediska snažšího zpřístupňování učiva žákům.Kompetence - úsudek:Osvojí si rozhodovací kompetenci při volbě vhodných materiálních didaktických prostředků. Na základě předchozí metodické přípravy dokáží posoudit účinnost využití materiálních didaktických prostředků i ICT z hlediska efektivity vyučování.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaSLAVÍK, M., MILLER, I. Materiální didaktické prostředky - modul pro řízené samostudium. ČZU v Praze, 2002, ISBN 80-213-0890-7.DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. VOTOBIA Olomouc, 2008, ISBN 978-80-7409-003-5.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKONUPČÍK, P. Didaktická technika - I. díl. PedF MU Brno, 2009.KONUPČÍK, P. Didaktická technika - II. díl. PedF MU Brno, 2010.PETTY, G. Moderní vyučování, Portál Praha, 1996KOUBA, L. a kol. Technické systémy ve výuce, skripta, Praha, UK Praha 1992KOUBA, L. a kol. Technické systémy ve výuce II, skripta, Praha, UK Praha 1995On-line studijní materiály k předmětu https//moodle.czu.cz/
Požadavky
Základy ovládání IKT.
Garant
Ing. Karel Němejc, Ph.D.