Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktická technika a technologie (UPV) (VPV86E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV86E - Didaktická technika a technologie (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je podat posluchačům přehled materiálních didaktických prostředků vhodných jak pro využití ve výuce na středních odborných školách (přímo ve vyučovacím procesu a v přípravě učitele na vyučování), tak i v oblasti vzdělávání dospělých a poradenské činnosti. Dále pak je cílem předmětu vzbudit u studentů kladný vztah k využívaným prostředkům, vysvětlit a naučit studenty metodicky správný postup při aktivním využívání materiálních didaktických prostředků.

Osnova

PřednáškaVývoj materiálních didaktických prostředků od středověku po současnostKategorizace, význam a funkce materiálních didaktických prostředkůUČEBNÍ POMŮCKY I: Originální předměty a přírodniny, modely, statická zobrazeníUČEBNÍ POMŮCKY II: Dynamická zobrazení (audiovizuální pomůcky), elektronické studijní pomůcky, auditivní pomůckyUČEBNÍ POMŮCKY III: Tištěné textové pomůcky, elektronické textové pomůckyZásady tvroby školního rozvrhu hodin (pestrost, hygienické požadavky, požadavky na blokaci lístků, atdVyužití počítače pro přípravu pomůcek; Role internetu ve vzděláváníDIDAKTICKÁ TECHNIKA I: Projekce v učebně (vizualizér, zpětný projektor, datový projektor), zobrazovací plochyDIDAKTICKÁ TECHNIKA II: Zařízení pro interaktivní projekciDIDAKTICKÁ TECHNIKA III: Auditivní technikaDidaktická technika již nepoužívaná; Nové trendy v oblasti učebních pomůcek a didaktické technikyÚčelová zařízení středních školCvičeníÚvod do předmětu; BOZP; Seznámení studentů s pracovištěm a používanými MDP; Ukázky materiálních didaktických prostředků již nepoužívanýchAnalýza možností využití materiálních didaktických prostředků ve výuce a v oblasti poradenstvíUČEBNÍ POMŮCKY I (Originální předměty a přírodniny, modely, statická zobrazení): vhodné způsoby začlenění do výuky - metodické zásady používání - zprostředkování informací pomocí patřičné didaktické techniky; Tvorba vlastního statického zobrazení - demonstrační obrazUČEBNÍ POMŮCKY II (Dynamická zobrazení - audiovizuální pomůcky, elektronické studijní pomůcky, auditivní pomůcky): vhodné způsoby začlenění do výuky - metodické zásady používání - zprostředkování informací pomocí patřičné didaktické techniky; Zásady využití výukového filmu ve výuce; Práce s multimediální interaktivní učebnicí; Možnosti využití examinačních programůUČEBNÍ POMŮCKY III (Tištěné textové pomůcky, elektronické textové pomůcky): vhodné způsoby začlenění do výuky - metodické zásady používání - zprostředkování informací pomocí patřičné didaktické techniky; Příprava a prezentace transparentních fólií pro zpětný projektor a vizualizér (ruční, digitální); Úprava elektronického textu; Možnosti využití grafických editorůTvorba vlastního rozvrhu hodin/ harmonogramu pomocí specializovaného software na základě zadaných parametrůVyužití počítače pro přípravu učebních pomůcek (PowerPoint, textový - tabulkový - grafický editor) a prezentaci komerčně vyráběných učebních pomůcekZpůsoby uplatnění internetu ve vzdělávání a poradenství; Vyhledávání vhodných učebních pomůcek a výukových podkladů na internetuInstruktáž - ovládání interaktivní tabule Activ/Smart Board; Didaktické zásady práce s mobilními a stacionárními interaktivními zařízeními; Nácvik práce s interaktivními zařízeními (Activ Board, StarBoard, interaktivní LCD panel, OnFinity)Auditivní technika; Fotoaparáty - Zásady pořizování a práce s digitální fotografií; Videokamery - záznam, střih a projekce videozáznamuPraktické ukázky moderních materiálních didaktických prostředků a zásady práce s nimiPrezentace a obhajoba úkolů k zápočtu s využitím dostupné didaktické techniky; Konzultace; Zápočty

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti získají znalosti o používání správné terminologie v oblasti učebních pomůcek a didaktické techniky. Dokáží formulovat účel a možnosti jednotlivých druhů učebních pomůcek a didaktické techniky ve vzdělávacím procesu. Osvojí si metodické principy začleňování učebních pomůcek a didaktické techniky do projektů vyučovacích jednotek a posuzování jejich účinnosti. Dokáží rozhodnout o využití ICT jako o prostředku usnadňující pochopení učiva jak v procesu výuky, tak i v domácí přípravě žáků.Dovednosti:Studenti získají dovednosti metodicky správného použití učebních pomůcek i didaktické techniky ve vyučovací jednotce. Dokáží sestavit a obsluhovat i složitější didaktické technologie včetně využívání PC, datového projektoru, interaktivní tabule, vizualizéru, videosystému atp.Kompetence - komunikace:Metodická příprava povede studenty ke zlepšení komunikace učitel - student z hlediska snažšího zpřístupňování učiva žákům.Kompetence - úsudek:Osvojí si rozhodovací kompetenci při volbě vhodných materiálních didaktických prostředků. Na základě předchozí metodické přípravy dokáží posoudit účinnost využití materiálních didaktických prostředků i ICT z hlediska efektivity vyučování.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaSLAVÍK, M., MILLER, I. Materiální didaktické prostředky - modul pro řízené samostudium. ČZU v Praze, 2002, ISBN 80-213-0890-7.DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. VOTOBIA Olomouc, 2008, ISBN 978-80-7409-003-5.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKONUPČÍK, P. Didaktická technika - I. díl. PedF MU Brno, 2009.KONUPČÍK, P. Didaktická technika - II. díl. PedF MU Brno, 2010.PETTY, G. Moderní vyučování, Portál Praha, 1996KOUBA, L. a kol. Technické systémy ve výuce, skripta, Praha, UK Praha 1992KOUBA, L. a kol. Technické systémy ve výuce II, skripta, Praha, UK Praha 1995On-line studijní materiály k předmětu https//moodle.czu.cz/

Požadavky

Základy ovládání IKT.

Garant

Ing. Karel Němejc, Ph.D.