Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika odborného vzdělávání (UPV) (VPV91E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV91E - Pedagogika odborného vzdělávání (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíle předmětu pedagogika odborného vzdělávání jsou následující: 1.Vysvětlit základní vztahy mezi odborným vzděláváním a světem práce 2.Popsat formy a organizaci odborného vzdělávání 3.Seznámit s aktuálními tématy a trendy odborného vzdělávání v ČR a EU 4.Popsat základní rysy kariérního vývoje, vysvětlit průběh profesní socializace a roli kariérového poradenství 5.Analyzovat problémy odborného vzdělávání v konkrétních školách a možné způsoby jejich řešení

Osnova

PřednáškaPředmět a cíle pedagogiky odborného vzděláváníVzdělávací systém ČR, pojem celoživotní učení, jeho děleníPráce -- definice pojmu, význam práce pro jedince a společnost, funkce práce, chápání práce v různých vědních disciplínáchZaměstnání -- pracovně právní vymezení zaměstnání, skupiny oborů, kvalifikační úrovně, charakteristika složení pracovních sil v ČRProfese -- rozdíl mezi zaměstnáním a profesí, příprava na profesi, počáteční a další profesní vzdělávání, profesní vývoj, profesní socializaceTrh práce -- definice pojmu, nabídka a poptávka, zaměstnanost a nezaměstnanost, státní politika zaměstnanosti, úkoly a funkce státní správy (Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad práce)Systémy pro popis a srovnání složení pracovních sil a kvalifikací - Evropský rámec kvalifikací (EQF), Národní soustava kvalifikací, Národní soustava povoláníPojem kvalifikace, kvalifikační standardy, způsoby ověřování dosažené kvalifikaceModely a systémy odborného vzdělávání -- srovnání situace v ČR a EUPočáteční odborné vzdělávání v ČR (soustava oborů vzdělávání, struktura středních odborných škol), další profesní vzděláváníKariérové poradenstvíStátní politika zaměstnanostiCvičeníMotivace ke studiu předmětu, stanovení osobních studijních cílů a očekávání od kurzuObsah pojmu celoživotní učení v dokumentech a v praxiOsobně vnímaný význam práceSrovnání struktury pracovních sil v ČR s dalšími zeměmi, příčiny a důsledky zjištěných rozdílůVývoj profesní dráhy v konkrétním povoláníAktuální situace na trhu práce v ČRPraktické použití NSK, NSP, InfoabsolventMetody ověřování dosažené kvalifikacePřípadové studie o střední odborné školeAnalýza vlastní kariérové dráhyPříklady opatření státní politika zaměstnanostiEvaluace kurzu

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent je schopen vysvětlit základní vztahy mezi odborným vzděláváním a světem práce, popsat formy a orgnizaci odborného vzdělávání. Je seznámen s aktuálními tématy a trendy odborného vzdělávání v ČR a Evropě. Zná základní fáze kariérního vývoje, profesní socializace a je si vědom role kariérového poradenství v celém procesu.Dovednosti:Absolvent je schopen analyzovat problémy odborného vzdělávání jak na rovině národního vzdělávacího systému, tak v konkrétních školách, a navrhuje možné způsoby jejich řešení. V rámci odborného vzdělávání a výcviku podporuje profesní socializaci žáků a ve spolupráci s externími poradenskými pracovišti zajišťuje kariérové poradenství. Umí do kurikula odborného vzdělávání implementovat aktuální otázky a témata, která jsou požadovaná světem práce.Kompetence - komunikace:Předmět nabídne studentům mnoho příležitostí používat a zlepšovat dovednosti v psané a mluvené komunikaci. Rozšíří také jejich zkušenost s ostatními účastníky a rozvine jejich sociální a komunikační kompetence. Kompetence - úsudek:Studenti se naučí analyzovat fakta, pojmy a teorie související se vzděláváním a se školskou soustavou. Budou schopní identifikovat, popsat a řešit problémy, které především souvisejí s jejich vlastním profesním působením. Předmět dále přispěje k rozvinutí kritického myšlení a lepšímu vnímání sebe sama.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice Bílá kniha. / Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ; redakce Jiří Kotásek ... [et al.]. - Praha Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.Kurikulární reforma a tvorba vzdělávacích programů ve středním odborném vzdělávání. Praha Národní ústav odborného vzdělávání, 2006.DoporučenáECVET: evropský systém pro zvýšení kvality mobility v odborném vzdělávání : otázky a odpovědi. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2014, 30 stran. ISBN 978-80-87335-79-6.HLAĎO, Petr a Jitka MICHALICOVÁ. Kroky k povolání: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, c2014, [101] s. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-088-8.VENCOVSKÁ, Taťána, NASKE, Petr, RATHOUSKÁ GRMELOVÁ, Eva, VENCOVSKÝ, Filip, DENKOVÁ, Helena a BROŽ, František. Kráčíme Pospolu k efektivnější spolupráci škol a firem. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 63 stran. ISBN 978-80-7481-100-5.Jazyk výuky: ČeštinaKalhous, z., Obst, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0599-7Profesní příprava a učení směřující k získání kompetencí. Překlad vybraných částí. Příloha Zpravodaje odborné vzdělávání v zahraničí. Praha Národní ústav odborného vzdělávání, 2002.MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. Praha ČVUT, 1991. ISBN 80-0100672-4.Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku.Brno MU, 1998. ISBN 80-210-1937-9.DOBROVSKÁ, D. Pedagogická a psychologická příprava učitelů odborných předmětů. Praha ISV, 2004. ISBN 80-86642-33-X.

Požadavky

Pedagogika 1, Pedagogika 2

Garant

Mgr. Jiří Votava, Ph.D.