Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do pedagogiky (POVK) (VRV108Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV108Z - Úvod do pedagogiky (POVK), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
pedagogika celá Neznámý 25.05.2018 19:43 45

Další informace

Cíl

.Seznámit posluchače s charakterem pedagogiky, jejím předmětem, disciplínami .Ukázat příklady důležitých informačních zdrojů v pedagogice a jejich využívání .Zvýšit vnímavost k aktuálním pedagogickým otázkám a problémům .Vysvětlit, základními metodologickými postupy a aktuálními informačními zdroji .Seznámit se zásadními mezníky vývoje pedagogiky, vzdělávání a školství v Čechách .Představit český vzdělávací systém

Osnova

PřednáškaÚvod do pedagogikyZáklady práce s informacemi Knihovní služby Pedagogické časopisyOn-line databáze a pedagogické institucePředmět pedagogiky, pedagogické disciplínyZáklady metodologie pedagogického výzkumuVyužití pedagogického výzkumu ve vzděláváníPřehled dějin školství, vzdělávání a výchovyVzdělávací systém v České republiceDílo JHistorické a současné koncepce vzdělávání a vyučováníCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Popsat předmět a disciplíny pedagogiky, vyjmenovat základní druhy informačních zdrojů pro studium pedagogiky a pro pedagogickou praxi. Popsat nejčastější typy pedagogického výzkumu, výzkumných strategií, výzkumného plánu a výzkumných metod. Popsat základní mezníky vývoje pedagogického myšlení a vývoje vzdělávacího systému v evropské tradici a v rámci České republiky. Charakterizovat podstatné rysy českého vzdělávacího systému.Dovednosti:Efektivně vyhledávat a zpracovávat informace o pedagogických tématech a problémech, používat více informačních zdrojů, kriticky posuzovat hodnotu informací. Sumarizovat do krátkého textu informace z různých informačních pramenů k jednomu zvolenému tématu. Formulovat vlastní stanovisko k pedagogickému problému. Vyhledat výzkumné téma, definovat výzkumný problém a sestavit výzkumný model. Získávat informace o aktuálním vývoji vzdělávacího systému v ČR.Kompetence - komunikace:Rozumět odborné pedagogické terminologii a číst s porozuměním odborný pedagogický text. Správně odborně se vyjadřovat v ústní komunikaci o pedagogických tématech. Tvořit krátké odborné texty s využitím kvalitních informačních pramenů, při zachování bibliografických norem a publikační etiky.Kompetence - úsudek:Posoudit kvalitu a věrohodnost informačních zdrojů v pedagogice. Propojovat tvrzení o edukační realitě s konkrétními fakty a správně argumentovat v dialogu o aktuálních pedagogických problémech. Identifikovat slabá místa v pedagogickém výzkumu, především různé druhy zkreslení a chybných závěrů. Tvořit vlastní odborně podložené komentáře aktuálních problémů vzdělávacího systému v ČR.

Literatura

ZákladníKALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.KALHOUS, Z.,OBST,O. Didaktika sekundární školy.Olomouc UP PedF 2003. ISBN 80-244-0599-7.KOMENSKÝ, J.,.A. Didaktika velká. Brno Komenium, 1948.PRŮCHA,J. Moderní pedagogika.Praha Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.DoporučenáHRABAL,V. Diagnostika. Praha Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. PrahaPortál, 1999. ISBN 80-85931-68-0.KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha Portrál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.MAŇÁK, J.Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno MU, 1998.ISBN 80-210-1880-1.MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno Paido, 2001. ISBN 80-7315-002-6.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ,J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.Praha SPN, 1989. ISBN 80-04-21854-7.MAREŠ, J. Styly učení .Praha Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha UK-PEF, 1996. ISBN 80-902166-0-9.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.PRŮCHA,J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ,J. Pedagogický slovník. Praha Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno Paido. 1995. ISBN 80-85931-11-7.

Požadavky

žádné

Garant

PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D.