Předmět Vývojová psychologie (POVK) (VRV109E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV109E - Vývojová psychologie (POVK), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a obecnými zákonitostmi vývoje člověka. Předmět pomáhá pochopit komplex dynamických procesů psychického vývoje a jeho variabilitu a všeobecné trendy. Dále si klade za cíl seznámit studenty s jednotlivými vývojovými obdobími a jejich zvláštnostmi.
Osnova
PřednáškaPředmět vývojové psychologieMetody vývojové psychologie, longitudinální a transverzální přístupČinitele a mechanizmy psychického vývojeZákonitosti psychického vývoje, znaky a zvláštnosti dětské psychické strukturyVývoj osobnosti ve stáříProblematika periodizací psychického vývoje a jejich kriteriíPsychické zvláštnosti období prenatálního a novorozeneckéhoPsychický vývoj v období kojeneckém a batolecímPsychický vývoj v předškolním obdobíCharakteristika vývoje v mladším školním věkuStřední školní věk - prepubescence a pubescenceVývojové změny v dospělostiVývoj osobnosti ve stáříCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti jsou schopni vymezit základní pojmy vývojové psychologie, vysvětlit teorie vývoje osobnosti, vývojové zákonitosti a změny ve vývoji člověka. Dokáží popsat jednotlivé vývojové etapy v životě člověka a analyzovat zvláštnosti jednotlivých vývojových období.Dovednosti:Studenti jsou schopni aplikovat poznatky z vývojové psychologie do vztahu poradce-klient. Orientují se ve zvláštnostech jednotlivých vývojových období a respektují je. Dokáží objasnit vývojové zvláštnosti zejména v dospělosti a stáří.Kompetence - komunikace:Studenti dokáží využít poznatky z vývojové psychologie pro vedení rozhovoru s klientem. Respektují vývojové zvláštnosti jednotlivých vývojových období v komunikaci s klienty různého věkového vymezení.Kompetence - úsudek:Studenti dokáží posoudit vývoj emocionality a morálky v ontogenezi, kriticky zhodnotit sociální poznávání v ontogenenzi a rozvoj sociální kompetence.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaVágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Praha Karolinum. ISBN 80-246-0956-8Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Praha Karolinum. ISBN 978-80-246-1318Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha Grada. ISBN 80-7169-195-XMacek, P. (2003). Adolescence. Praha Portál. ISBN 80-7178-748-7DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaErikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha Argo. ISBN 80-7203-380-8Piaget, J., Inhelderová, B. (2001). Psychologie dítěte. Praha Portál. ISBN 80-7178-608-XVygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha SPN.Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha Portál. ISBN 978-80-7367-282-9Shapiro, L. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha Portál. ISBN 80-7178-238-6Švancara, J. (1979). Emoce, city a motivace. Praha SPN.Langmeier, J., Matějček, Z. (1974). Psychická deprivace v dětství. Praha Avicenum.Matějček, Z. (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Československá psychologie, 40, s. 369-375.Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha Portál. ISBN 80-7178-829-5Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha SPN.Švancara, J. (1983) Psychologie stárnutí a stáří. U čební text. 2. vyd., PrahaGoleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha Columbus. ISBN 80-85928-48-5Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha Portál. ISBN 80-7178-154-1Stuart-Hamilton, I. (1999). Psychologie stárnutí. Praha Portál. ISBN 80-7178-274-2Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha Nakladatelství LN.
Požadavky
Vědomosti a poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Garant
Mgr. Alek Lačev, Ph.D.