Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (POVK) (VRV112E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV112E - Sociální pedagogika (POVK), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíle předmětu sociální pedagogika jsou následující: 1.Popsat sociální podmínky výchovy a vzdělávání 2.Vysvětlit předpoklady úspěšné sociální integrace, popsat její průběh a rizika procesu začleňování jedince do skupiny a společnosti 3.Ukázat možnosti pedagogického působení na sociální prostředí ve vzdělávacích institucích s cílem vytvořit a udržet vhodné podmínky pro učení a pro dobré soužití ve skupině a společnosti 4.Vysvětlit možnosti pedagogické intervence v případě jedinců či skupin ohrožených sociálním vyloučením, jedinců ze sociálně problémového nebo nefunkčního prostředí 5.Uvést příklady programů a přístupů pro práci se specifickými skupinami – například práce s rodinou, dospívajícími, etnickými a kulturními menšinami, migranty aj. 6.Vysvětlit význam sociálního prostředí na pracovišti

Osnova

PřednáškaDefinice sociální pedagogiky, cíle sociální pedagogikyOsobní a sociální identitaKulturaTeorie skupin, struktura a dynamika skupinyPředsudek, stereotypTeorie hodnot, etická výchovaMultikulturní výchovaMediální výchovaGlobální výchovaMetody diagnostiky struktury a dynamiky sociální skupinyZpůsob zvládání odlišnostíŘešení sociálních konfliktů CvičeníDefinice sociální pedagogiky, cíle sociální pedagogikyOsobní a sociální identitaKulturaTeorie skupin, struktura a dynamika skupinyPředsudek, stereotypTeorie hodnot, etická výchovaMultikulturní výchovaMediální výchovaGlobální výchovaMetody diagnostiky struktury a dynamiky sociální skupinyZpůsob zvládání odlišnostíŘešení sociálních konfliktů

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretické znalosti sociální pedagogiky, konkrétně v oblasti cílů, metod a organizačních forem. Znají a v praxi uplatňují lidská práva a práva dětí, rozumí fungování sociálních skupin, jejich struktuře a dynamice. Dokaží v praxi uplatňovat učivo z příbuzných oborů, především pedagogiky a psychologie. Mají znalosti o fungování systému sociálně právní ochrany dětí, o fungování sociální péče především v oblasti prevence. Mají přehled o základní legislativě a rozumí tomu, jak může ochrana a podpora dětí probíhat v prostředí konkrétní školy. Vědí, na jaké instituce se obrátit s žádostí o informace nebo o odbornou pomoc.Dovednosti:Absolvent je schopen aktivně, citlivě a profesionálně pracovat se skupinou v rámci výchovně vzdělávacích institucí nebo v různých typech organizací, které pracují s dospělými. Je schopen diagnostikovat situaci ve skupině, rozkrývat její strukturu a hodnotit sociální prostředí. Dokáže určit možná rizika, například jedince či skupiny, které mohou být ohroženy sociálním vyloučením. Je vnímavý k sociálním konfliktům. Dokáže navrhovat aktivity a opatření, která budou podporovat sociální inkluzi, respekt a vzájemnou toleranci.Kompetence - komunikace:Předmět nabídne studentům mnoho příležitostí používat a zlepšovat dovednosti v psané a mluvené komunikaci. Rozšíří také jejich zkušenost s ostatními účastníky a rozvine jejich sociální a komunikační kompetence. Kompetence - úsudek:Absolvent je schopen sbírat a vyhodnocovat informace ze sociálního prostředí, vnímá sociální interakce, usnadňuje sociální učení a rozvoj členů skupiny.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha Grada, 2007VESELÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice Univerzita Pardubice, 2006.DoporučenáBENDL, Stanislav. Nárys sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 66 s. ISBN 978-80-7290-668-0.BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 306 stran. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.HARMS, Louise. Working with people: communication skills for reflective practice. New York: Oxford University Press, 2007, xvii, 278 p. ISBN 0195558820.HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 stran. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6.KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 215 s. ISBN 978-80-262-0643-9.O'HARA, Agi a POCKETT, Rosalie. Skills for human service practice: working with individuals, groups, and communities. Second edition. Australia: Oxford University Press, 2011, xxi, 386 pages. ISBN 9780195562859.PANČOCHA, Karel a VÍTKOVÁ, Marie. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání: Analysis of social determinants of inclusive education. 1. vyd. Brno: Paido, 2013, 319 s. ISBN 978-80-7315-245-1.TOLLAROVÁ, Blanka, HRADEČNÁ, Marie a ŠPIRKOVÁ, Andrea. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 259 s. ISBN 978-80-262-0376-6.VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 232 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5.

Požadavky

Předpokládá se absolvování předmětů Úvod do pedagogiky, Pedagogika a Psychologie výchovy a vyučování

Garant

Mgr. Jiří Votava, Ph.D.