Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie výchovy a vzdělávání II (POVK) (VRV116E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV116E - Psychologie výchovy a vzdělávání II (POVK), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti porozumí a vysvětlí základní pojmy a teorie pedagogické psychologie, porozumí integraci systémů pedagogické a sociální psychologie v současných teoriích týkajících se výchovy a vzdělávání. Budou aplikovat teoretické poznatky na vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním a s výchovou v rodině i mimo ni.

Osnova

PřednáškaZvládání školní zátěžePsychologie učeníDruhy učení - podmiňovaní, senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení řešením problémuZákony učeníČinitelé ovlivňující průběh a výsledky učeníMetody učeníRozložení učiva, uležení, přeučení (overlearning), doba vhodná k učeníUčební (studijní) stylyPředpoklady úspěšného studiaTvořivost (kreativita) a její rozvíjeníPsychologie výchovy a sebevýchovyPsychology of education and self-educationCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti jsou schopni vymezit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie, vysvětlí integraci systémů pedagogické a sociální psychologie v teoriích výchovy, učení a vzdělávání.Dovednosti:Studenti jsou schopni aplikovat poznatky z psychologie výchovy a vzdělávání do vztahu poradce-klient, reflektovat vlastní zkušenosti z výchovy, učení a vzdělávání v rodině i v institucích mimo rodinu.Kompetence - komunikace:Studenti dokáží využít poznatky z psychologie výchovy a vzdělávání pro vedení rozhovoru s klientem. Respektují zákonitosti sociální psychologie v komunikaci s klienty v situacích výchovy a vzdělávání.Kompetence - úsudek:Studenti dokáží posoudit potřeby klientů v kontextu učení, vzdělávání a výchovy. Dokáží kriticky zhodnotit sociální interakce a úroveň sociální kompetence v procesech výchovy a vzdělávání.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.PrahaKarolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.Sociální psychologie moderní učebnice sociální psychologie. Edited byNAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKOHOUTEK, R.Sociální psychologie. Brno, 2004. 215 s. ISBN nepřidělenoNAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha Grada Publishing, 2005. 225 s. ISBN 802470577X.VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie . Vyd. 1. Praha ISV - nakladatelství, 1997. 453 s. ISBN 80-85866-20-X.VÝROST, J.,SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.KOMÁRKOVÁ, R., SlAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha Grada, 2001.ISBN 80-247-0180-4.DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. Pedagogická psychologie. Č. A. Olomouc Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7067-837-2.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha Univerzita Karlova v Praze Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha Grada Publishing, 2003. 208 s. ISBN 80-247-0374-2.

Požadavky

Psychologie výchovy a vzdělávání I

Garant

Mgr. Alek Lačev, Ph.D.