Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika volného času (POVK - vol.) (VRV118Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV118Z - Pedagogika volného času (POVK - vol.), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Osnova

PřednáškaÚvod do pedagogiky volného času, její místo v systému pedagogických věd Definice konceptu volný čes, historický a individuální vývoj volného času Funkce volného času z hlediska vývoje a vzdělávání člověka Metody pedagogiky volného času Instituce poskytující programy v oblasti volného času dětí a mládeže Sociální význam volného času Psychologický význam volné času Volný čas v dospělém věku Volný čas seniorů Ekonomické aspekty volného času Různost prostředí pro realizaci volnočasových aktivit Zážitková pedagogika Cvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent definuje volný čas, popíše historicko společenské podmínky jeho vzniku, charakterizuje význam volného času pro ontogenezi i fylogenezi člověka. Vysvětlí důvody pedagogického působení na trávení volného času dětí, dospívajících a dospělých. Popíše současný systém organizované zájmové činnosti v ČR včetně příkladů důležitých institucí a legislativních předpisů.Dovednosti:Absolvent by měl být schopen samostatně navrhovat v oboru své specializace projekt vyučování, měl by dokázat na základě správné, tj. objektivní a přesné analýzy vzdělávacích potřeb a konkrétní situace vystavět plán vyučovací jednotky s využitím adekvátních didaktických prostředků, měl by vhodně vybírat, třídit, organizovat učivo do struktury, která bude návazností a logikou vyhovovat potřebám žáků a do které se promítnou vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy. Absolvent prakticky využívá taxonomie cílů v kognitivní, psychomotorické a afektivní oblasti. Umí navrhovat podle stanovených vzdělávacích cílů vhodné metody, formy a způsoby hodnocení.Kompetence - komunikace:Absolvent má rozvinuté kompetence v oblasti pedagogické komunikace, rozumí výuce jako činnosti, kde probíhají sociálně-psychologické interakce, vnímá obě strany komunikace, možné překážky v porozumění a zná metody jejich odstraňování. Dokáže žákům poskytovat informace způsobem, který odpovídá schopnostem a vlastnostem příjemců. Je konstruktivním členem pedagogických týmů.Kompetence - úsudek:Absolvent by měl být schopen samostatné reflexe pedagogické práce, měl by vyhodnocovat vztah mezi cílem, procesem a výsledky vzdělávání. Měl by vybírat adekvátní metody a další didaktické prostředky, identifikovat jejich silné a slabé stránky a modifikovat je v duchu pedagogické tvořivosti. Ve své práci aplikuje didaktické zásady, které používá jako kritéria kvalitní výuky i jako hodnotící standardy vlastní praxe.

Literatura

ZákladníHÁJEK, B. - HOFBAUER, B. - PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času trendy pedagogiky volného času / Bedřich Hájek, Břetislav Hofbauer, Jiřina Pávková. -- Vyd. 2., aktualiz.. -- Praha Portál, 2011. -- 2HÁJEK, B. - HOFBAUER, B. - PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010.PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha Portál, 2002.DoporučenáHÁJEK, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha Univerzita Karlova, 2007.JIRÁSEK, I. Ideové podloží rekreologie. Olomouc Univerzita Palackého, 2007.Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha NIDM, 2007.STŘELEC, S. Kapitoly z teorie výchovy. Brno Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.

Požadavky

Nejsou žádné vstupní požadavky.

Garant

Mgr. Jiří Votava, Ph.D.