Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie - KSU1 (VRV202Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV202Z - Pedagogická psychologie - KSU1, Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti si vytvoří základní systém poznatků z obecné a vývojové psychologie, psychologie osobnosti a pedagogické a sociální psychologie, aby dokázali rozvíjet psychologické myšlení a aplikovat psychologické poznatky v pedagogické praxi.

Osnova

PřednáškaÚvod do psychologie, vymezení cílů, definování předmětu, základné pojmy, psychologické disciplinyOsobnost, vymezení pojmu, determinace osobnosti, význam činností pro rozvoj osobnostiStruktura osobnosti, její jednotlivé složky a možnosti jejich ovlivňování v pedagogickém procesu (vlohy, schopnosti, rysy osobnosti)Obecná psychologie, přehled psychických jevů a jejich stručné charakteristiky, kategorizace a tříděníPsychické procesy poznávací, vnímání, představování, myšlení, druhy, funkce, poruchy, význam poznávacích procesů v procesu učeníProcesy paměti a procesy motivační - citové a volní, možnosti jejich ovlivňování ve školní práciVývojová psychologie, činitelé vývoje, ontogeneze, fylogeneze, členění životního cyklu s akcentem na období pubescence a adolescenceProces socializace, výsledky socializace, pozice, status, role, vývoj sebepojetí, role učitele a žáka ve vzájemné interakciPsychologie výchovy a vyučování, podmínky učení, druhy učení, výsledky učení, prostředky a metody výchovy, příčiny vzniku nežádoucího chování,zvládání školní třídyCvičeníTemperament a charakter, typologie a jejich aplikace do školní práce, možnosti utváření morálních vlastností u žáků středních školMotivace osobnosti, teorie potřeb, vnitřní a vnější motivace, možnosti práce s motivací ve školeSociální psychologie, interakce, vztahy, komunikace, sociální skupiny( psychologie rodiny), vývoj, dynamika, práce se třídou jako s malou sociální skupinouUčitel v roli poradce,práce s problémovými žáky, řešení výchovných problémů

Získané způsobilosti

Znalosti:Znalosti Absolventi porozumí základním pojmům a teoriím z psychologie pro učitele, dokáží se orientovat v psychologických poznatcích a jevech obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie.Dovednosti:Dovednost Absolventi dokáží aplikovat získané poznatky do výchovy a vzdělávání, porozumí psychologickým zákonitostem osobnosti vychovávaného i vychovávajícího, dokáží vysvětlit jak se člověk učí a jaké psychologické vlivy působí na jeho proces výchovy, učení a vzdělávání.Kompetence - komunikace:Kompetence - úsudek Absolventi dokáží posoudit podmínky a průběh jednotlivých psychických procesů v kontextu výchovy a vzdělávání, dokáže najít psychologické prostředky ke zefektivnění výchovy, učení a vzdělávání.Kompetence - úsudek:Kompetence - komunikace Absolvent dokáže adekvátně používat odbornou psychologickou terminologii, rozumí odbornému psychologickému textu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaATKINSONOVÁ,R.L. Psychologie. 2 vyd. Praha Portál,2003, ISBN 80-7178-640-3.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Praha Karolinum, 2007, ISBN 978-80-246-1318.LANGMAIER, J.,KREJČÍŘOVÁ, D.Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha Grada, 2006, ISBN 80-247-1284-9.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele . Praha Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1.Praha Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha Univerzita Karlova v Praze nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha Grada Publishing, 2003. 208 s. ISBN 80-247-0374-2.LOKŠA, J.,Lokšová, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha Portál, 1999. 199 s. Edice Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7.Sociální psychologie moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe. Vyd. 1. Praha Portál, 2006. 769 s.ISBN 8073670925.VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie . Vyd. 1. Praha ISV - nakladatelství, 1997. 453 s.ISBN 80-85866-20-X.Aplikovaná sociální psychologie. Ed. Výrost, J., Slaměník, I.. Vyd. 1. Praha Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6.VÝROST, J.,SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.KOMÁRKOVÁ, R., SlAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha Grada, 2001.ISBN 80-247-0180-4.MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. [podrobnosti]

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. PhDr. Marie Hanušová