Předmět Environmentální výchova (CVVYCH) (VRV213Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV213Z - Environmentální výchova (CVVYCH), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Posluchači jsou seznamováni s možnostmi EV ve škole i v oblasti mimoškolní. Učí se cíle a úkoly EV prakticky aplikovat v přípravě na vyučování. Jsou vedeni k tomu, aby životní prostředí učebny, školy, obce i regionu bylo výchovným prostředkem i místem pro realizaci environmentální výchovy. Výuka této disciplíny zahrnuje konzultace a písemné zpracování seminární práce.
Osnova
PřednáškaÚvod do problematiky předmětu, vysvětlení základních pojmůCíle a úkoly environmentální výchovy, retrospektivaVýznam EV na odborných školáchVzdělávací programy a průřezové téma Člověk a životní prostředíPrincipy udržitelného rozvojeMetody a formy EV na středních odborných školáchStátní program EVVOInstituce a nevládní organizace zabývající se EVCentra EVOchrana životního prostředíKonzumní společnost, konzumerismusNakládání s odpadyCvičeníHistorický vývoj EVÚkoly a cíle EV - příklady dobré praxeTémata EV - přehled a analýzaAnalýza a možnosti implementace průřezového tématu Člověk a životní prostředíAtributy environmentálního vědomí osobnostiSložky environmentální výchovy - příklady, praktické ukázkyFormy a metody výuky EV - praktické ukázkyExkurze jako forma EV - návrhyAplikace EV do obsahu odborného předmětuČinností složka EV - třídění a zpracování odpadůŠkolní projektyObhajoba projektů
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi znají teorii environmentálního vzdělávání. Orientují se v základní odborné terminologii. Teorii obecně pedagogickou a didaktickou propojují se znalostmi environmentální výchovy - se znalostmi cílů, úkolů, metod a forem a významu environmentálního vzdělávání v kontextu Státního programu EVVO.Dovednosti:Absolventi dovedou aplikovat teorii udržitelného rozvoje a environmentálního vzdělávání do školní praxe. Dovedou zpracovat podklady pro vyučovací jednotku v rámci předmětu, který vyučují. Jsou schopni naplánovat a zpracovat např. exkurzi, terénní cvičení aj. - výuku zahrnující aspekty i obsah environmentálního vzdělávání s orientací na výchovnou složku poznávací, postojovou nebo činnostní.Kompetence - komunikace:Absolventi komentují své zkušenosti s environmentálním vzděláváním na školách, kde působí jako učitelé. Diskutují k problematice ochrany životního prostředí, dokládají své názory, argumentují.Kompetence - úsudek:Absolventi si utvoří úsudek o potřebnosti environmentální výchovy pro školní praxi i pro celoživotní vzdělávání člověka. Jejich úsudek má vliv na jejich osobní i profesní jednání.
Literatura
ZákladníDYTRTOVÁ,R. Pedagogická propedeutika udržitelného rozvoje.Praha ČZU, 2004. ISBN 80-213-1179-7.HORKÁ, H. Výchova pro 21.století.Brno Paido, 2000.Státní program EVVO v ČR a Akční plán na léta 2004-2006. Praha MŽP, 2003. ISBN 80-7212-301-7.MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno Rezekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.DoporučenáLIŠKOVÁ, E. a kol. Minimální všeobecný základ znalostí a dovedností studentů učitelství o životním prostředí, udržitelném rozvoji a environmentální výchově. Praha UK-PeDF 2003.
Požadavky
Absolvování předmětů: Základy ekologie
Garant
Ing. Karel Němejc, Ph.D.