Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biologie mládeže a školní hygiena (UOP) (VRV71E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV71E - Biologie mládeže a školní hygiena (UOP), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V rámci této disciplíny posluchači získají informace o zásadách hygieny a bezpečnosti při realizaci výchovně-vzdělávajícího procesu. Předmět poskytuje vhled do vývoje člověka a charakteristiku vývojového období pubescenta a adolescenta. Informace o biologické rytmicitě a jejím vlivu na pracovní a studijní výkonnost žáka využijí posluchači při sestavování rozvrhu vyučovacího dne a týdne. Součástí disciplíny je výchova k zdravému životnímu stylu, správné životosprávě, prevence zneužívání návykových látek a zásady první pomoci.

Osnova

PřednáškaÚvod do problematiky, zdraví a jeho atributyZdravotní kondice, vysvětlení základních pojmůVývoj jedince - charakteristika pubescenta a adolescentaBezpečnost a ochrana zdraví při práci v resortu školstvíBiorytmicita a její vliv na výkon žákaPrevence zneužívání návykových a omamných látekVýživa a zdravý životní stylHygiena školního prostředíZáklady racionální výživy IZáklady racionální výživy IIZáklady první pomoci IZáklady první pomoci IICvičeníVýchova k ochraně zdraví jako součást profesní přípravy v zemědělství - práce s elektronickou studijní oporouPrevence zneužívání návykových látek - příprava dotazníkového šetření na zjištění kvality životního stylu žákůPrevence zneužívání návykových látek - evaluace dotazníkovéko šetřeníAlimentární nákazy - práce selektronickou studijní oporouPrezentace seminárních pracíHodnocení seminárních prací

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají obecný přehled o problematice biologie mládeže (s aspektem na problematiku předškolního a školního věku), protože předmět poskytuje vhled do vývoje člověka a charakteristiky vývojového období pubescenta a adolescenta. Znají stav současné legislativy v oblasti školních úrazů (jejich prevence a evidence) jako i hygienických podmínek stanovených pro vyučování. Jsou jim poskytnuty informace o biologické rytmicitě a jejím vlivu na pracovní a studijní výkonnost žáka, které následně využijí při sestavování rozvrhu vyučovacího dne a týdne. Znají základní teoretické postupy při poskytování předlékařské první pomoci při úrazech a náhle vzniknutém ohrožení zdraví v podmínkách školy, školních zařízení a při praktickém vyučování. Mají teoretické základy edukačního procesu v oblasti dodržování správné životosprávy, ochraně zdraví a v prevenci před poškozením zdraví v důsledku výskytu sociopatologických jevů ve společnosti (kouření, alkoholizmus, zneužívání návykových látek apod.). Mají jasnou povědomost o vlivu zdravotního stavu a chronického onemocnění na výchovný a vzdělávací proces ve všech ohledech. Mají dostatek vědomostí o sexuálním vývoji jednice (s aspektem na problematiku školního věku) a znají možnosti sexuální výchovy včetně výchovy k manželství a rodičovství. Získají teoretické vědomosti o problematice výskytu genetických vad v populaci a jejich dopadu na jedince.Dovednosti:Studenti jsou schopni v pedagogické praxi aktivně uplatňovat teoretické poznatky se základů biologického vývojě školoních dětí a pubescentů. Studenti jsou také schopni na základě teoretických poznatků z problematiky lidských biorytmů sestavit rozvrh hodin, jenž tyto aspekty plně respektuje. Umí pohotově detekovat a předvídat možné komplikace vycházející s postižení nebo nemoci u integrovamých studentů (astmatický záchvat, epileptický záchvat apod.). V souladě s poskytnutými teoretickými poznatky jsou schopni pohotově poskytnout základní předlékařskou první pomoc při školním úrazu nebo náhlé, život ohrozující komplikaci. Jsou si vědomi, že o každém školním urazu musí být neprodleně sepsán protokol, který vychází z příslušné vyhlášky 64/2005. Dokážou poskytnout informace svým studentům v rámci sexuální výchovy a výchovy k partnerskému vztahu a rodičovství. Při řešení složitých a nepředvídatelných problémů postupují profesionálním přístupem a jsou schopni vyhledat odbornou kvalifikovanou pomoc. Jsou schopni prakticky využít své znalosti při realizaci výchovného a vzdělávací procesu a rovněž v případě vytváření projektů nebo přípravy pobytu ve škole přírodě nebo jiné akce organizované mimo školu.Kompetence - komunikace:Studenti dokážou srozumitelně a adekvátně k věku sdělovat informace. Mohou účinně působit v oblasti výchovy ke zdraví a správné životosprávy. Mají schopnost vést edukační proces v oblasti sexuální výchovy a výchovy k rodičovství. Umí zpracovat a vést projekty v oblasti prevence školních úrazů a náhlého ohrožení života. V rámci komunikačního procesu dokážou využít teoretické poznatky ze zákoností lidského vývoje.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci kreativně a iniciativně. Při tvoření úsudku aktivně využívá relevantní údaje (odborná literatura, internetové zdroje, vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků). Rovněž jsou schopni nést určitou odpovědnost za hodnocení a zlepšování svých pracovních činností a svého osobního rozvoje. Umí řídit projekty včetně plánování, implementace a získávání zpětné vazby.

Literatura

ZákladníSKÁCELÍK, P. Škola a předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. In Učitelské noviny č.24/2004, s.I-XXXII. ISSN 0139-5718.Sbírka zákonů ČR Částka 141 ze dne 17.10.2005 - 410. Vyhláška éo hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvýchDYTRTOVÁ, R. Biologie mládeže a školní hygiena./ elektronická studijní opora/DYTRTOVÁ, R. Výchova k ochraně zdraví jako součást profesní přípravy v zemědělství. /elektronická studijní opora/ZLOCH, Z a kol.. Kapitoly z hygieny. Praha Karolinum, 2001, ISBN 80-246-0269-5.BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. Praha . Grada, 2006. ISBN 80-247-0680-6.DYTRTOVÁ, R. Zdravotnická a hygienická hlediska profesní přípravy na odborných školách a učilištích. Praha ČZU, 2009.DoporučenáKOLDENOVÁ, M. aj. Biologia detí, mládeže a vybrané kapitoly z hygieny. Nitra UKF, 2002. ISBN 80-8050-548-9.STĚPANOV, V. Školní zdravotnictví. Praha VŠZ, 1987.HAVLÍČKOVÁ, L. Biologie dítěte. Praha Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-6449.DOLINSKÝ, G. aj. Problematika výchovy dětí a mládeže ke zdravému způsobu života v evropských zemích. Brno MU, 1997. ISBN 80-210-1654-X.JUNGBAUEROVÁ, L., VODÁKOVÁ, J. Úvod ke zdravé výživě. Praha PedFUK, 1997.KOMÁREK, L. Ergonomie. Praha VŠZ, 1978.KVASNIČKOVÁ, A. Alergie z potravin. Praha ÚZPI, 2002. ISBN 80-85120-93-3.JOBÁNKOVÁ, M. a kol. Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti. Brno IDVPZ, 1992. ISBN 80-7013-127-6.HAJN, V. Antropologie I. Olomouc PřFUP, 2003. ISBN 80-244-0601-2.KLABZUBA, J., KOŽNAROVÁ, V. Mikroklima pracovního a obytného prostředí. Praha ČZU, 2002. ISBN 80-213-0928-8.JANDA, F. a kol. Hygiena dětí a dorostu. Praha Avicenum, 1981.Sbírka zákonů č. 108/2001.Vyhláška Ministerstva zdravotnictví Hygienické požadavky na prostory a provoz škol.

Požadavky

vědomosti z předmětu biologie člověka na středoškolské úrovni

Garant

Ing. Emil Kříž, Ph.D.