Předmět Komunikativní dovednosti (UPV) (VRV84Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV84Z - Komunikativní dovednosti (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět je zaměřen na vytváření komunikativních dovedností důležitých ve výchovně vzdělávacím procesu. Důraz je kladen na oblast efektivní komunikace se žákem a dovednost prezentovat vyučovanou látku
Osnova
PřednáškaStruktura komunikaceRole a její vliv na komunikaciSlovní komunikace: denotace, konotaceNeverbální prostředky: mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologieNeverbální prostředky : proxemika, kinezika, chronemika komunikace zevnějškem a jednáním Verbální komunikace - verbální dovednosti, rozvíjení rozhovoru, přemostění Verbální komunikace - kladení otázek Asertivita v práci učitele Základní komunikační techniky -technika přesvědčování Základní komunikační techniky - technika vyjednávání Komunikace v týmu, týmové role Rozbor a význam jednotlivých týmových rolíCvičeníKomunikační pedpoklady - test ICL Komunikační omyly a komunikační stopky Jednocestná a oboustranná komunikaceNeverbální prostředky: mimika, zraková komunikace, gestika, haptika a posturologie - cvičení empatie, hry s využitím prvků neverbální komunikace Neverbální prostředky : proxemika, kinezika, chronemika komunikace zevnějškem a jednáním , paralingvistika - cvičení empatie, hry s využitím prvků neverbální komunikace Verbální komunikace - verbální dovednosti, rozvíjení rozhovoru, přemostění - cvičení na modelových situacích ze školního prostředí Verbální komunikace - kladení otázek - cvičení na modelových situacích ze školního prostředí Asertivita v práci učitele - procvičování jednotlivých asertivních technik na školních situacích Základní komunikační techniky -technika přesvědčování - nácvik nejprve na jednoduchých modelových situacích, posléze diskuse o použití této techniky v reálné situaci, přiíprava na reálné přesvědčování Základní komunikační techniky - technika vyjednávání - nácvik na pohádce "O Krokodýlí řece", vyhodnocení typů chování jednotlivých účastníků aktivity Komunikace v týmu, týmové role - zpracování testu týmových rolí Rozbor a význam jednotlivých týmových rolí - diskuse na téma možnosti uplůatnění jednotlivých týmových rolí v práci učitele
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi využívají znalostí z oblasti mezilidké komunikace získané zejména v teoretických předmětech. Doplňují je praktickýni znalostmi a zkušeností ze cvičení, která jsou hlavní náplní předmětu. Jedná se zejména o znalost procesu komnunikace, význam všech faktorů, které do komunikace vstupují a ovlivňují její průběh v aplikaci na školní prostředí. Znají druhy různé druhy a způsoby komunikace, jejich význam včetně možnosti uplatnění v jednání s idmi.Dovednosti:Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět zaměřený na získávání dovedností, jsou tyto nacvičovány a upevňovány praktickou činností a cvičením. Jedná se o dovednosti vyjadřování, dovednost kvalifikované improvizace, dovednost vést rozhovor, prosadit se, řešit konflikty ve školním prostředí jak mezi žáky, učitelem a žáky i mezi samotnými učiteli.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen komunikovat v českém jazyce tak, aby profesionálně popsal a zvládal pedagogické situace, umí zformulovat a prezentovat vlastní názor, dokáže užívat odbornou terminologii.Kompetence - úsudek:Studenti se dokáží orientovat ve složitém sociálním prostředí školy a v pedagogických situacích, které na sebe kontinuálně navazují, dokáží se rozhodovat. ˇusudek si tvoří hlavně na základě vlastní zkušenosti, zkušenosti svých kolegů a odborníků z oblasti pedagogiky a psychologie.
Literatura
ZákladníALBERT,R., EMMONS,M.Umění stát si za svým, Praha Portál,2004,ISBN80-7178-869-4LEWIS,D. Tajná řeč těla, Praha Victoria Publishing, 1998, ISBN 80-85605.DoporučenáVYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace, Praha Portál, 2000, ISBN 80-7178-291-2.
Požadavky
absolvování předmětu sociální psychologie
Garant
Mgr. PhDr. Marie Hanušová