Předmět Pedagogika odborného vzdělávání (UOP) (VRV86E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV86E - Pedagogika odborného vzdělávání (UOP), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy odborného vzdělávání, se složmami vyučování na odborných školách, s platnými dokumenty - vzdělávacími programy a metodikou jejich tvorby.
Osnova
PřednáškaČeský vzdělávací systém se zaměřením na odborné vzděláváníStartegie vzdělávání a vzdělávací politika ČRRámcové vzdělávací programy a standardy odborného vzděláváníŠkolní vzdělávací programy pro odborné vzděláváníKomparace vzdělávacích systémů EUNárodní soustava kvalifikací a trh práceMetody odborného vzděláváníOrganizace a formy odborného vzděláváníMotivace ke studiu jako předpoklad dalšího vzděláváníTeorie výchovy v sekundární škole, motivační struktury v adolescenciSociální klima ve tříděOsobnost učitele odborných předmětůCvičeníMetodika tvorby školního vzdělávacího programu IMetodika tvorby školního vzdělávacího programu IISociometrieInterakční styl učitele a žákaVyučovací stylPedagogická komunikace
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi rozvíjejí znalosti z obecné pedagogiky a aplikují je do prostředí odborného vzdělávání. Orientují se v systému odborného vzdělávání ČR z pohledu současného i historického. Znají vzdělávací programy a metodiku tvorby školního vzdělávacího programu. Mají znalosti o procesu vzdělávání a výchovy na odborných školách, včetně znalosti o jeho aktérech - osobnosti učitele a žáka.Dovednosti:Absolventi dovedou aplikovat teorii obecné pedagogiky do výchovně vzdělávacího procesu na odborných školách, dovedou zpracovávat školní vzdělávací program, stanovit kompetence žáka klíčové i odborné, didakticky transformovat učivo, výchovně působit na žáky, řešit výchovné situace, dovedou posoudit svůj vyučovací styl, odhadnout sociální atmosféru ve třídě, jsou schopni hodnocení své práce.Kompetence - komunikace:Absolventi komentují své zkušenosti získané ve školní praxi (zejména s tvorbou školních vzdělávacích programů), obhajují svůj pedagogický záměr a jeho případnou realizaci.Kompetence - úsudek:Absolventi si utvoří úsudek o situaci odborného vzdělávání v ČR v kontextu EU, o možnosti uplatnění absolventů na trhu práce a o vhodnosti a efektivnosti používaných způsobů vzdělávání a výchovy.
Literatura
ZákladníDYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel - příprava na profesi. Praha Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.KALHOUS,Z., OBST, O. Školní didaktika, Praha Portál, 2002.KALHOUS,Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc UP, 2003.Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Bílá kniha.Praha MŠMT ČR, 2001.Strategie vzdělávání v ČR do roku 2020. Praha MŠMT ČR, 2013.Rámcové vzdělávací programyDoporučenáŠVEC,V. a kol. Cesty k učitelské profesi Utváření a rozvíjení pedagogických diovedností. Brno Paido, 2002.MELEZINEK,A. Inženýrská pedagogika. Praha ČVUT, 1991.
Požadavky
Znalosti z předcházejícího studia předmětu pedagogika
Garant
doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc.