Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele II (UOP) (VRV90E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV90E - Psychologie pro učitele II (UOP), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je naučit posluchače poznávat sebe a především osobnost žáka nejen po stránce jednotlivých psychických jevů, ale i v sociálním kontextu pedagogických situací. Výuka je směrována tak, aby posluchač dokázal regulovat své vlastní chování, chování žáka a vytvářel optimální podmínky pro průběh výchovně-vzdělávacího procesu. Z výukových forem budou použity především konzultace v kombinovaném studiu, semináře a samostatná studijní činnost dle instrukcí.

Osnova

PřednáškaSociální psychologie, předmět, základní pojmy, vztah k ostatním disciplinámInterakce a vztahy, interpersonální a sociální vztahyStruktura komunikace, význam jednotlivých složek komunikačního procesu pro vzdělávací procesKomunikační styly, komunikační kontinuum, verbální a neverbální komunikaceSociální skupiny a jejich vliv na jedinceSociální psychologie rodinyDysfunkční rodiny a přístup učitele k dětem z těchto rodinSocializace jedince, výsledky socializace, pozice, status, roleNáročné životní situace, zátěžové situace ve školní praxi a jejich prevencePsychologie výchovy a vzdělávání - učení - zákony, druhy, podmínkyUčební (studijní) stylyPsychologie výchovy a sebevýchovyCvičeníAnalýza základních pojmů sociální psychologie, vztah k pojmům příbuzných disciplinInterakce a vztahy - vytváření vztahů ve školních třídách, adaptační kurzy - zkušenosti, aplikace na konktétní případyAnalýza jednotlivých složek komunikačního procesu, praktické cvičení na přenos informace ve složitějším informačním kanáleHry na téma neverbální komunikace, cvičení empatieVýznam sociálních skupin pro formování jedinceAnalýza rodičovských introduktů vlastní rodinyPříklady projevů dětí z dysfunkčních rodin, řešení těchto situací a volba přístutpu učiteleIdentifikace výsledků socializace, vývoj vlastního JÁ, individuální systém rolí jedinceTest stresové zátěže, interpretace, stresová zóna, vliv stresu na pracovní výkonRozbor a účinky zákonů učeníAnalýza učebních stylůKladení požadavků a kontrola jejich dodržování

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent bude vybaven informacemi z oblasti sociálně psychologické problematiky související s výchovně vzdělávacím procesem, bude znát základní psychologické principy související s procesem učení a vyučování.Dovednosti:Absolvent dokáže na základě znalostí z oblasti sociální a pedagogické psychologie řídit a usměrňovat vývoj skupinové dynamiky ve školní třídě. Dokáže se zorientovat v konkrétní výchovně vzdělávací situaci a hledat prostředky pro optimální řešení.Kompetence - komunikace:Absolvent ovládne sociálně psychologickou terminologii, dokáže v rozmezí zvládnuté termonologie popsat sociální děje ve skupině, dokáže kvalifikovaně komunikovat např. s pracovníky psychologických poraden, středisek výchovné péče či se šklním psychologem.Kompetence - úsudek:Absolvent bude schopen posoudit stav skupiny (např. školní třídy) ze sociálně psychologického pohledu, posoudit role jednotlivých žáků a hledat optimální cesty k rozvoji skupinové dynamiky.

Literatura

ZákladníČÁP,J. Psychologie výchova a vyučování, Praha Univerzita Karlova, 1993,ČÁP,J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy, Praha ISV nakladatelství, 1996,ČÁP,J.-MAREŠ, J. Psychologie pro učitele, Praha Portál, 2001, ISBN 80-7178-463-X.KERN, H. ...(et al.;) Přehled psychologie. Praha Portál, 1999, ISBN 80-7178-240-8.LAGMEIER, J.- KREJČÍŘ, D. Vývojová psychologie.Praha Grada Publishing, edice Psyché, 1998, ISBN 80-7169-195-X.NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie, Praha Academia, 1999, ISBN 80-0690-7.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace, Praha Portál, 2000, ISBN 80-7178-291-2.DoporučenáFONTANA, D. Psychologie ve školní praxi, Praha Portál, 1997, ISBN 80-7178-063-4.

Požadavky

Psychologie pro učitele I

Garant

Mgr. PhDr. Marie Hanušová