Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele I (UPV) (VRV91E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV91E - Psychologie pro učitele I (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je naučit posluchače poznávat sebe a především osobnost žáka nejen po stránce jednotlivých psychických jevů, ale i v sociálním kontextu pedagogických situací. Výuka je směrována tak, aby posluchač dokázal regulovat své vlastní chování, chování žáka a vytvářel optimální podmínky pro průběh výchovně-vzdělávacího procesu. Z výukových forem budou použity především konzultace v kombinovaném studiu, semináře a samostatná studijní činnost dle instrukcí.

Osnova

PřednáškaÚvod do psychologie, předmět, metody, discipliny, základní pojmyPsychologie osobnosti - faktory determinující vývoj osobnostiStruktura osobnosti - vlohy, schopnosti, rysy osobnostiStruktura osobnosti - temperament, charakterDynamika osobnosti - motivacePsychické jevy, jejich kategorizace a tříděníPsychické procesy poznávací - vnímání a představováníPsychické procesy poznávací - myšleníProcesy paměti a procesy motivační (city a vůle)Psychické stavy - pozornost a další aktuální stavyVývojová psychologie - členění životního cyklu Vývojová psychologie - období pubescence a adolescenceCvičeníDiskuse o zkušenostech a očekáváních souvisejících s psychologiíReflexe vývoje vlastní osobnosti (hledání základních formativních faktorů)Diskuse nad výsledky analýzy vlastní osobnostiEOD - dotazník a jeho vyhodnocení, strategie chování jednotlivých temperamentových typůDiskuse nad možnostmi ovlivňování morálního vývoje žákůMotivační nástroje učitele - diskusePraktické cvičení - ukázky kvalitativních poruch kognitivních funkcíPraktické cvičení - úlohy na logické myšleníPraktické cvičení - testy pozornostiPraktické cvičení - úlohy na paměťReferáty na téma vývojové zvláštnosti jednotlivých obdobíStrategie jednání s pubescenty a adolescenty

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent bude znát základní pojmy psychologie, dokáže se orientovat v jednotlivých psychických jevech, bude umět zařadit jednotlivé procesy, stavy a další jevy do systému psychologie. Osvojí si poznatky z oblasti obecné psychologie, psychologie osobnosti a psychologie vývojové.Dovednosti:Absolvent dokáže aplikovat teoretické poznatky obecných psychologických disciplin do výchovně vzdělávacího procesu, dokáže zhodnotit a porzumět konkrétním školním situacím.Kompetence - komunikace:Absolvent dokáže aktivně používat základní psychologickou terminologii, dokáže popsat z psychologického pohledu jednotlivé konkrétní školní situace, dokáže formulovat sdělení a dotazy např. školnímu psychologovi.Kompetence - úsudek:Absolvent dokáže posoudit podmínky a průběh jednotlivých psychických procesů v kontextu školních situací, dokáže hledat cesty k zefektivnění výchovně vzdělávacího procesu psychologickými prostředky.

Literatura

ZákladníČÁP,J. Psychologie výchova a vyučování, Praha Univerzita Karlova, 1993,ČÁP,J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy, Praha ISV nakladatelství, 1996,ČÁP,J.-MAREŠ, J. Psychologie pro učitele, Praha Portál, 2001, ISBN 80-7178-463-X.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi, Praha Portál, 1997, ISBN 80-7178-063-4.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace, Praha Portál, 2000, ISBN 80-7178-291-2.NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie osobnosti.Praha Management press, 1993, ISBN 80-85603-34-9.NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie, Praha Academia, 1999, ISBN 80-0690-7.

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. PhDr. Marie Hanušová