Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele III (UPV) (VRV93E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VRV93E - Psychologie pro učitele III (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je přispět k osvojení psychologických vědomostí a psychologického myšlení a cítění jako podkladu pedagogických činností učitelů. Předmět je věnován základním teoretickým a metodologickým otázkám výchovy a vzdělávání, aktuálním psychologickým poznatkům pro oblast výchovy a vzdělávání, aktuálním otázkám psychologie učení, zvládání školní zátěže, vztahu mezi učitelem a žákem, sociálnímu prostředí školy a třídy a aplikaci poznatků pedagogické psychologie v praxi.

Osnova

PřednáškaPedagogická psychologie jako vědaZákladní pojmy pedagogické psychologieMetody pedagogické psychologiePojem učení, učení v širším a užším smyslu, definice učení, psychologie učení jako speciální psychologická disciplínaZákony učeníTeorie učeníDruhy učení - podmiňovaní, percepčně motorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení řešením problému , další třídění - napřČinitelé ovlivňující průběh a výsledky učeníMetody učeníUčební (studijní) stylyPsychologie výchovy a sebevýchovyPsychologický rozbor výchovných obtížíCvičeníCo se vám vybaví, když se řekne učení? Diskuse k chápání pojmu učeníPedagogická a školní psychologie, podobnosti a rozdílyAplikace fází učení na vlastní vyučovací procesRozbor transferu v učení, facilitace a interference, proaktivní a retroaktivní působení transferu ve vlastním učeníTeorie učení DPoznávací a učební styly, model cibuleJak motivovat žáky k učeníStyly výchovy v rodiněProstředky výchovy: Kladení požadavků a jejich kontrola, odměny a tresty, jejich funkce a efektivitaPůsobení slovní a mimoslovní, přímé a nepříméPsychologický rozbor výchovných obtížíZdroje agrese ve školním prostředí

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti jsou schopni vymezit základní pojmy pedagogické psychologie, vysvětlit teorie formování osobnosti, učení a učebních stylů. Dokáží vymezit zákonitosti učení, vyučování a výchovy. Dokáží popsat psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků.Dovednosti:Studenti jsou schopni objasnit zákonitosti a fáze učení ve vlastním výchovně vyučovacím procesu. Dokáží odhadnou příčiny, průběh a následky konkrétních pedagogických situací. Dokáží rozlišit příčiny výchovných a vzdělávacích problémů a navrhnout jejich řešení.Kompetence - komunikace:Studenti se orientují v utváření vztahu mezi učitelem a žákem a ve specifických postupech pedagogické komunikace.Kompetence - úsudek:Jsou schopni kriticky posoudit chování a prožívání jednotlivců v pedagogických situacích, orientují se v psychologických aspektech výchovy a v jejích prostředcích.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1.Praha Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaDAŘÍLEK, P., KUSÁK, P. Pedagogická psychologie. Č. A. Olomouc Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. Obsahuje bibliografii.ISBN 80-7067-837-2.DAŘÍLEK,P.,KUSÁK, P. Pedagogická psychologie. Č. B. Olomouc Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 150 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7067-789-9.ĎURIČ, L., ŠTEFANOVIČ, J., GRÁC, J. Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.ĎURIČ, L., ŠTEFANOVIČ, J. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1977. 592 s.KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha Univerzita Karlova v Praze nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů.ISBN 80-210-1070-3.LOKŠOVÁ, I.,LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha Grada Publishing, 2003. 208 s. ISBN 80-247-0374-2.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7.

Požadavky

Psychologie pro učitele I. a II.

Garant

Mgr. PhDr. Marie Hanušová