Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Knowledge Modelling (DEAEN2YA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DEAEN2YA - Knowledge Modelling, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty se současným stavem v oblasti vědních disciplín, které se zabývají různými formami modelování a reprezentace znalostí. Důraz je kladen na práci se znalostmi z aplikačních domén, které si studenti zvolí s ohledem na téma zpracovávané disertační práce.Výuka probíhá formou seminářů k vybraným tématickým okruhům. Konkrétní témata jednotlivých seminářů budou upřesňována podle zaměření doktorandů ve vztahu k řešeným disertačním pracím.

Osnova

PřednáškaPojem znalost a jeho chápání v západních a východních kulturáchData, informace, znalostiStandardní formy reprezentace znalostí ve znalostním inženýrstvíZnalostní systémy a jejich tvorbaSystémový přístup k modelování znalostíZnalostní mapy vsInteroperabilita znalostíAplikace: extrakce znalostí z textuAplikace: získávání znalostí pomocí matematických modelůAplikace: modelování znalostí pro potřeby individuálního učeníCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi získají pokročilé znalosti z té části disciplíny znalostní inženýrství, která se zabývá přímo reprezentací a modelováním znalostí. Znají jak standardní formy reprezentace znalostí, tak nové a pokročilé formy, které byly publikovány ve vědecké literatuře v posledních třech letech. Znají rovněž proces modelování znalostí a roli reprezentace znalostí v tomto procesu.Dovednosti:Absolventi dovedou získávat znalosti od experta a vhodným způsobem je reprezentovat i v případě, že o konkrétní aplikační doméně nevědí na začátku téměř nic. Dovedou rovněž reprezentovat explicitní znalosti, které se nachází v textech a jiných záznamech; na základě stanoveného cíle dovedou určit vhodnou formu reprezentace znalostí a extrahované znalosti pomocí této reprezentace modelovat.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou schopni kvalifikovaně komunikovat jak s doménovými experty, konzultovat předkládané problémy a navrhovat řešení. Absolventi jsou rovněž schopni působit v týmech, které se zabývají mapováním a kodifikací znalostí v organizaci. Mohou rovněž působit na pozici metodika, který pro takové týmy připravuje pracovní postupy a ověřuje kvalitu dosažených výstupů.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni posoudit předloženou problémovou situaci a identifikovat v ní problémy řešitelné pomocí nástrojů znalostního inženýrství. Tyto nástroje jsou schopni kombinovat s nástroji obecné analýzy systému, měkkými i tvrdými systémovými metodologiemi a kvantitativními metodami.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: AngličtinaDömeová, L., Houška, M., Beránková, M. (2008): Systems Approach to Knowledge Modelling. Graphical Studio Olga Čermáková, Hradec Králové, 282 s., ISBN 978-80-86703-30-5Mařík, V., Štěpánková, O., Lažanský, J. a kol.. (2004): Umělá inteligence I IV. Academia Praha, ISBN 80-200-0502-1.Berka P. (1995): Tvorba znalostních systémů. VŠE Praha, 190 s., ISBN 80-7079-676-6.Janíček, P. (2002): Systems Methodogoly , In: Proceedings of the Conference SYSTE 02, Plzeň, pp. 57-85, ISBN 80-86596-06-0.Wierbicki, A. P., Nakamori, Y. (2007): Creative Space: Models of Creative Processes for the Knowledge Civilization Age , Springer Verlag, 289 p., ISBN 978-3540284581.Zack, M. H. (1999): Managing Codified Knowledge , Sloan Management Review 40 (4), pp. 45-58, ISSN 1532-9194.Provazník, I., Kozumplík, J. (1999): Expert Systems , VUT Brno, 101 p., ISBN 80-214-1486-3.Griseri, P. (2002): Management Knowledge: a Critical View , Scandinavian Journal of Management 19 (3), pp. 398-401, ISSN 0956-5221.Gamble, P. R., Blackwell, J. (2001): Knowledge management , Kogan Page, 256 p., ISBN 978-0749436490.Firestone, J. M. (2003): Enterprise Information Portals and Knowledge Management , Butterworth-Heienemann, 422 p., ISBN 0750674741.DoporučenáJazyk výuky: AngličtinaWierbicki, A. P., Nakamori, Y. (2007): Creative Space: Models of Creative Processes for the Knowledge Civilization Age , Springer Verlag, 289 s., ISBN 978-3540284581.Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995): The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press, 304 s., ISBN 978-0195092691.de Long, D. W. (2004): Lost Knowledge: Confronting the Threat of an Aging Workforce. Oxford University Press, 272 s., ISBN 978-0195170979.

Požadavky

Teorie systémů a aplikovaná systémová věda

Garant

doc. Ing. Milan Houška, Ph.D.