Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět EKONOMIKA pro doktorské studium oboru Informační mamagement (DEEE04Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DEEE04Y - EKONOMIKA pro doktorské studium oboru Informační mamagement, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Vybavit studenty poznatky ekonometrického modelování, které v zemích s rozvinutým tržním mechanismem je nezastupitelným nástrojem kvantitativní analýzy vývoje národního hospodářství, jeho odvětví a podniků pro určení optimální strategie rozvoje podniků, agropotravinářského komplexu a hospodářství. Dále pak získání a osvojení základních ekonomických znalostí a souvislostí, vývojových trendů v rámci agrárního sektoru. Základní ekonomické problémy jsou komplexně charakterizovány, analyzovány a systematizovány na bázi ekonomických kategorií, tržních vztahů a metodických postupů. V potřebné míře je věnována pozornostaktuální problematice transformačního procesu. Ucelený soubor poznatků představuje základ pro studium navazujících ekonomických aj. předmětů. Základními formami výuky jsou přednášky, cvičení a semináře. V rámci cvičení je využívána výpočetní technika pro kvantifikaci ekonomických jevů, jsou zpracovávány dílčí projekty.

Osnova

PřednáškaPostavení zemědělství v rámci globálních trendůAgrární politika v období transformace českého zemědělství a před vstupem do tržních podmínekZemědělství před vstupem ČR do EUZemědělská produkční ekonomikaProdukční faktor půda Charakteristika půdního fondu a jeho využitíProdukční faktor práce Charakteristika práceEkonometrické modely agrárního sektoruVymezení podniku a jeho ekonomické postaveníZákladní ekonomické vztahy a ukazateleEkonometrické modely poptávky Vymezení poptávky a její vyjadřováníFormulace poptávkových funkcí Jednorovnicové modelyVztahy mezi výrobky a faktory Odvození nákladových funkcí od funkcí produkčníchModelování zemědělskopotravinářského trhuOdvození prognózy z ekonometrických modelů Ověření prognostických vlastností modeluCvičeníPostavení zemědělství v rámci globálních trendůAgrární politika v období transformace českého zemědělství a před vstupem do tržních podmínekZemědělství před vstupem ČR do EUZemědělská produkční ekonomikaProdukční faktor půdaProdukční faktor práceEkonometrické modely agrárního sektoruVymezení podniku a jeho ekonomické postaveníZákladní ekonomické vztahy a ukazateleEkonometrické modely poptávkyFormulace poptávkových funkcíVztahy mezi výrobky a faktoryModelování zemědělskopotravinářského trhuOdvození prognózy z ekonometrických modelů

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají výrazné teoretické znalosti v oblasti aplikace exaktních postupů, vycházejících z ekonomických teorií a modelů. Při řešení ekonomických podnikových a odvětvových problémů využívají specializované a vysoce pokročilé matematicko- statistické, ekonometrické a prognostické metody včetně informačních a telekomunikačních technologií. Prokázali systematické porozumění studovaným problémům a zvládli potřebné dovednosti pro výzkum a vývoj v oboru. Jejich znalosti vychází z nejnovějších poznatků v oboru a slouží jako základ originálního myšlení. Hluboké znalosti v oboru umožňují přímou účast ve výzkumu. Absolventi mají kritickou povědomost o problémech v oboru a na rozhraní mezi obory.Dovednosti:Absolventi rozumí teoriím, konceptům a metodám, které odpovídají využití metod v základním a aplikovaném výzkumu v oblasti podnikové a odvětvové ekonomiky. Mají hluboké odborné vědomosti z ekonomie, ekonometrie, statistiky, prognostiky a plánování a managementu. Orientují se v oblasti vědeckých metodolologií a metod, dovedou využívat vhodné metriky. Absolventi dokáží uplatnit ekonomické znalosti jak ve výzkumu, tak na podporu rozhodování ekonomických subjektů, při řešení ekonomických problémů. Dokáží tvůrčím způsobem a samostatně řešit nestrukturované problémy na makroekonomické i mikroekonomické úrovni, ve výzkumu a vývoji aj.Kompetence - komunikace:Umějí dobře komunikovat se svými spolupracovníky a širší mezinárodní vědeckou komunitou o odborných otázkách v oblasti své specializace. Propojují znalosti, formulují úsudky i při neúplných informacích. Jsou schopni vytvářet a organizovat vědecké a odborné týmy a komunikovat ve dvou cizích jazycích. Základní dovednost v oblasti ICT odpovídají minimálně ECDL Certifikátu.Kompetence - úsudek:Jsou samostatní a tvořiví, schopni inovací. Umějí vyhledávat nová nestandardní řešení složitých komplexních problémů. Propojují znalosti, formulují úsudky i při neúplných omezených informacích. Jsou schopni složitých logických úvah, kritické a hluboké analýzy, vyhodnocení a syntézy nových myšlenek. Tvoří a aplikují modely reálných procesů, ověřují jejich chování, formulují vědecké postupy.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBrealey, R.A., Myers, S.C.: Teorie a praxe firemních financí, Praha, Victoria Publishing, 1992Brigham., E.F.: Fundamentals of Financial Management, New York, WPK 1992Doucha T.: Možné scénáře vývoje českého zemědělství v rámci předvstupní strategie ČR, In:Meadows, D.H., Meadows, D.L. ,Randers, J.: Die neuen Grenzen des Wachstum, (Beyond the Limits), DVA, Stuttgart 1992Moldan, B. a kol.: Ekonomické aspekty ochrany životního prostředí. Karolinum, Praha, 1997Nauka v hospodaření zemědělského podniku, ČIAE, 1991Novák J.: Účetní a manažerské pojetí nákladů, VÚEZ, Praha 1997Rosochatecká, E. a kol: Ekonomika podniků, Praha, ČZU, 1999Svatoš M. a kol.: Ekonomika zemědělství a evropská integrace, společná mezinárodní vysokoškolská učebnice, ČZU Praha, 1999Svatoš M.: Změny v postavení agrárního sektoru a integrační procesy, Zemědělská ekonomika, ročník 42, č. 8, Praha 1996Svatoš, M. a kol.: Ekonomika agrárního sektoru, PEF ČZU, Praha, 2000Tvrdoň, J.: Některé souvislosti teorie a praxe utváření tržní rovnováhy zemědělských a potravinářských výrobků, Sborník PEF-VŠZ Praha, 1992DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaTvrdoň, J.: Ekonometrie, PEF ČZU, Praha, 2000Tvrdoň, J.: Ekonomicko - ekologická efektivnost, Sborník PEF z konference 'Agrární perspektivy I', 1992

Požadavky

Znalosti ekonomiky v rozsahu magisterského studia

Garant

doc. Ing. Lukáš Čechura, Ph.D.