Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Regionální a rurální rozvoj v evropském a globálním kontextu (DEHEE1Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DEHEE1Y - Regionální a rurální rozvoj v evropském a globálním kontextu, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je přiblížit regionální rozvoj a rozvoj venkova jako institucionalizovaný souhrn činností, který svými výstupy, výsledky a dopady ovlivňují životy lidí v různých částech světa, kteří se na něm zároveň podílejí. Celý tento přístup je zarámován do evropského a globálního kontextu. Proto se studenti nejprve detailně seznamují s teoretickými východisky regionálního rozvoje a rozvoje venkova. Tato východiska jsou následně konfrontována s institucionálním uspořádáním rozvoje venkova a regionálního rozvoje v rámci EU. Studenti jsou tak vedeni k získání dovedností aplikovat teoretické poznatky k praxi regionálního a rurálního rozvoje. Navíc, protože je regionální a rurální rozvoj v tomto předmětu chápán jako aktivita, jsou studenti vedeni také k umění využívat tzv. nehmatatelné formy kapitálu (vázané na lidi a jejich aktivity) v případě rozvoje venkova a regionů. Poslední část předmětu je zaměřena na rozvoj venkova a rozvoj regionů v propojení na problematiku globalizace a týká se tak i jiných částí světa než pouze EU nebo ČR. Výuka bude probíhat formou přednášek, které budou doplňovány četbou a rozborem vybraných dokumentů a teoretických statí o probírané problematice.

Osnova

PřednáškaRegionální rozvoj a rozvoj venkova jako aktivitaTeorie regionálního rozvoje (klasické teorie)Teorie regionálního rozvoje (současné teorie) a jejich projekce do rozvoje regionůTeorie rozvoje venkova (klasické teorie)Teorie a modely rozvoje venkova a jejich projekce do rozvoje venkovaInstituce a jejich úloha v regionálním rozvoji/rozvoji venkovaRegionální rozvoj a jeho institucionální zabezpečení v EURozvoj venkova a jeho institucionální zabezpečení v EURozvoj venkova a regionální rozvoj podobnosti a rozdílyNehmatatelné formy kapitálu (lidský, sociální atdInstitucionální zabezpečení rozvoje v celosvětovém pohleduPojetí globalizace a teorie globalizaceGlobalizace a rozvoj regionů/venkovaProblematika rozvoje v zemích tzvCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Studiem tohoto předmětu studenti rozšiřují své předchozí znalosti a získávají komplexní a detailní pochopení problematiky regionálního a rurálního rozvoje založené na interdisciplinárním a multidisciplinárním přístupu. Vládnou teoretickými koncepty, teoretickými školami, směry a paradigmaty z oblasti sociálních věd (především ekonomie, sociologie a sociální geografie, příp. i sociální antropologie) a jejich aplikacemi k rozvoji regionů a venkova. Mají též hluboké znalosti procesů ovlivňujících současnou společnost (jak lokální, tak i globální), jak např. globalizace. Své znalosti propojují a znásobují s důkladným osvojením si a znalostí dokumentů spojených s regionálním a rurálním rozvojem.Dovednosti:Dovednosti získané v tomto kurzu jsou klíčové z hlediska další práce studentů v doktorském studiu. Jsou vedeni k tomu, aby uměli aplikovat osvojené teorie (nabyté znalosti) na zadaných příkladech a konkrétních situacích z regionů nebo venkova. Znamená to, že studenti dovedou argumentovaně pojednat zkoumané problémy prizmatem různých teorií, kterými vládnou, a ukázat, jak která teorie daný problém objasňuje. Umí tedy používat znalosti teorií jako jakési konceptuální brýle , kterými nahlížejí na sledovanou problematiku, a na tomto základě formulují strategie svého výzkumu. Získané dovednosti jim tak umožňují zakotvit výzkum prováděný v disertační práci do existujících teorií, které dovedou kriticky osmyslovat a aplikovat k pojednání o zkoumaných problémech.Kompetence - komunikace:Po absolvování předmětu jsou student schopni komunikovat ve vysoce odborném jazyce v češtině i angličtině o pojednávaných záležitostech. Tento vysoce odborný jazyk však dovedou transformovat i pro pochopení laikům bez ztráty teoretických východisek. Umí komunikovat také s ohledem na oficiální dokumenty spojené s regionálním a rurálním rozvoje.Kompetence - úsudek:Studenti jsou na základě tohoto předmětu kompetentní formulovat vyargumentované a teoreticky podložené úsudky zdůvodňující pojednávané problémy. Jsou kompetentní své úsudky zarámovat do komplexních teoretických souvislostí a propojit je s vyargumentovaným použitím oficiálních dokumentů spojených s regionálním a rurálním rozvojem.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBauman, Z. 1999. Globalizace (Důsledky pro člověka). Praha: Mladá fronta.Falk, I., Kilpatrick, S. 2000. What is Social Capital? A Study of Interaction in a Rural Community. Sociologia Ruralis 40 (1): 87-110Illner, M. 2002.České regiony na prahu evropské integrace. Str. 288-306 v Současná česká společnost: sociologická studie (ed. Z. Mansfeldová a M. Tuček). Praha: Sociologický ústavNorth, D. 1994. Vývoj ekonomické výkonnosti v čase (přednáška u příležitosti udělení Nobelovy ceny, 9. prosince 1993). Str. 754-765 v Oslava ekonomie: přednášky laureátů Nobelovy cSchumacher, E.F. 2000. Malé je milé, aneb, Ekonomie, která by počítala i s člověkem. Brno: DoplněkSucksmith, M. 2000. Endogenous development, social capital and social inclusion: perspectives from LEADER in UK. Sociologia Ruralis 40 (2): 208-218Úvod do regionálních věd a veřejné správy. (Kolektiv autorů). Praha: IFECWokoun, R., Malinovský, J., Damborský, M., Blažek, J., 2008. Regionální rozvoj (východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování). Praha: LDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBlažek J., Uhlíř, D. 2002. Teorie regionálního rozvoje: nástin, kritika, klasifikace. Praha: Karolinum.Lowe, P. 2000. The Challenges for Rural development in Europe. Pp. 19-31 in Conference Proceedings (5th European Conference on Higher Agricultural Education): From Production AgLiving Coutrysides: rural development process in Europe: the state of art (edited by Jan Douwe van der Ploeg, Ann Long, Jo Banks). 2002. Doetinchem - NL: Elsevier bedrijfsinformaMlčoch, L. 1996. Institucionální ekonomie (učební text pro studenty vysokých škol). Praha: KarolinumMlčoch, L. Machonin, P., Sojka, M. 2000. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989 (alternativní pohled). Praha: Karolinum.Putnam, R. 2000. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon&Schuster.Ray, C. 2000. The EU LEADER Programme: Rural Development Laboratory. Sociologia Ruralis 40 (2): 163-171.

Požadavky

regionální a rurální rozvoj

Garant

doc. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D.