Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální sítě, aktéři a instituce v regionálním rozvoji - DSP (DEHEK1Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DEHEK1Y - Sociální sítě, aktéři a instituce v regionálním rozvoji - DSP, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Prohloubení znalostí v problematice sociálního a regionálního rozvoje se zřetelem k jeho institucionálním aspektům a zvláště sociokulturním institucím.Předmět probíhá formou tématických přednášek a diskusí, opřených o studium předmětně zaměřené odborné literatury. Je zakončen rozpravou nad zpracovaným tématem.

Osnova

PřednáškaZákladní teoretické koncepty pro studium a politiku regionálního rozvoje (koncepty modernizace a urbanizace)Základní teoretické koncepty pro studium a politiku regionálního rozvoje (koncepty vztahu mezi městem a venkovem)Základní teoretické koncepty pro studium a politiku regionálního rozvoje (koncept globalizace a lokalizace)Základní teoretické koncepty pro studium a politiku regionálního rozvoje (koncept trvale udržitelného žití)Koncept integrovaného endogenního regionálního rozvoje (vznik, zásady, principy) při řešení regionálních nerovnostíTeorie a analýza sociálních sítíSociální aktéři a jejich symbolický kapitálÚloha sociologie a sociologů v IERAplikace IER na místní rozvoj a venkovský rozvoj (koncept lokality a revalorizace prostoru)Vytváření formální a neformální institucionální báze vzhledem k regionálnímu rozvojiVývoj politik řízení a místního rozvoje /příklady/Sociální sítě a sociální skupiny ve hře o regionální rozvojSociální aktéři (individuální osoby) ve hře o regionální rozvojPříklady generování místního sociokulturního potenciálu pro místní rozvojCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají speciální teoretické znalosti, týkající se soudobého stavu společnosti, nazývané společností sítí. Ovládají teorii sociálních sítí, její vývoj a orientují se v soudobém teoretickém diskursu o této teorii. Rozumí této teorii v její aplikaci na regiony a regionální rozvoj, se zvláštním zřetelem k venkovským regionům. Disponují specializovanými znalostmi v oblasti konceptů zdůrazňujících v regionálním rozvoji lokální / regionální identitu a socio-kulturní prostředí jako rozvojové faktory v regionech a v oblasti konceptů učících se regionů. Osvojili si nejnovější poznatky v problematice typů regionálního rozvoje (exogenního, endogenního a neoendogenního).Dovednosti:Absolventi umějí aplikovat metodu analýzy sociálních sítí a další speciální výzkumné metody a techniky odhalující sociální potenciály venkovských lokalit včetně identifikace lokálních aktérů, jejich zakotvení v místních i širších sociálních sítích a dalších institucionalizovaných strukturách společnosti. Tyto dovednosti uplatňují ve výzkumu, ve vrcholovém řízení organizací a ve speciálních zaměstnáních. Na základě těchto dovedností jsou schopni vytvářet nové znalosti.Kompetence - komunikace:Absolventi se umějí v předmětné problematice aktivně zapojovat do vědeckých diskusí se spolupracovníky i širší vědeckou komunitou včetně mezinárodních odborníků. Jsou schopni vytvářet vědecké publikace, řídit a kontrolovat specializované pracovní skupiny a týmy, vytvářet a realizovat v odborné spolupráci vědecké projekty.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni využít speciálních znalostí o sociálních sítích, aktérech a institucích ve výzkumu a vysoce odborných praktických činnostech komplexním uvažováním, kritickou analýzou, vyhodnocením a syntézou do nových myšlenek. Tyto myšlenky ztvárňují v nových hypotézách a přiřazují adekvátní vědecké postupy k jejich ověřování, případně vyhledávají k ověřování nové postupy.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBlažek, J., Uhlíř, D.: Teorie regionálního rozvoje: nástin, kritika, klasifikace. Karolinum, Praha 2002.Buštíková L.: Analýza sociálních sítí. Sociologický časopis, 1999, 35 (2).Giddens, A. : Sociologie. Argo, Praha 1999.Kayser, B.: La renaissance rurale. Paris 1990.Lee, J., Árnason, A., Nightingale, A., Shucksmith, M.: Networking: Social Capital and Identities in European Rural Development. Sociologia Ruralis, 2005, 45 (4).Lowe, P.: The Challenges for Rural Development in Europe. In Conference Proceedings (5th European Conference on H A E): From Production Agriculture to Rural Development. Plymouth 2Rural Development in Europe: the EU LEADER Programe Reconsidered (papers edited and introduced by Christopher Ray). Sociologia Ruralis 2000 40 (2).Triglia, C.: Social Capital and Regional Development. European Journal of Social Theory, 2001, 4 (4).Velký sociologický slovník. Karolinum, Praha 1996 (vybraná hesla).DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBuštíková, L.: Analýza sociálních sítí. Sociologický časopis, 1999, 35 (2).Frič, P.: Světlé a stinné stránky neformálních sítí v postkomunistické společnosti. Sociologický časopis, 2008, 44 (2). oto časopisu.Hubík, S.: Social construction of local/regional cupital. Agricultural Economics, 2004, 50 (10).Hudečková,H., Lošťák, M. Social Capital in the Change of the Czech agriculture. Zemědělská ekonomika, 2003, 49(7).Lošťák, M.: Rozvoj regionů a venkova jako aktivita. Česká zemědělská univerzita, Praha 2006.Shucksmith, M.: Endogenous Development, Social Capital and Social Inclusion: Perspectives from LEADER in the UK. Sociologia Ruralis, 2002, 40 (2).Swain, N.: Social Capital and its Uses. Archives Européennes de Sociologie, 2003, XLIV (2).

Požadavky

Sociologie, Politologie, Metodologie sociologického výzkumu

Garant

doc. Mgr. Helena Hudečková, CSc.