Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Makroekonomie pro doktorandy (DENE05Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DENE05Y - Makroekonomie pro doktorandy, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem výuky Makroekonomie pro doktorandy je seznámit posluchače s nejnovějšími teoriemi z oblasti makroekonomické teorie a prohloubit jejich znalosti z magisterského kurzu Makroekonomie. Metoda výuky je založena na přednáškách a rozsáhlém samostudiu původních pramenů.

Osnova

PřednáškaFungování ekonomiky v klasickém modelu, v úplném keynesiánském modelu IS-LM s flexibilními cenami a mzdamiV keynesiánském modelu IS-LM s pastí investic, s pastí likvidity a v modelu s nepružnými mzdami a jejich komparace: Modiglianiho konceptOtevřená ekonomika, rovnováha platební bilance a sofistikovanější charakteristika křivky BPMundell-Flemingův model, jeho charakteristika, předpoklady a kritická analýzaEfekty fiskální a monetární politiky v systému flexibilního měnového kursu v různých situacích kapitálové mobilityKřivka agregátní poptávky a její odvození z modelu IS-LMKlasická křivka agregátní nabídky a efekty fiskální a monetární expanzeKrátkodobá křivka agregátní nabídky a Friedmanův model mylného vnímání cenové hladinyLucasova křivka agregátní nabídkyPhillipsova křivkaCharakteristika poptávkové a nabídkové inflaceDeterminace míry inflace a míry růstu reálného produktu a přizpůsobovací cesta za předpokladu adaptivní metody formování očekávané inflaceDlouhodobý ekonomický růstPoptávka po penězích a její genezeCvičeníFungování ekonomiky v klasickém modelu, v úplném keynesiánském modelu IS-LM s flexibilními cenami a mzdamiV keynesiánském modelu IS-LM s pastí investic, s pastí likvidity a v modelu s nepružnými mzdami a jejich komparace: Modiglianiho konceptOtevřená ekonomika, rovnováha platební bilance a sofistikovanější charakteristika křivky BPMundell-Flemingův model, jeho charakteristika, předpoklady a kritická analýzaEfekty fiskální a monetární politiky v systému flexibilního měnového kursu v různých situacích kapitálové mobilityKřivka agregátní poptávky a její odvození z modelu IS-LMKlasická křivka agregátní nabídky a efekty fiskální a monetární expanzeKrátkodobá křivka agregátní nabídky a Friedmanův model mylného vnímání cenové hladinyLucasova křivka agregátní nabídkyPhillipsova křivkaCharakteristika poptávkové a nabídkové inflaceDeterminace míry inflace a míry růstu reálného produktu a přizpůsobovací cesta za předpokladu adaptivní metody formování očekávané inflaceDlouhodobý ekonomický růstPoptávka po penězích a její geneze

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají specializované znalosti na velmi vysoké úrovni, které jsou podmínkou pro zvládnutí kritické analýzy, evaluace a syntézy nových myšlenek. Ovládají výzkumné metody použitelné v tomto oboru. Prokazují hluboké a systematické porozumění makroekonomickým teoriím a zákonitostem. Absolventi si jsou vědomi nutnosti sledovat dále současný ekonomický vývoj, který ovlivňuje i platnost dosavadních ekonomických teorií. Jsou velmi dobře seznámeni s poznatky současných ekonomických směrů, zejména se spornými otázkami, kterými se jednotlivé ekonomické školy liší. Mají natolik odborné znalosti, že jsou schopni se na vysoké úrovni vyjadřovat k aktuálním problémům fungování ekonomiky jako celku. Dovednosti:Mají schopnost navrhovat a realizovat projekty a studie vedoucí k novým poznatkům a postupům řešení. Dokážou pomocí vědeckých a výzkumných metod analyzovat složitější problémy v oblasti teoretické i praktické. Jsou schopni vytvořit rozsáhlejší dílo na vědecké úrovni, které by přispělo rozšířit nebo pozměnit dosavadní poznatky. Absolventi jsou schopni prezentovat své poznatky na úrovni, která umožňuje zařadit výsledky jejich práce do recenzovaných publikací, a to jak na úrovni národní, tak i mezinárodní.Kompetence - komunikace:Dokáží komunikovat se svými spolupracovníky, diskutovat o kritických otázkách v oblasti své specializace s odbornou veřejností, vědeckou komunitou, a to i na mezinárodní úrovni. Jsou schopni spolupráce v rámci výzkumných a vědeckých úkolů, dokáží aktivně vyměňovat poznatky a informace se svými rovnocennými protějšky.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni na základě svých znalostí a výsledcích výzkumné činnosti podrobit kritice zkoumané problémy, identifikovat a rozebrat důležité faktory mající vliv na zkoumaný objekt. Jsou schopni provádět složitá vyhodnocení a syntézy nových a komplexních myšlenek.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBlanchard, O.: Macroeconomics, Pearson Prentice Hall, 2006Frenkel, J.A.: A Monetary Approach to the Exchange Rate: Doctrinal Aspects and Empirical Evidence, Scandinavian Journal of Economics, 1976, Vol. 78Johnson, H.G.: The Monetary Approach to the Balance of Payments, Journal of International Economics 7, 1977, pp. 251-268Mach, M.: Makroekonomie II, Melandrium, 2001Mach, M.: Makroekonomie III, Melandrium, 2002Mankiw, G.N.: Zásady ekonomie, Grada Publishing, Praha, 1996Modigliani, F.: The Monetarist Controversy or, Should We Forsake Stabilization Policies? The American Economic Review, March 1977, Volume 67, No. 2

Požadavky

Obecná ekonomie I., II., III.

Garant

doc. Ing. Josef Brčák, CSc.