Předmět Komunikace v řízení (DERE04Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DERE04Y - Komunikace v řízení, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je osvojení si podstaty mezilidské komunikace v podmínkách manažerských vztahů. Je zaměřen na pochopení principů sociální komunikace, na obsah i formy sdělování.Komunikační znalosti manažera jsou základní podmínkou k realizaci jeho interpersonální role. Výběr formy sdělení i komunikačních kanálů musí zajistit požadovanou kvalitu sdělované řídící informace. Proto jsou součástí předmětu i otázky týkající se faktorů efektivní manažerské komunikace i možností jejího ohrožení.
Osnova
PřednáškaÚvod do komunikaceMimikaHaptikaKinetikaSdělování emocíPřesilové hryRétorika, jazykové prostředkyZvuková stránka řečnických projevůŘečník a okolí, specifika naučného vystupováníKomunikace pomocí prostředníkůKomunikační tok v organizaci (podniku)VyjednáváníKomunikace v organizaci jako zdroj konkurenční výhodyKulturní rozdíly a jejich vliv na manažerskou komunikaciCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Cílem předmětu je osvojení si podstaty mezilidské komunikace v podmínkách manažerských vztahů. Předmět je zaměřen na pochopení principů sociální komunikace, na obsah i formy sdělování. Studenti nabývají znalosti o souvislostech sociální a interpersonální stránky komunikace v prostředí formálně vytvořené skupiny, mají možnost uvědomit si specifickou kvalitu komunikace na bázi podřízenosti, pravomocí, kompetencí a rolí. Komunikační znalosti manažera jsou základní podmínkou k realizaci jeho interpersonální role. Výběr formy sdělení i komunikačních kanálů musí zajistit požadovanou kvalitu sdělované řídící informace. Proto jsou součástí předmětu otázky týkající se faktorů efektivní manažerské komunikace i možností jejího ohrožení.Dovednosti:Absolventi studia si osvojují dovednosti v oblasti veřejného vystoupení. Dokážou na vyšší úrovni používat základní i specifické jazykové prostředky i prvky neverbální komunikace při projevu, diskusi, v argumentaci i v řešení konfliktních situací. Dokážou rozpoznat svoji aktuální situaci v komunikaci na základě chování jiných osob, získávají větší praxi a tím i větší sebevědomí v mezilidských vztazích. Dalšími důležitými dovednostmi a návyky je schopnost komunikovat z pozice člověka s určitým okruhem pravomocí, umění prosadit snahu o efektivní komunikaci tím, že je vyžadována její přímost, vzájemný respekt účastníků v ní, dohoda o cílech a společná odpovědnost za ni.Kompetence - komunikace:Předmět svým hlavním zaměřením má za cíl zvýšit kompetence jeho absolventů v oblasti komunikace, jsou připraveni být aktivními účastníky odborných diskusí, především v oblasti managementu. Absolventi mají schopnost přesvědčivého a motivujícího jednání, jsou schopni přinášet pracovní komunikaci vyšší kvalitu tím, že dokážou terminologicky správně formulovat řídící sdělení.Kompetence - úsudek:Zásadní význam předmětu lze spatřovat v tom, že umožňuje studentům získat další, ucelující pohled na řízení lidí, obohacený o význam formy a obsahu sdělovaných informací. Úsudek absolventů studia o problematice řízení je doplněn o pochopení možností k vytvoření přidané hodnoty ke kvalitě řídících procesů vyžadováním kvality komunikace.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaDonnelly, J.H., Gibbon, J.L., Ivanichevich, J.M., Management, Grada Publishing, 1997Fiedler, J., Komunikace v řízení, ČZU Praha, 2000Hurst, B., Encyklopedie komunikačních technik, Grada Publishing, 1994Khelerová, V., Komunikační dovednosti managera, Grada Publishing, 1995Koontz,H., Weihrich,H., Management, Victoria Publishing, 1993Křivohlavý,J., Jak si navzájem lépe porozumíme, Praha, Svoboda, 1988Lewis,D., Tajná řeč těla, Victoria publishing, 1993Mc Lagan,P., Krembs,P., Komunikace na úrovni, Management Press, 1998O Rourke,J.S., Management Communication, Pearson Prentice Hall, ISBN 0-13-186012-7Watzlawick,P., Bavelasová,J.B.,Jackson,D.D., Pragmatika lidské komunikace, Konfrontace 1999Wether,W.B.jr., Davis,K., Lidský faktor a personální management, Victoria Publishing, 1992DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaFiedler, J.: Komunikace v řízení. Skripta. Praha: PEF ČZU, 2000Hurst, B.: Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994Khelerová, V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing, s. r. o., 1995
Požadavky
Znalosti oboru na magisterské úrovni
Garant
prof. Ing. Jan Hron, DrSc., dr. h. c.