Předmět Učící se organizace (DEREI2Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DEREI2Y - Učící se organizace, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět je orientován na moderní koncept tzv. učící se organizace s důrazem na interdisplinární přístup. Předmět kombinuje poznatky z oblasti teorie řízení, teorie organizace, psychologie učení, řízení znalostí dalších vědních disciplin s cílem seznámit studenty s tímtokonceptem, porovnat různé přístupy k tvorbě učící se organizace, objasnit stimuly vedoucí manažery k zavádění principů učící se organizace do praxe a upozornit na překážky, které jejímu úspěšnému fungování brání.
Osnova
PřednáškaTypologie organizací, vztah organizace a vnějšího prostředí (principy adaptace, selekce, populační ekologieAtributy učící se organizaceOrganizační kultura, faktory podporující/bránící učeníProces učení na úrovni jednotlivceTýmové učeníStyly organizačního učeníMetody a nástroje sdílení znalostíDiagnostika učící se organizaceMetody a postupy zavádění konceptu učící se organizaceCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi mají specializované znalosti na velmi vyské úrovni v oblasti procesu učení (modely učení na úrovni jednotlivce, týmu, organizace) a jeho využívání jako prostředku ke zvyšování flexibility organizace. Prokazují hluboké a systematické porozumění vlivu osobnostních charakteristik na volbu stylu učení a dokážou jej vhodně využít s ohledem na konkrétní podmínky organizace. Absolventi rozumí jednotlivým způsobům vytváření znalostí a chápou jejich souvislost s řízením znalostí s cílem zvyšovat konkurenceschopnost podniku. Orientují se v charaktersitikách různých organizačních kultur a dovedou je využít pro podporu procesu učení.Dovednosti:Absolventi dokážou aplikovat teoretické koncepty související s učením na různých úrovních pro transformaci organizace a podporovat vhodnými metadomi a technikami proces učení. Dokážou pomocí vědeckých a výzkumných metod analyzovat složitější problémy v oblasti teoretické i praktické. Dokážou uplatnit vhodnou metodiku tvorby učící se organizace s ohledem na konkrétní podmínky a stav organizace. Dokážou diagnostikovat chyby v učení a s využitím vhodných nástrojů je eliminovat. Zvládají metody a techniky usnadňující procesy učení a dokáží je předat ostatním.Kompetence - komunikace:Dokáží komunikovat se svými spolupracovníky, diskutovat o kritických otázkách v oblasti své specializace s odbornou veřejností, vědeckou komunitou, a to i na mezinárodní úrovni. Jsou schopni spolupráce v rámci výzkumných a vědeckých úkolů, dokáží aktivně vyměňovat poznatky a informace se svými rovnocennými protějšky.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni na základě svých znalostí a výsledků výzkumné činnosti podrobit kritice zkoumané problémy, identifikovat a rozebrat důležité faktory s vlivem na zkoumaný objekt a s využitím vhodných metod posoudit stav organizace a samostaně navrhnout metody vedoucí ke zlepšení procesu učení v organizaci. Jsou schopni navrhnout varianty a vybrat pro konkrétní podmínky tu nejlepší.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaTichá, I.: Učící se organizace, Alfa Publishing, 2005Pedler, M., Aspinwall, K.: Perfect plc: The Purpose and Practice of Organizational Learning, McGraw-Hill, 1996Easterby-Smith, M., Burgoyne, J., Araujo, L.: Organizational Learning and The Learning Organization, SAGE Publications, Ltd., 1999Senge, P.: The Fifth Discipline, Doubleday Dell Publishing, 1990Senge, P. and O. Scharmer (2001). Community Action Research: Learning as a Community of Practitioners, Consultants, and Researchers. Handbook of Action Research: ParticipativeInquiSenge, P.M., C. O. Scharmer, J. Jaworski and B.S. Flowers (2004). Presence: Human Purpose and the Field of the Future. Cambridge, MA, Society for Organizaitonal Learning
Garant
prof. Ing. Ivana Tichá, Ph.D.