Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Podniková ekonomika a řízení (EEA80E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EEA80E - Podniková ekonomika a řízení, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět je založen na osvojení základních pojmů a získání nezbytných implementačních znalostí v oboru ekonomiky a řízení podniku formou přednášek s využitím didaktické techniky a cvičení, z nichž část je vedena seminární formou. Ve cvičeních je studentům poskytováno metodické vedení pro praktické aplikace a pro samostatné zpracování projektů, jejichž úspěšné obhájení je podmínkou zápočtu. Posluchač je seznámen s teoretickými a metodickými východisky ekonomiky, marketingu a managementu. Učí se poznávat a definovat vztah konkrétního tržního prostředí k chování podnikatelského subjektu.

Osnova

PřednáškaÚvod do problematiky obecné ekonomie, základní ekonomické kategorie, pojmy a definice, nástroje systému řízení NH, státní regulaceTypologie právních vztahů v podnikání - závazkové vztahy, obchodní právo, volba právní formy podnikání a postup při založení firmy; životní křivka podniku, vztah prvků systému řízení, procesní pojetí řízeníMajetková a kapitálová výstavba podnikuVymezení okolí podniku a identifikace příležitostí podnikání, využití externalitVnitřní předpoklady a konkurenční výhodaZáklady marketingového řízení - psychologie trhu, chování zákazníka, marketingové analýzy, segmenty trhu, marketingový výzkumMonitorování průběhu a hodnocení podnikatelské činnosti, kalkulace nákladů, účetnictví a výkaznictvíKonfrontační SWOT matice a stanovení strategie podniku a podnikání - poslaní a cíle podniku, typologie strategií, strukturální modelyPlánování investic, jejich pořizování a hodnoceníOrganizační systém podniku, faktory a pravidla ovlivňující vytváření organizačního systému podniku, typologie struktur, organizační normy, pravidla a nástroje řízení podnikuVedení lidí, motivace, typologie podřízených, personální rozvoj, metody vedení lidí, styl řízení a jeho typologieDaňová soustavaCvičeníÚvodní cvičení - organizace a obsahová stránka cvičení - podmínky zápočtu, rozdělení do týmů, zadání seminární práce (SP) a projektu/podnikatelCharakteristika vnějšího prostředí podniku - ekonomické prostředí (HDP, inflace, bankovní úvěry, leasing, úrokové míry, daně, kurzy měn, nezaměstnanost atdPrezentace SP/A: VÝVOJ TEORIE MANAGEMENTU Životopisy osobností managementuCharakteristika subjektu zvoleného pro projekt - základní informace o podniku - viz struktura podnikatelského plánuMajetková a kapitálová výstavba podniku rozsah majetku a kapitálu (vlastní a cizí), jejich opatřování, výpočet KPPrezentace SP/B: PODNIKATELSKÝ PLÁN - SITUAČNÍ ANALÝZACharakteristika vnějšího prostředí podniku - globální prostředí, odvětví, trh - dodavatelsko-odběratelské vztahy, faktory ovlivňující nabídku a poptávku - predikce vývoje, konkurence (konkurenční výhoda); analýza konkurence - Porter, analýza klíčových konkurentů  hlavní příležitosti a rizikaVýsledovka + ukazatele finPrezentace SP/C: MARKETINGOVÝ PLÁN - MARKETINGOVÉ PROMĚNNÉ 4P (5P)Vnitřní předpoklady (subjektivní faktory) - disponibilní zdroje podnikání (kapitálové, personální, technické ajNáklady chodu firmy a výpočet bodu zvratuPrezentace SP/D: STRATEGICKÉ ALTERNATIVYKonfrontační matice SWOT - východiska pro tvorbu strategieInvestiční rozhodování a výpočet návratnostiPrezentace SP/E: MANAŽERSKÉ FUNKCEVRÁCENÍ NEDOSTATEČNÝCH PROJEKTŮ K PŘEPRACOVÁNÍObhajoby zpracovaných projektůZÁPOČETObhajoby zpracovaných projektůZÁPOČET

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi si osvojí základní znalosti v oblasti podnikové ekonomiky a řízení a postupy při vypracování podnikatelského projektu. Některé osvojené znalosti jsou specializované. Dokáží formulovat cíle podnikání a určit strategické možnosti firmy. Rozlišují základní typologie strategií a základní komponenty rozhodující o podnikatelském úspěchu. Zvládnou identifikaci systémových prvků řízení a sestavení základních rozpočtů podnikatelského záměru. Absolventi mají povědomost o základních problémech v oboru ekonomiky a řízení. Absolventi mají jasné povědomí o hranicích svých znalostí a představu o obsahu případného dalšího studia v těchto oblastech. Mají základní odborné vědomosti, které jim umožňují pracovat na úrovni středního managementu. Zvládnou týmové postupy při řešení složitých strukturovaných problémů.Dovednosti:Získají předpoklady zvládnout základní dovednosti manažerské ekonomiky při uplatňování svých dílčích odborných znalostí a postupů při řešení vzniklých problémů v oblasti podnikání. Při řešení předvídatelných problémů postupují systémovým přístupem s použitím relevantních metod a nástrojů s podpůrnou argumentací.Kompetence - komunikace:Mohou řídit a kontrolovat manažerské činnosti, při nichž dochází ke změnám; řídit odborné činnosti nebo projekty a samostatně vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny. Dokáží stručně a srozumitelně na profesionální úrovni sdělovat informace.Kompetence - úsudek:Mají schopnost řídit a přetvářet podnikatelské prostředí, u něhož nelze předvídat s jistotou změnu. Umí vyhledávat nové přístupy s ohledem na trendy vnějšího prostředí a vnitřní situaci podniku. Mohou být plně odpovědní za přínos z využití profesních znalostí, za zvolené postupy a za výsledky rozhodnutí. Uvažují systémově.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHORÁKOVÁ, Helena. Strategický marketing. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha Grada Publishing, 2003. 200 s. ISBN 80-247-0447-1.HRON, Jan. Teorie řízení. Praha PEF ČZU v Praze, 2004. 135 s. ISBN 80-213-0695-5.KOONTZ, Harold, WEIHRICH, Heinz. Management. Praha Victoria Publishing, 1993. 659 s. ISBN 80-85605-45-7.KOTLER, Philip. Marketing management. Praha Victoria Publishing, 1992. 789 s. ISBN 80-85605-08-2.MEFFERT, Heribert. Marketing management. Praha Grada Publishing, 1996. 552 s. ISBN 80-7169-329-4.SYNEK, Miloslav, KISLINGEROVÁ, Eva a kol. Podniková ekonomika. 4. přepracované a doplněné vydání. Praha Nakladatelství C. H. Beck, 2006. 473 s. ISBN 80-7179-892-4.ŘEZBOVÁ, Helena a kol. Cvičení z ekonomiky podniků pro obor Podnikání a administrativa. Praha PEF ČZU v Praze, 2009. 127 s. ISBN 978-80-213-1619-5.SVATOŠ, Miroslav a kol. Ekonomika agrárního sektoru. Vybraná témata. Praha PEF ČZU v Praze, 2008. 170 s. ISBN 978-80-213-1846-5.TRUNEČEK, Jan. Management podniku. Praha VŠE, 1993. 177 s. ISBN 80-7079-267-1.VEBER, Jaromír a kol. Management základy, prosperita, globalizace. 1. vydání (dotisk). Praha Management Press, 2005. 700 s. ISBN 80-7261-029-5.ZLÁMAL, Jaroslav, BELLOVÁ, Jana, BOHANESOVÁ, Eva. Podniková ekonomie a management. Olomouc Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 238 s. ISBN 978-80-244-1724-0.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaARMSTRONG, Michael. Personální management. Praha Grada Publishing, 1999. 968 s. ISBN 80-7169-614-5.BÁRTOVÁ, Hilda., BÁRTA Vladimír, KOUDELKA, Jan. Chování spotřebitele a výzkum trhu. 1. vyd. Praha VŠE v Praze, 2002. 209 s. ISBN 80-245-0410-3.BĚLOHLÁVEK, František, KOŠŤAN, Pavol, ŠULEŘ, Oldřich. Management. Olomouc Rubico, 2001. 642 s. ISBN 80-85839-45-8.BOUČKOVÁ, Jana a kol. Marketing. Praha C. H. Beck, 2003. 432 s. ISBN 80-7179-577-1.FOTR, Jiří, DĚDINA, Jiří.; HRŮZOVÁ, Helena. Manažerské rozhodování. 2. vyd. Praha Ekopress, 2000. 231 s. ISBN 80-86119-20-3.FOTR, Jiří. Podnikatelský plán a investiční rozhodování. 2. Vydání. Praha Grada Publishing, 1999. 216 s. ISBN 80-7169-812-1.HORALÍKOVÁ, Marie, BRABENCOVÁ, Hana. Personální řízení (vybrané otázky). Praha ČZU v Praze, 1999. 248 s. ISBN 80-213-0536-3.JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing Strategie a trendy. Praha Grada Publishing, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8.LOŠŤÁKOVÁ, Hana. B-to-B marketing Strategická marketingová analýza pro vytváření tržních příležitostí. Praha Professional Publishing, 2005. 186 s. ISBN 80-86419-94-0.MIKOVCOVÁ, Hana, SCHOLLEOVÁ, Hana. Praktikum. Podniková ekonomika pro bakalářské studium. Praha Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 232 s. ISBN 80-86898-78-4.PORTER, E. Michael. Konkurenční strategie. 1.vyd. Praha Victoria Publishing, 1994. 403 s. ISBN 80-85605-11-2.PŘIBOVÁ, Marie a kol. Marketingový výzkum v praxi. 1. vydání. Praha Grada Publishing, 1996. 248 s. ISBN 80-7169-299-9.SEDLÁČKOVÁ, Helena, BUCHTA, Karel. Strategická analýza. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha C. H. Beck, 2006. 121 s. ISBN 80-717-9367-1.SCHIFFMAN, G. Leon, KANUK, L. Leslie. Nákupní chování. Brno Computer Press, 2004. 933 s. ISBN 80-251-0094-4.SRPOVÁ, Jitka, SVOBODOVÁ, Ivana, SKOPAL, Pavel, ORLÍK, Tomáš. Podnikatelský plán a strategie. Praha Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80247-4103-1.SYNEK, Miroslav a kol. Manažerská ekonomika. 5. aktualizované a doplněné vyd. Praha Grada Publishing, 2011. 480 s. ISBN 978-80-247-3494-1.TICHÁ, Ivana, HRON, Jan. Strategické řízení. Praha PEF ČZU v Praze, 2007. 238 s. ISBN 978-80-213-0922-7.VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb - efektivně a moderně. 1. vydání. Praha Grada Publishing, 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-2721-9.VEBER, Jaromír, SRPOVÁ, Jitka a kol. Podnikání malé a střední firmy. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha Grada Publishing, 2008. 320 s. ISBN 978-80-247-2409-6.VLČEK, Josef a kol. Ekonomie a ekonomika. 2. přepracované vydání. Praha ASPI Publishing, 2003. 512 s. ISBN 80-86395-45-6.VODÁČEK, Leo, DVOŘÁK, Václav. Management v USA. 2. doplněné vydání. Praha Institut řízení, 1990. 119 s. ISBN 80-7014-023-2.Časopisy Ekonom, Moderní řízení, Hospodářské noviny, Profit, Strategie, Marketing a media, Marketing magazíne apod.Obchodní zákoník, Živnostenský zákon atd.odborné WWW stránky věnované dané problematice

Požadavky

Žádné.

Garant

prof. Ing. Miroslav Svatoš, CSc.