Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekonomika světového hospodářství - PAEN (EEE12E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EEE12E - Ekonomika světového hospodářství - PAEN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Získání základních znalostí fungování světového hospodářství včetně sepětí s tzv. globálními problémy. Základní formu výuky tvoří přednášky a semináře. Je využito bibliografických databází, tematických videozáznamů (semináře), apod.

Osnova

PřednáškaVývoj světového hospodářství - etapy vývoje - poválečné období (40Ekonomika světového hospodářství a tzvSvětové obyvatelstvo - populační vývoj, demografický přechod, populační exploze, sídelní struktura, migraceRozvinuté tržní ekonomiky a jejich postavení ve světovém hospodářstvíRozvojové země a jejich postavení ve světovém hospodářství - základní problémy - regiony (Afrika, Asie, Latinská Amerika)Transformující se ekonomiky a jejich postavení ve světovém hospodářstvíPostavení zemědělství ve světovém hospodářstvíSouhrnná mezinárodní komparace úrovně zemědělství v celosvětovém měřítkuPostavení průmyslu ve světovém hospodářstvíHutnický průmysl, strojírenství, chemický, spotřební a potravinářský průmyslÚloha dopravy ve světovém hospodářstvíDopravní systémy v Evropě, Severní Americe a JaponskuCestovní ruch, jeho význam a geografieIntegrační tendence ve světovém hospodářství - NAFTA - EU - AFTA/ASEANCvičeníDoporučená literaturaProblematika mezinárodního srovnání zemí - ekonomický potenciál - ekonomická síla - ekonomická úroveň - dynamika růstuFaktory ovlivňující rozmístění světového hospodářství (obyvatelstvo, činitel energetický, surovinový, dopravy atdSouhrnná komparace: rozvinuté tržní ekonomiky - tranzitivní ekonomiky - rozvojové zeměPrůmysl a ČR - tradice strojírenství - hlavní centra - konkurenceschopnost - mezinárodní kooperaceDopravní infrastuktura a turismus ve střední Evropě - postavení ČRZvláštní postavení ANIZ a ČLR ve světové ekonomice

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretické znalosti v oblasti makroekonomie a základní geografický přehled. V rámci výuky předmětu získávají znalosti fungování světového hospodářství, a to včetně sepětí s tzv. globálními problémy. Hlavní zaměření je na kritické zhodnocení vývoje světového hospodářství, komparaci tří center světové ekonomiky v tzv. užším (USA, EU, Japonsko) i širším (NAFTA, EU, asijskopacifická oblast) pojetí, postavení ostatních center (Rusko a SNS, Indie, Austrálie, Latinská Amerika, západní Asie, Afrika atd.), globalizaci a polycentrismus ve světové ekonomice, zhodnocení pozice zemědělství, průmyslu, dopravy a cestovního ruchu, posouzení demografického vývoje a sídelní struktury, jakožto i předpokládaný výhled světového hospodářství včetně rizikových faktorů. Znalosti se týkají nejnovějších poznatků v daných tématických okruzích s využitím nejaktuálnějších (dostupných) statistických dat. Získané vědomosti si studenti dále rozšiřují v dalších předmětech zařazených do studijního programu.Dovednosti:Absolventi dovedou uplatnit své odborné znalosti, zejména s ohledem na širší rozhled a schopnost nalézat nové souvislosti, včetně geopolitických aspektů. Důležitá je schopnost odpoutat se od izolovaného pohledu, týkajícího se jednotlivých odvětví či národních ekonomik, včetně respektu k tzv. všelidských problémům současného světa.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou adaptabilnější v pracovním prostředí se schopností základní orientace v široké škále problémů. Z toho vyplývá i schopnost samostatně vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny. To se týká i pracovního prostředí, ve kterém působí mezinárodní odborné týmy. Měli by mít i schopnost formulace vlastních odborných vizí, včetně jejich obhajoby.Kompetence - úsudek:Absolventi získávají vlastní zkušenost s vyhledáváním odborných informací a jejich vyhodnocováním (také formou projektů) a schopnost formulovat problémy. Uvažují v širších souvislostech.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBoháčková I, Jeníček V, Svatoš M Evropská integrace, Credit, Prague, 2003Kuna Zbyněk Rozvojové země ve světové ekonomice, ČZU-PEF, Praha, 2010, 132 s.Jeníček V, Foltýn J Globální problémy a světová ekonomika, Praha, C.H.Beck, 2003Jonáš J. Světová ekonomika na přelomu tisíciletí, Management Press, Praha 2000Kuna, Z. Demografický a potravinový problém světa, Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha 2010, 340 s.Statistical Yearbook, UNWorld Development Indicators (Year), The World Bank, Washington (Year)DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaCihelková Eva a kol. Světová ekonomika, ETC Publishing, Praha 1997Siebert H. Weltwirtschaft, Lucius Vlg., UTB, Stuttgart 1997Svatoš M. et al. Economics of Czech and Slovak Agriculture Integration with the EU, (ČZU v Praze, SPZ v Nitře), Praha 1999Altvater E., Mahnkopf B. Grenzen der Globalisierung, W. Dampfboot, Münster 1999Jahrmann F.U. Aussenhandel, Kiekl Vlg. Ludwigshafen 1995Vallin J. Světové obyvatelstvo, Praha, Academia, 1992World Bank Atlas, World Bank, WashingtonDemographic Yearbook, UNDokumenty UN, OECD, EU, WB, MF, WTO (elektronické databáze)

Požadavky

Ekonomika agrárního sektoru

Garant

Ing. Zbyněk Kuna, Ph.D.