Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekonomika světového zemědělství - PAE (EEE13E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EEE13E - Ekonomika světového zemědělství - PAE, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Získání základních znalostí fungování ekonomiky agrokomplexu v celosvětovém měřítku. Seznámení studentů s metodickými přístupy mezinárodní komparace úrovně zemědělství. Základní formu výuky tvoří přednášky, cvičení, semináře a zpracování projektu v návaznosti na téma diplomové práce. Je využito bibliografických databází (AGRIS/FAO/CAB ap.) a vhodného software (PC Globe), tematických videozáznamů apod.

Osnova

PřednáškaEkonomika světového zemědělství - Předmět - Metody - Historický vývoj zemědělstvíSvětové obyvatelstvo a problém populačního vývojeEkonomika zemědělství v Evropské unii - společná zemědělská politika EU - agrární zahraniční obchod EUEkonomika zemědělství vyspělých mimoevropských zemí - Kanada, Japonsko Ekonomika zemědělství vyspělých mimoevropských zemí - USA Ekonomika zemědělství vyspělých mimoevropských zemí - Austrálie, Nový ZélandEkonomika zemědělství rozvojových zemí - Zemědělská výroba v Africe a Latinské AmericeEkonomika zemědělství rozvojových zemí - Zemědělská výroba v jihozápadní Asii a v oblasti Dálného východu Ekonomika zemědělství ČLRProblematika světového rybolovu - mořský a vnitrozemský rybolov - hlavní světová loviště ryb - mořské právo Globální problém podvýživy - Potravinový problém, jeho příčiny a možnosti řešení - Vývoj světové produkce potravin Teritoriální a komoditní skladba světového agrárního obchoduCvičení Úvod do předmětu, přehled témat přednášek a cvičeníZemědělství ve světové ekonomice (funkce, postavení, ukazatele), zemědělské komodity (vybrané kompetitivní a nekompetitivní komodityFaktory ovlivňující rozmístění zemědělské výroby ve světě (přírodní, sociální a ekonomické), světové summity o klimatuGATT, WTO, vznik a vývojRozvinuté země versus země rozvíjející seZápočtový test ( max

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretickou průpravu v oblasti makroekonomie, základní geografický přehled a znalosti z předmětu Ekonomika agrárního sektoru. V rámci výuky získávají ucelené znalosti fungování ekonomiky agrokomplexu v celosvětovém měřítku. Hlavní zaměření je na komparaci úrovně zemědělství ve vyspělých zemích (EU, Kanada, USA, Japonsko, Austrálie, Nový Zéland) a v rozvojových zemích (Afrika, západní Asie, asijskoindická a asijskopacifická oblast, Latinská Amerika), přičemž samostatná pozornost je věnována ČLR. Jsou připomenuty i další souvztažnosti s agrárním sektorem (historický vývoj zemědělství, demografický problém, potravinový problém, světový rybolov, netradiční zdroje potravin, přírodní podmínky pro zemědělství, produkční oblasti hlavních zemědělských výrobků, agrární zahraniční obchod, ekologický problém). Studenti jsou seznámeni i s metodickými přístupy mezinárodní komparace úrovně zemědělství. Znalosti se týkají nejnovějších poznatků v daných tématických okruzích s využitím nejaktuálnějších (dostupných) statistických dat. Získané vědomosti si studenti dále rozšiřují v dalších předmětech zařazených do studijního programu.Dovednosti:Absolventi dovedou uplatnit své odborné znalosti, zejména s ohledem na širší rozhled a schopnost nalézat nové souvislosti, včetně geopolitických aspektů. Důležitá je schopnost odpoutat se od izolovaného pohledu, zároveň i respekt k tzv. všelidských problémům současného světa.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou adaptabilnější v pracovním prostředí se schopností základní orientace v široké škále problémů. Z toho vyplývá i schopnost samostatně vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny. To se týká i pracovního prostředí, ve kterém působí mezinárodní odborné týmy. Měli by mít i schopnost formulace vlastních odborných vizí, včetně jejich obhajoby.Kompetence - úsudek:Absolventi získávají vlastní zkušenost s vyhledáváním odborných informací a jejich vyhodnocováním (také formou projektů) a schopnost formulovat problémy. Uvažují v širších souvislostech.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKuna, Z. Demografický a potravinový problém světa, Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha 2010, 340 s.Jeníček, V. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech, C.H.Beck, Praha 2010, 352Jeníček, V. Vyvážený rozvoj - na globální a regionální úrovni, C.H.Beck, Praha 2010, 150 s.Svatoš a kol. Ekonomika zemědělství a evropská integrace, Praha, 1999Cihelková E. a kol. Světová ekonomika - regiony a integrace, Grada Publishing, Praha 2002Cihelková, E. a kol Světová ekonomika - obecné trendy rozvoje, C.H.Beck, Praha 2009, 320 s.Boháčková I., Hrabánková M. Strukturální politika Evropské unie, C.H.Beck, 2009Statistické ročenky FAO/UN, Eurostat, elektronické informační zdroje UN, OECD, Eurostat, USDA aj.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKuna Z. Rozvojové země ve světové ekonomice, Credit/ČZU, Praha, 2004Kuna Z. Země Afrického rohu a problém podvýživy, in. Acta Oeconomica Pragensia, 3/2012, Praha, str.19-35.Borcherd Ch. Agrargeographic, Stuttgart Teubner, 1996Svatoš M. et al. Economics of Czech and Slovak Agriculture Integration with the EU, (ČZU v Praze, SPU v Nitře), Praha 1999Vallin J. Světové obyvatelstvo, Praha, Academia, 1992Kolektiv KSE VŠE Proměny světové ekonomiky a Česká republika, Nakl. Máchova kraje, 1996FAO Statistical Yearbook,FAO Fishery Statistics, Roma, UNNational Accounts Statistics, UNDemographic Yearbook, UNWorld Bank Atlas, World Bank, WashingtonWorld Development Indicators database, World BankRelevantní v čase srovnatelná data (ročenky, databáze, studie) UN, FAO, OECD, Eurostat, USDA, ČSÚ, MZe

Požadavky

Obecná ekonomie, Ekonomika agrárního sektoru

Garant

Ing. Zbyněk Kuna, Ph.D.