Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zahraniční obchod - PAEN (EEED1E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EEED1E - Zahraniční obchod - PAEN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Osnova

PřednáškaPolitiky zahraničního obchodu (teoretický i praktický koncept)  - Teorie mezinárodního obchodu: teorie absolutních výhod - Smith; teorie komparativních výhod - RicardoPlatební bilance (teorie, význam a struktura)- Základní struktura platební bilance (běžný účet, kapitálový účet, devizové rezervy), devizový trh a měnový kurzPlatební bilance (ve vztahu k vybraným makroekonomickým ukazatelům) - Platební bilance (PB), zahraniční zadluženost a investiční pozice zeměMezinárodní obchodní operace (barter, buyback, countertrade, offset,Protekcionismus v zahraničním obchodě- Obchodní politika, její prostředky a nástroje, optimální tarif, nedospělá odvětví, reciprocita, cla, netarifní překážky, subvence, dumpingPostavení zahraničního obchodu v rámci světové ekonomiky- Komoditní a teritoriální struktura světového obchodu se zbožím a službamiVývoj globální ekonomiky - dopady globální krize na obchod- Analýza dopadů globální krize na světový obchodGlobální obchod se zemědělskými produkty- Vymezení postavení agrárního obchodu v rámci globální ekonomiky s důrazem na jeho nezastupitelnostLiberalizace světového obchodu WTO/GATT- Vývoj a historie procesu liberalizace světového obchoduZahraniční obchod ČR s důrazem na jeho komoditní a teritoriální strukturu- Komoditní a teritoriální struktura zahraničního ochodu ČR ve vztahu k vnitřnímu trhu zemí EU a dále pak ve vztahu k nečlenským zemím EUGlobální ekonomická integrace a její vliv na světový obchod a ekonomiku- Vymezení procesu integrace globální ekonomiky na regionální a inter-regionální úrovni a dále pak vymezení nejvýznamnějších integračních uskupení mající vliv na regionální a globální vývoj v oblasti ekonomiky a obchoduIntegrace rozvojových zemí do světové ekonomiky - vývoj, současný stav, budoucí vývoj, problémyCvičeníPřípadová studie na téma zahraniční obchod v zemích EU- Teritoriální a komoditní struktura současného obchodu zemí EUPřípadová studie na téma zahraniční obchod USA- Teritoriální a komoditní struktura současného obchodu USAPřípadová studie na téma zahraniční obchod Číny- Teritoriální a komoditní struktura současného obchodu ČínyPřípadová studie na téma zahraniční obchod Indie- Teritoriální a komoditní struktura současného obchodu IndiePřípadová studie na téma problematika liberalizace světového obchodu- Vybrané aspekty procesu liberalizace světového obchodu s důrazem na liberalizaci světového obchodu se zemědělskými produktyPřípadová studie na téma vliv integračních procesů na světový obchod- Vybrané aspekty procesu integrace ve světě a v regionech za účelem porozumění významu integračních procesů z hlediska podpory mezinárodního obchodu a růstu globální ekonomiky

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent předmětu se seznámí s teoretickými přístupy k problematice mezinárodního obchodu a zároveň s jeho významem, s jeho formami, s vývozními a dovozními operacemi a s mnohostranným obchodem. Absolvent by měl zvládnout úpravu závazkových vztahů, typy vybraných mezinárodních smluv, vnitrostátní předpisy, mezinárodní zvyklosti, měl by být schopen orientovat se ve vybraných vzorových smlouvách a dodacích podmínkách. Zároveň by měl zvládnout proces uzavírání smlouvy se zahraničními partnery, způsoby plateb a zajišťování závazků v mezinárodním obchodním styku. Absolvent si osvojí terminologii zahraničního obchodu a postupy při řízení a financování obchodních operací vyvážejících firem na zahraničních trzích a možnosti financování zahraničního obchodu. Prostřednictvím seminářů absolventi získávají vlastní zkušenosti se získáváním a vyhodnocováním odborných informací v oblasti zahraničního obchodu a prostřednictvím případových studií a jejich následnou prezentací a obhajobou získávají schopnost formulovat problém, analyzovat jej a interpretovat získané výsledky. Za účelem obhajoby vlastních názorů jsou rovněž nuceni uvažovat v širších souvislostech a ne se pouze omezit na nejjednodušší a nejpřímočařejší řešení daného problému. Dovednosti:Absolventi jsou schopni orientovat se v základní problematice spjaté s zahraničním obchodem a to jak z hlediska národohospodářského, tak i z hlediska regionálního a globálního. Je kladen důraz na schopnost využít zejména teoretické znalosti nabyté v jiných předmětech na problematiku mezinárodního obchodu. Student musí být schopen vnímat zahraniční obchod v širších souvislostech jako jednu z klíčových součástí ekonomiky, bez které moderní ekonomika nemůže fungovat. V tomto ohledu si student osvojuje schopnosti analyzovat a hodnotit aktivity související s mezinárodním obchodem v širším kontextu s cílem vyhodnotit budoucí dopady současných rozhodnutí.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou prostřednictvím projektů nuceni komunikovat jak v rámci teamu, tak i navenek. Výsledný projekt musí naplnit veškeré požadavky na něj kladené a budoucí absolventi musí být schopni ustát diskusi spojenou s obhajobou vlastního projektu.Kompetence - úsudek:Absolventi získávají vlastní zkušenosti se získáváním a vyhodnocováním odborných informací. Prostřednictvím případových studií a jejich následnou prezentací a obhajobou získávají schopnost formulovat problém, analyzovat jej a interpretovat získané výsledky.

Literatura

ZákladníBENEŠ, V. a kol. Zahraniční obchod. 1.vyd. Praha Grada Publishimg, 2004. 328s. ISBN80-247-0 558.JENÍČEK, V. Globalizace světového hospodářství. 1.vyd. Praha C.H.Beck, 2002. 152 s. ISBN 80-7179MACHKOVÁ, H., SATO, A, ZAMYKALOVÁ, M. a kol. Mezinárodní obchod a marketing Praktická výkladová encyklopedie. 1.vyd. Praha Grada Publishing, 2002. 266 s. ISBN 80-247-0364-5.MACHKOVÁ, H., ČERNOHLÁVKOVÁ, E., SATO, A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. 3 vyd. Praha Grada Publisching, 2003. 230 s. ISBN 80-247-0686-5.JANATKA, F. a kol. Obchod v rámci Evropské unie a obchodní operace mimo členské země EU. Praha ASPI Publishing, 2004. 295 s. ISBN 80-7357-006-8.SVATOŠ, M. a kol. Zahraniční obchod - teorie a praxe. Praha, Grada, 2009. 367 s. ISBN 978-80-247-2708-0DoporučenáBENEŠ, V., MAITAH, M., SMUTKA, L., TANNER, L., Essentials of International Trade, PEF, ČZU, 2008, ISBN 978-80-213-1859-58BRAKMAN, S., GARRETSEN, H., VAN MARREWIJK, CH. Nations and Firms in the Global Economy, Published by Cambridge University Press in 2006 , New title edition, ISBN 0521540577HOEKMAN, B., KOSTECKI, M. The Political Economy of the World Trading System The WTO and Betone, Publisher Oxford University Press, 2001, ISBN 019829431XCZINKOTA, M., R., RONKAINEN, I., A., MOFFERT, M., H. International Business . 7. vyd. South-Western THOMSON, 2005. 782 s. ISBN 0-324-20610-0.HOLLENSEN, S. Global Marketing A Market Responsive Approach. 2.vyd. UK Prentice Hall, 2001. 667 s. ISBN 0-273-64644-3.KRUGMAN, P. R., OBSTFELD, M. International Economics - theory and policy, Pearson, 2006, ISBN 0-32131154-XTHOMPSON, H. International Economics - Global Markets and Competition, World Scientific Publishing Company (December 30, 2000), ISBN-10 9810244533VAN MARREWIJK, CH. International Trade and the World Economy, Oxford University Press, USA; 1st edition (May 15, 2002), ISBN-10 0199250049WOODS, M. International business, Basingstoke, Palgrave, 2001, ISBN 0-333-75979-6

Požadavky

Mikroekonomie, Makroekonomie

Garant

doc. Ing. Luboš Smutka, Ph.D.