Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekonomická sociologie - PAEN, PAAN (EHE02E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHE02E - Ekonomická sociologie - PAEN, PAAN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty s některými náhledy na ekonomii zasazujícími ji do širších sociálních souvislostí. S tím souvisí i snaha přiblížit vybrané školy v ekonomii a sociologii, které směřují k překlenutí ustálené "dělby práce" mezi ekonomií a ostatními sociálními vědami. To pomůže studentům sledovat druhý cíl předmětu: s využitím teoretických konceptů sociologie (včetně ekonomické sociologie), ekonomie a dalších sociálních věd jsou studenti připravováni k tomu, aby zvládali praktické regionální rozvojové aktivity v jejich sociálně-kulturní dimenzi, a to především v oblasti sociálního kapitálu, utváření institucí a kapacit pro tento rozvoj (jedná se o záležitosti, na které klade důraz jak EU, tak Světová banka i další nadnárodní organizace).

Osnova

PřednáškaSociologie, ekonomie a další sociální vědy - podobnosti a rozdílyATeorie racionální volbyKFunkcionalismus, strukturalismus a marxismus o řádu a jednáníMInstitucionální ekonomie, nová ekonomická sociologieInstituce jako klíčový pojem ekonomické sociologieVývoj rurálních studií (ekonomie, sociologie a venkov)Sociální změna, její strukturaRurální a regionální rozvojModely exogenního a endogenního regionálního (rurálního) rozvojeGlobalizace a její ekonomické a sociální pozadí (vztah ekonomie a sociologie v projekci do soudobých procesů)Sociální potenciály ve venkovském rozvojiCvičeníTradiční a moderní společnosti; jejich charakteristika z pohledu řádu a lidského jednáníVytváření životaschopné a pulsující komunity (lokality) v souladu s představami AProcvičování chápání termínu "sociální"Vytváření životaschopné a pulsující komunity (lokality) v souladu s představami AHomansovy propozice a jednání lidí na venkověJak si představujeme venkov (sociální konstrukce venkova) a důsledky pro ekonomické jednáníEkonomický život na venkově - reciprocita (dar), redistribuce a trhEkonomický život na venkově - reciprocita (dar) a redistribuce; potřebujeme specializované či univerzální školstvíProcvičování chápání termínu "sociální" za použití různých participativních přístupů a případových studiíRegionalizace jako uspořádávání jednání v prostoru a časeZpůsoby zvládání sociálních problémů v českých vesnicích - analýza televizního dokumentuAnalýza reklam ze sociologického pohleduJak lidé jednajíJak si představujeme venkov (sociální konstrukce venkova) a důsledky pro ekonomické jednáníProblematika suburbanizaceUtváření a projektování vesnice na základě dostižených teoretických znalostíFaktory ovlivňující kolektivizaci v Československu - analýza filmu "Všichni dobří rodáci"Fordismus a post-fordismus jako způsobu organizování společnosti a firemZpůsoby zvládání sociálních problémů v současných českých venkovských komunitách - analýza televizního dokumentu Regionalizace jako uspořádávání jednání v prostoru a časeJak lidé jednají a normy jednání: instituce jako pravidla hryFordismus a post-fordismus jako způsobu organizování společnostiUtváření a projektování vesnice na základě dostižených teoretických znalostí

Získané způsobilosti

Znalosti:Znalosti absolventů propojují pochopení východisek ekonomických a sociologických teorií při analýze ekonomického života. Toto tvoří přidanou hodnotu celého předmětu. Jejich znalosti jsou komplexnější (nejsou vystaveny pouze na jedné disciplině, ale na analýze vztahu mezi sociologií a ekonomií). Studenti znají podobnosti a rozdíly mezi hlavními teoretickými východisky ekonomie (např. koncepty klasické a neoklasické ekonomie a institucionální ekonomie) a sociologie (funkcionalismus, strukturalismus, marxismus, symbolický interakcionismus) z hlediska analýzy různých jevů ve společnosti (především těch spojených s rozvojem různých lokalit).Dovednosti:Absolventi dovednou řešit problémy v ekonomickém životě s využitím různých (ekonoickýh nebo sociologického přístupů). O probíraných záležitostech vyargumentovaně diskutovat s využitím různých údajů. Studenti jsou vedeni k tomu, aby uměli přicházet s netriviálními řešeními problémů a to právě s využitím různorodosti (ale někdy i podobnosti) existující mezi ekonomií a sociologií. Jsou též schopny určit problémy, jejichž vysvětlení (a následné možné řešení) je snazší s využitím sociologických (či na základě úsudku ekonomických) konceptů. Absolventi dovedou aplikovat sociologii e analýzy ekonomických jevů a obráceně, používat ekonomii při vysvětlování záležitostí, které byly dlouho náplní studia sociologieKompetence - komunikace:Studenti bezproblémově komunikují v anglickém jazyce, včetně komunikace v týmech. Vzhledem k zaměření sociologie na lidské sociální životy ovládají nejen komunikaci v sociologickém diskurzu, ale jsou schopni hovořit i o životě lidí, který je náplní studia společnosti, a to hlavně v oblasti ekonomickéKompetence - úsudek:Absolventi jsou vedeni k tomu, aby své úsudky formovali netriviálním způsobem a aby byly podpořeny jak znalostí exitujících teorií a konceptů v ekonomii a sociologii a zároveň i empirickými daty. Na hospodářský život nepohlížejí jednostranně, ale ve svých úsudcích si jsou vědomi, že může existovat legitimně i jiné (třeba protikladné) vysvětlení.

Literatura

ZákladníJonáš, J. a kolektiv. 1994. Oslava ekonomie (přednášky laureátů Nobelovy ceny za ekonomii). Praha Academia.Hudečková, H., Lošťák, M. 2002. Sociologie a její aplikace v regionálním/rurálním rozvoji. Praha PEF ČZU.Mlčoch, L. Machonin, P., Sojka, M. 2000. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989 (alternativní pohled). Praha KarolinumMlčoch, L. 1996. Institucionální ekonomie (Učební texty pro studenty vysokých škol). Praha Karolinum.Morawski, W., 2005. Ekonomická sociologie. Praha SlonDoporučenáCoser, L.A. 1977. Masters of Sociological Thought (second edition). Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.Granovetter, M., Swedberg, R. (eds). 1992. The Sociology of Economic Life. Westview Press.Hann, C. 2000. Social Anthropology. London Hodder & Stoughton Ltd.Hlaváček, J a kol. 1999. Mikroekonomie sounáležitosti se společenstvím. Praha KarolinumKabele, J. 1998. Přerody (Principy sociálního konstruování). Praha Karolinum.Lin, N. 2001. Social Capital (A Theory of Social Structure and Action). Cambridge University PressMlčoch, L. 1997. Zastřená vize ekonomické transformace (Česká ekonomika mezi minulostí a budoucností. Institucionální pohled). Praha Karolinum.Polanyi, K. 1967. The Great Transformation (The Political and Economic Origin of Our Time). Boston Beacon Press.Putnam R. 1993. Making Democracy Work Civic Tradition in Modern Italy. Princeton University Press.The Handbook of Economic Sociology by Neil J. Smelser (Editor), Richard Swedberg (Editor). Princeton University Press.Mlčoch, L. 2002. Moc slova. Praha KarolinumNewby, H. 1982. Rural Sociology and Its Relevance to the Agricultural Economist A Review. Journal of Agricultural Economics 33 (2) 125-165Polanyi, K. 1967. The Great Transformation (The Political and Economic Origin of Our Time). Boston Beacon PressThe Sociology of Economic Life (edited by Mark Granovetter and Richard Swedberg). Westview Press

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D.