Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy regionálního rozvoje - VSRR (EHE17E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHE17E - Základy regionálního rozvoje - VSRR, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl předmětu je především praktické povahy, a to naučit studenty umění připravovat a implementovat různé rozvojové programy a projekty tak, aby byly ekonomicky přínosné, příznivé k životnímu prostředí a sociálně akceptovatelné. V pozadí předmětu je tak snaha dosáhnout mezi studenty pochopení principů trvalé udržitelnosti.

Osnova

PřednáškaRegionální rozvoj a jeho teoretická východiskaFaktory regionálního rozvoje Regionální rozvoj jako aktivitaRegionální rozvoj jako aktivitaAktéři regionálního rozvojeCíle regionálního rozvojeNástroje regionálního rozvoje a jejich systém v ČR Základní dokumenty spojené s regionálním rozvojem a rozvojem venkovaObjekty reigonálního rozvojeVýstupy, výsledky a dopady rozvojových aktivitRegionální nerovnosti a disparitySociální problémy a jejich příčinyVymezení problémových regionůPředpoklady úspěšné žádosti o podporu projektuCvičeníRegionální rozvoj - uvedení do problému (diskuse nad představenými tématy)Modernizace a inovace (jak a co inovovat - imaginární řešení inovace venkovské obce)Problémy inovací (jak správně inovovat v rozvoji regionů či sídel) Zónování obcíLidé v regionálním rozvoji - jak koordinovat jejich aktivity (dilemata kolektivního jednání) Co podporovat v rámci regionálního rozvoje (práce s doporučeními, co rozvíjet u imaginární obce)Zadání projektu ke zkoušce - struktura a požadavkyLogický rámec projektu (vysvětlění jeho vyplňování)Logický rámec (společné vyplňování na modelovém příkladě I) Logický rámec (společné vyplňování na modelovém příkladě I) Příprava vlastního logického rámce projektu studenty a příprava vlastních projektů v určené struktuře Prezentace a obhajoby projektů rozvoje studenty IPrezentace a obhajoby projektů rozvoje studenty IIPrezentace a obhajoby projektů rozvoje studenty III

Získané způsobilosti

Znalosti:Po absolvování předmětu získají studenti klíčové znalosti z oblasti regionálního rozvoje (ve spojení s ekonomií a sociálními vědami obecně) z hlediska jejich praktické aplikace při využití základních teoretických konceptů. Absolventi znají hlavní aktéry rozvoje, metody a nástroje rozvoje, objekty rozvoje a vědí, jaké jsou v současné době očekávané výstupy, výsledky a dopady rozvoje. Chápou regionální rozvoj jako aktivitu probíhající v prostoru a čase. Proto znají různá vymezení geografických oblastí (nutná pro definování zaměření rozvoje z pohledu EU) a chápou vztah mezi rozvojem a udržitelností. Absolvováním získávají studenti znalost základních dokumentů regionálního rozvoje (i rozvoje venkova), v nichž se dokáží orientovat a umí je aplikovat při přípravě žádostí o podporu ze strukturálních fondů. Mezi znalostmi nechybí ani informace o praktických zkušenostech provádění rozvojových programů a základní informace o regionálních nerovnostech a disparitách v ČR, které vyzývají potřebu regionálního rozvoje. Celkově jsou znalosti absolventů založeny na prostudované odborné literatuře doporučované k předmětu.Dovednosti:Studenti po absolvování tohoto předmětu umí připravit základní žádost o rozvojový projekt (podle struktury v aplikaci Benefit pro podávání žádosti z operačních programů financovaných fondy EU), a to včetně logického rámce projektu. Studenti také dovedou využívat tyto dokumenty k řešení konkrétních problémů v lokalitách. Na základě absolvovaného předmětu dovedou argumentovaně obhájit svůj projekt s využitím údajů získaných studiem. Studenti jsou schopni posuzovat různé projekty, nacházet jejich problematická místa a vyargumentovat, proč jsou dané záležitosti problematické (co je u posuzovaného projektu nedostatečné, resp. co je v něm správné). Studenti tak dovedou uplatnit své znalosti při navrhování konkrétních projektů řešících problémové situace v regionech/lokalitách/na venkově.Kompetence - komunikace:Absolventi předmětu pracují v týmech při přípravě rozvojových projektů a jsou tak schopni týmové komunikace. Jsou schopni představit své projekty před veřejností, s níž mohou komunikovat ohledně zamýšlených aktivit spojených s projektem. Mají schopnost odlišovat různé cílové skupiny a ve vztahu k nim umí připravovat a komunikovat své rozvojové projekty.Kompetence - úsudek:Absolventi předmětu jsou schopni formulovat klíčové problémy vyžadující řešení v relaci k rozvoji regionu, a to na základě údajů, které mají k dispozici a které jsou schopni vyargumentovat (s použitím statistických databází). Při návrzích řešení problémů absolventi zohledňují existující stupeň svých znalostí a zároveň rámují problémy do sociálních a ekonomických kontextů.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHudečková, H., Lošťák, M. Ševčíková, A. 2006. Regionalistika, regionální rozvoj a rozvoj venkova. Praha PEF ČZU.Strategie regionálního rozvoje ČR 2007-2013.Národní rozvojový plán 2007-2013Národní strategický referenční rámec 2007-2013Vilamová, Š. 2004. Jak získat finanční zdroje z Evropské unie. Grada Publishing.www stránky http//strukturalni-fondy.cz a dokumenty na nich umístěnéDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBlažek, J. Uhlíř, D. 2002. Teorie regionálního rozvoje (nástin, kritika, klasifikace). Praha KarolinumBlažek, B. 1998. Venkov, město média. Praha Sociologické nakladatelstvíFrič, P. a kol. 2004. Česká soda v Evropské unii (Scénáře strategického chování ČR v EU). Praha CESES FSV UK a G plus G s.r.o.Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. 2002. Praha Centrum pro sociální a ekonomické strategie, UK FSVVize rozvoje ČR do roku 2015. 2000. Praha Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UK

Požadavky

Úvod do regionalistiky

Garant

doc. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D.