Předmět Filosofická antropologie - HKS (EHE35E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHE35E - Filosofická antropologie - HKS, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit posluchače se způsobem tematizace člověka ("lidství") ve filosofické antropologii. Přednáškový cyklus zahrnuje např. tato témata/ přednášky: člověk jako rozumný živočich (zoon logon echón, resp. animal rationale; Aristoteles); člověk jako boží obraz (imago deī; Tomáš Akv.); člověk jako subjekt (Descartes); člověk jako existence (Sartre, Camus, Jaspers); člověk jako "pobyt" (Heidegger).
Osnova
PřednáškaMísto filosofické antropologie mezi vědami o člověku; myšlenka integrálního studia člověkaCo je filosofie?Člověk jako zoon logon echón (Platón)Člověk v antické polis IČlověk v antické polis IIČlověk a dějiny IČlověk a děniny IIČlověk v antické polis III (Sókratés, "péče o duši")Člověk jako zoon logon echón (Aristoteles) IČlověk jako zoon logon echón (Aristoteles) IIČlověk jako imago DeiČlověk jako subjekt (RFenomenologie EČlověk jako "pobyt" (MCvičeníMýtus a logos (texty: WČlověk a dějiny (texty: JČlověk a kultura (texty: HČlověk v antické polis (texty: JJednání a svoboda, odpovědnost (texty: MČlověk jako "bohohledač" (texty: MBudoucnost lidské přirozenosti (texty: J
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolvent je seznámen se základními náhledy na člověka s důrazem na jeho tematizaci jako lidské osoby. Vedle spíše vnějších popisů člověka podávaných fyzickou ale i kulturní a sociální antropologií by měl znát základní způsoby rozumění člověku ve filosofii - vzhledem k problematice zejména v její fenomenologicky orientované části, z jejíž pozic je téma převážně traktováno. To pak též obnáší znalost jejích základních pojmů.Dovednosti:Absolvent by měl být schopen: 1. integrovat znalosti o tématu "člověk" z dílčích antropologických disciplín; 2. rozumět (netriviálně, nepsychologicky) zkušenosti se sebou samým - prakticky uplatnit fenomenologickou metodu; 3. uplatnit tyto "dovednosti" v žitém světě, tj. zejména ve vztahu k druhému a druhým - stávat se zralou osobou.Kompetence - komunikace:Znalost základních pojmů a teorií oboru umožňuje absolventovi vyjadřovat se o antropologických tématech na základně poučené úrovni.Kompetence - úsudek:Absolvent by měl být teoreticky vybaven pro rozumění člověku jako osobě; to mimo jiné obnáší schopnost argumentovat proti různým zjednodušujícím výkladům člověka.
Literatura
ZákladníSokol, Jan, Filosofická antropologie člověk jako osoba, Praha 2008.Benyovszky, Ladislav a kol., Úvod do filosofického myšlení, Plzeň 2007.DoporučenáEliade, Mircea, Mýtus o věčném návratu archetypy a opakování, Praha 1993.Heidegger, Martin, O humanismu, Praha 2000.Lévinas, Emmanuel, Totalita a nekonečno, Praha 1997.Patočka, Jan, Tělo, společenství, jazyk, svět, Praha 1995.Scheler, Max, Místo člověka v kosmu, Praha 1968.Sokol, Jan, Člověk a náboženství, Praha 2004.Sokol, Jan, Pinc, Zdeněk, Antropologie a etika, Praha 2003.
Požadavky
Úvod do filosofie, úvod do antropologie
Garant
Mgr. Jan Brabec, Ph.D.