Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální a regionální rozvoj - VSRRLN (EHE37E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHE37E - Sociální a regionální rozvoj - VSRRLN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je představit studentům teoretické základy ovlivňující konkrétní činnosti spojené s regionálním rozvojem, a to především v jeho sociální dimenzi, v oblasti tzv. nehmatatelných forem kaptiálu (lidský, sociální, kulturní, intelektuální) a ve výraznějším zaměřením na venkov. Na těchto základech studenti získávají znalosti a dovednosti v konkrétních postupech při navrhování konkrétních projektů regionálního rozvoje, což je dalším z cílů předmětu. Ten směřuje také k pochopení úlohy sociálních a kulturních faktorů regionálního rozvoje, které tvoří jádro endogenních přístupů k regionálnímu rozvoji. Další cíl předmětu spočívá v seznámení studentů s postupy řešení nerovností mezi regiony a mezi městem a venkovem aplikovanými na úrovni Evropské unie a ČR.

Osnova

PřednáškaSociální vědy a jejich místo v regionálním a sociálním rozvojiRegiony a venkov v prostoru I (vymezení pojmu region, zónování prostoru, jeho kritéria a důvody, typy zónování) Regiony a venkov v prostoru II (vymezení venkova; klasifikace a typy rurálních oblastí, méně příznivé oblasti)Regiony a venkov v čase I (modernizace a inovace, procesy proměňující regiony a venkov: urbanizace a kolektivizace)Regiony a venkov v čase II (sociální změna, sociální vývoj, sociální a regionální rozvoj, růst, stagnace, úpadek)Sociální problémy, jejich typy a způsoby jejich řešeníSociální a kulturní dimenze regionálního rozvoje (sociální struktury, sociální a lidský kapitál, občanskost)Sociologická, antropologická a sociálně geografická východiska regionálního rozvoje (projekce teorií do regionálního rozEkonomická východiska regionálního rozvoje (projekce ekonomických teorií do regionálního rozvoje)Regionální a sociální rozvoj a jeho spojení s řešením regionálních a sociálních nerovnostíExogenní model rurálního/regionálního rozvojeModel integrovaného endogenního rurálního/regionálního rozvojePodpora a využití sociokulturních potenciálů obcí/celých regionů jako podmínka jejich úspěšného rozvojeRegionální rozvoj a globalizace CvičeníČím přispívají sociální vědy k regionálnímu/rurálnímu rozvojiPříklady sociální konstruovanosti regionůHodnocení projektů a jeho typyLogika podpory (intervence)Logický rámec projektu (LOGFRAME)Sociální dopady projektů - jejich nacházení a indikátoryIndex velikostní struktury měst, tempo změnZvládání sociálních změn a sociálních problémů spojených s regionálním/rurálním rozvojem - analýza TV dokumentuTrvalá udržitelnost a její aplikace v projektech rozvoje (příklady)Instituce vlastnictvíRiziko a nebezpečíFordismus a post-fordismus jako způsoby uspořádání společnosti a jejich vliv na regionální rozvojRegionální politika EU a ČR a politika rozvoje venkova v ČR a EU (prezentace studentů)

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti ovládají znalosti řady teorií regionálního rozvoje, které jsou spojeny se sociálními vědami a jejich projekcí do rozvoje regionů a venkova. Jejich znalosti mají interdisciplinární a multidisciplinární charakter a propojují znalosti současných dominujících teorií v ekonomii, sociologii, a sociální geografii s prováděním rozvoje regionů a rozvoje venkova. Na základě rozlišení endogenního a exogenního modelu rozvoje absolventi vědí, který z těchto modelů je vhodný aplikovat ke určitým okolnostem rozvoje jasně vymezeným na základě absolventy ovládaných teorií. Absolventi mohou využívat svých znalostí k provádění výzkumu, který je nezbytnou součástí absolvovaní předmětu ve spojení s přípravou rozvojového projektu. U absolventů je očekáváno, že vládnou inovantivními a netriviálními znalostmi, které mohou být projektovány do praktických dovedností.Dovednosti:Absolventi předmětu jsou vedeni k umění přicházet s netriviálními řešeními problémů. Znamená to, že umí řešit různé problémy v regionech, tak aby implementovaná řešení měla svou přidanou hodnotou (neotřelá a udržitelná řešení), a to v souladu se znalostmi odpovídajících škol, směrů a paradigmat. Na základě prostudované literatury dovedou samostatně vyargumentovat své návrhy posuzovaných situací, které se objevily v rozvoji regionů a venkova a které nebyly součástí probírané látky. Jsou vedení k umění aplikace principů udržitelnosti do rozvoje lokalit - umění propojit ekonomickou ziskovost se sociální citlivostí a akceptovatelností a příznivostí k životnímu prostředí.Kompetence - komunikace:Formulují vlastní názory v řešené problematice na základě znalostí teoretických konceptů, které jim slouží jako důležitá argumentační základna. Ty umí představit i laikům, kteří nejsou zasvěceni do problematiky regionálního/rurálního rozvoje. Dovedou vysvětlit různorodá teoretická východiska regionálního rozvoje lidem, kteří nejsou s tímto rozvojem přímo spjati. Komunikují v cizím jazyce.Kompetence - úsudek:Umí problém detekovat a vyargumentovat. Jsou schopni analyzovat jeho kontext a propojení s různými okolnostmi života lidí v regionech/venkově (jejich úsudek je komplexní a sociálně citlivý zvažující různé oblasti možných dopadů rozvojových aktivit). Mají systémové a komplexní úsudky (ne úzce zaměřené) o řešených problémech založené na jim dostupných teoriích a konceptech sociálních věd.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBlažek, J. Uhlíř, D. 2002. Teorie regionálního rozvoje (nástin, kritika, klasifikace). Praha KarolinumCelé číslo časopisu Zemědělská ekonomika, 1998, roč. 44, č. 8 (celé číslo tohoto časopisu je o venkovském rozvoji. Pp.337-384. Popř. další čísla tohoto časopisu).Jehle, R. 1998. Pojetí endogenního rurálního rozvoje a jeho zavádění do regionální politiky v České republice. Zemědělská ekonomika 44(1) 9-17.Hudečková, H., Lošťák, M. 2002. Sociologie a její aplikace v regionálním/rurálním rozvoji. Praha PEF ČZULošťák, M. 1999. Projekty rozvoje venkova a jejich realizace. Zemědělská ekonomika 45(2) 85-91.Národní rozvojový plán 2004-2006.Vize rozvoje ČR do roku 2015. 2000. Praha Centrum pro sociální a ekonomické strategie, FSV UKDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaAdamčík, S. 1997. Regionalistka, regionální politika a veřejná správa. Opava FPF Slezská univerzita.Blažek, B. 1998. Venkov, město média. Praha Sociologické nakladatelství.Douwe van der Ploeg, J., Renting, H. Minderhound-Jones, M (eds.). 2000. The Socio-Economic Impact of Rural Development Realities and Potentials. Sociologia Ruralis 40 (4) 391-543Frič, P. a kol. 2004. Česká soda v Evropské unii (Scénáře strategického chování ČR v EU). Praha CESES FSV UK a G plus G s.r.o.Johaentges, A. 1996. Das Dorf als Wohnstandort. Bonn Forschungsgesellschaft für Agrarpolitik und Agrarsoziologie e.V., Bonn.Lowe, P. 2000. The Challenges for Rural development in Europe. Pp. 19-31 in Conference Proceedings (5th European Conference on Higher Agricultural Education) "From Production AMlčoch, L. 1996. Institucionální ekonomie (učební text pro studenty vysokých škol). Praha Karolinum.Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. 2002. Praha Centrum pro sociální a ekonomické strategie, UK FSVSkokan, K. 2004. Konkurenceschopnost, inovace a klastry v regionálním rozvoji. Ostrava Repronis.Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2001. Praha IFECBauman, Z. 1999. Globalizace. (Důsledky pro člověka). Praha Mladá frontaHudečková, H., Jehle, R. 1997. Rurální rozvoj zahraniční zkušenosti. Sborník Jihočeské university, 22(2) 75-81. České Budějovice JU.

Požadavky

Veřejná správa

Garant

doc. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D.