Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Methods of Social Research - EMN (EHEA2E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHEA2E - Methods of Social Research - EMN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem predmetu je seznámit studenty se základními technikami kvantitativního i kvalitativního výzkumu v sociálních vedách. Na seminárích budou procvicovány jednotlivé techniky v návaznosti na témata probraná pri prednáškách. Na konci kursu by studenti meli být schopni sami zvolit vhodné prístupy pro zkoumání problému, pripravit empirické šetrení, zvládnout interpretaci získaných dat a navrhnout využití získaných poznatku pro rešení konkrétních situací.

Osnova

PřednáškaWhat is scientific research; comparison of natural and social sciences; opportunities and limits of social sciences rQuantitative and qualitative research in social sciences, the main differencesQuantitative research: identification of research problem, formulation of hypotheses, operationalization of variablesWays of choice, insurance of representativity during sample determination, mistakes of choiceProcedure of field data collection, coding and preparation for analysis, statistic data processing and interpretationObservation, types and ways of observationQuestioning methods, the difference between a questionaire and interviewQuestionaire construction, structure and formulation of questionsExamination methods and document studyQualitative research: its specifications and opportunitiesProcedure of qualitative research and the method of involved examinationInterview: the way of leading a dialogue, taking record, writing field notes and interpretations, data transcriptionGroup interviewQualitative data analysis, open, axial and selective coding, creating own theoryCvičeníIntroductional discussion on sociologyQuantitative and qualitative research in social sciences, the main differencesQuantitative research, hypotheses formulation, general and work hypotheses, operationalization of variablesInterview and group interview, its pros and consConstruction of a questionaire and possibilities of its useDocument study and types of documents, work with documentsClosing review and ways of data presentation

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretické znalosti metod a technik výzkumu v sociálních vědách a orientují se v nejnovějších poznatcích oboru. Absolventi mají kritickou povědomost o problémech týkajících se studovaného oboru a jeho potřebnosti pro rozvoj společenských věd.Dovednosti:Absolventi umějí uplatnit své odborné znalosti klasických i alternativních technik sběru dat, jejich praktické dovednosti jsou doplněny o různé způsoby práce s daty, interpretaci a využití výsledků v regionální praxi a ve veřejné správě. *Kompetence - tvoření úsudku Absolventi jsou schopni propojovat znalosti, zvládat složité úkoly společenské praxe a formulovat hlavní kritéria problémů i jejich řešení. Jsou schopni zvolit vhodné přístupy a připravit empirické šetření. *Kompetence - komunikace Absolventi umějí své závěry a znalosti i úvahy jasně a jednoznačně sdělovat odborníkům i laikům. Jsou kompetentní popsat a prezentovat sociální jevy a procesy. Jsou schopni samostatně vést výzkumné pracovní skupiny. Kompetence - komunikace:žádná

Literatura

ZákladníBabbie, E. The practice of social research. Wadsworth Publishing Company, London, England, 1995, str. 104Becker, H. S. Writing for social scientists How to start and finish your thesis, book, or article. University of Chicago Press, Chicago, 1986Berg, B. L. Qualitative research methods for the social sciences. Allyn & Bacon, Boston, 1989Brewer, J., Hunter, A. Multimethod research A synthesis of styles. Sage, Newbury Park, CA, 1989Bruyn, M. J. M. Validity and the problem of reality An issue of trust. IN Rothe, J. P. Qualitative research. A practical guide. RCI/PDE Publications, Heidelberg, Ontario (CanCorbin, J., Strauss, A. Grounded theory method Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13, str. 3-21, 1990DoporučenáDenzin, N. K., Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. Sage, Thousand Oaks, CA, 1994Denzin, N. K. Sociological methods A sourcebook. McGraw-Hill Book Company, New York, 1978Guba, E. G. The paradigm dialog. Sage, Newbury Park, CA, 1990Guy, R. F., Edgley, C. E., Arafat, I., Allen, D. E. Social research methods. Allyn and Bacon, Boston, 1987Hammersley, M. Reading ethnographic research A critical Guide. Longman, London, 1990Huberman, A. M., Miles, M. B. Data management and analysis methods. IN Denzin, N. K., Lincoln, X. S. Handbook of qualitative Research. Sage, Thousand Oaks, CA. 1994Kurzman, C. Convincing sociologists Values and interests in the sociology of knowledge. IN Miles, M. B., Huberman, A. M. Qualitative data analysis An expanded sourcebook. SLeedy, P. D. Practical research Planning and Design (5. vydání). Macmillan, New York, 1993

Požadavky

základy statistiky

Garant

prof. PhDr. Ing. Věra Majerová, CSc.