Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociologie venkova a zemědělství (EHV57E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHV57E - Sociologie venkova a zemědělství, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o sociologii, o způsobu sociologického myšlení a jeho významu pro praktický každodenní i odborný život a to především v oblasti zemědělství a na venkově.

Osnova

PřednáškaÚvod do sociologie (o čem je sociologie)Vznik a vývoj sociologie (tradiční a moderní společnost, zakladatelé sociologie a základní sociologické školy)Sociologické pojmosloví I (sociální změna a vývoj; nepřírodní, biosociální a demografické faktory; kultura; socializace)Sociologické pojmosloví II (sociální skupiny; skupiny ve vlastním slova smyslu; status a role; sociální stratifikace; sociální mobilita)Sociologický výzkum (základní kroky sociologického výzkumu)Techniky sběru dat v sociologii I (pozorování a studium dokumentů)Techniky sběru dat v sociologii (obsahová analýza; dotazovací techniky; sociální experiment; kvalitativní a kvantitativní metody)Sociologie venkova (co je to venkov a vesnice)Vznik a vývoj sociologie venkova (americká a evropská větev sociologie venkova)Urbanizace jako fenomén ovlivňující venkovské oblastiKolektivizace v českém prostoruRozvoj venkova (regionální nerovnosti; integrovaný endogenní rozvoj)Současné zemědělství a proces globalizace ISoučasné zemědělství a proces globalizace IICvičeníSeznámení se strukturou předmětu, určení požadavků k zápočtuKdo to je sociolog a čím se zabýváZpůsob sociologického myšleníProblematika porozumění kulturním symbolůmPráce s reklamou ve venkovském cestovním ruchuNazírání měšťanů a venkovanů na město a vesnici - konstruování představ o městě a o venkovu a projekce do jeho rozvojeGlobalizace, fordismus a post-fordismus (příklad společnosti McDonald's)Multifunkční zemědělství a jeho projevy v ČR (práce s daty) Sociální a kulturní aspekdy rozvoje venkova (sociální kapitál)LEADER a rozvoj venkovaRozvoj venkova - řešení praktických příkladů z oblasti rozvoje venkova IRozvoj venkova - řešení praktických příkladů z oblasti rozvoje venkova IIRozvoj venkova - řešení praktických příkladů z oblasti rozvoje venkova IIIZávěrečný test

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi získali základní znalosti sociologie (základní sociologické pojmy, klíčové události a okolnosti dějin sociologie, vývoj sociologické teorie a přehled metod výzkumu). Tyto znalosti jsou následně projektovány do oblasti venkova a zemědělství. Absolventi tedy mají znalosti ohledně sociologických aspektů spojených s venkovem a zemědělstvím (pojetí venkova a jeho vymezení, vztahy města a venkova, pojetí urbanizace a průnik urbanizace a urbanismu na venkov, sociologický pohled na zemědělství v jeho širším a multifunkčním pojetí a na jídlo, problematika globalizace). Ovládají též základy výzkumu v sociálních vědáchDovednosti:Absolventi jsou vedeni k dovednosti aplikovat poznatky sociologie k životu na venkově a k různým otázkám spojeným se zemědělstvím. Protože východiskem sociologického myšlení je imaginace, studenti dovedou řešit problémy imaginativním způsobem (nezůstávají na povrchu, ale vidí sledované sociální jevy v jejich kontextu a předchozím vývoji a spojitosti a umí zpochybňovat záležitosti, které jsou často brány za samozřejmé /vidí za "fasádu každodennosti"/).Kompetence - komunikace:Vzhledem k zaměření sociologie na lidské sociální životy ovládají nejen komunikaci v sociologickém diskurzu, ale jsou schopni hovořit i o životě lidí, který je náplní studia společnosti.Kompetence - úsudek:Absolventi na základě sociologických znalostí tvoří své úsudky netriviálním způsobem. Jejich úsudky jsou podpořeny existujícími údaji a o světě uvažují v několika úrovních, tzn. neprezentují jednostranné úsudky, ale jsou schopni své soudy zpochybňovat a představovat vějíř možností vysvětlování sociálního světa i jednotlivých okolnosti lidského života.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHudečková, H., Lošťák, M. 1995. Sociologie I (Úvod do sociologie a sociologie venkova). Praha PEF ČZU.Hudečková, H., Lošťák, M. 1998. Sociologie II. Praha PEF ČZUHudečková, H., Lošťák, M. 2002. Sociologie a její aplikace v regionálním/rurálním rozvoji. Praha PEF ČZUMajerová, Va kol. 2000. Sociologie venkova a zemědělství. Praha PEF ČZU.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBerger, P. L. 1991. Pozvání do sociologie. Praha FMO.Bláha, I. A. 1925. Sociologie sedláka a dělníka. Praha.Bonnano, Alessandro, Lawerence Busch, William Friedland, Lourdes Gouveia, and Enzo Mingione. 1994, From Columbus to ConAgra. (The Globalization of Agriculture and Food). University Press of Kansas.Buttel, F., Newby H. (eds). 1980. The Rural Sociology of the Advanced Societies (Critical Perspectives). Montclair Allanheld, Osmun & Co.Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Karolinum, 1995.Giddens, A. 1999. Sociologie. ArgoRambaud, Placide. 1969. Société rurale et urbanisation. Paris Éditions du Seuil.

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D.