Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Principy regionálního rozvoje - RES/2 (EHZ17E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EHZ17E - Principy regionálního rozvoje - RES/2, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je představit studentům teoretické základy ovlivňující konkrétní strategie regionálního rozvoje, a to především v jeho sociální a kulturní dimenzi se zaměřením na venkov. Na těchto základech studenti získávají znalosti o konkrétních postupech při navrhování konkrétních strategií regionálního rozvoje, což je dalším z cílů předmětu. Další cíl předmětu spočívá v seznámení studentů s postupy řešení nerovností mezi regiony a mezi městem a venkovem aplikovanými na úrovni Evropské unie a v ČR.

Osnova

PřednáškaRegionální rozvoj jako aktivitaTeoretická východiska regionálního rozvojeRegiony jako prostorČas a proměny regionůRegionální disparity a jejich příčinySociální problémy a jejich typy v ČRRegionální rozvoj jako sociální změna (její struktura a princip závislosti na minulém vývoji)Formy kapitálu a jejich místo v regionálním rozvojiExogenní model rurálního/regionálního rozvojeModel integrovaného endogenního rurálního/regionálního rozvoje (charakteristika, hlavní principy a předpoklady realizaceSociokulturní potenciály rozvoje rurálních komunit/celých regionůVývoj politiky EU a ČR zaměřené na rozvoj venkovGlobalizace a regionální rozvojTrvalá udržitelnost a regionální rozvojCvičeníSociální vědy a jejich místo v regionálním rozvojiLogický rámec jako nástroj řízení projektů regionálního rozvojeUtváření logického rámce (řešení společného příkladu I)Utváření logického rámce (řešení společného příkladu II)Způsoby definování problémů - využití případových studií z výzkumůZdůvodnění potřeby projektu (participativní hra)Základní dokumenty regionálního rozvoje - obsahová analýza

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti ovládají znalosti řady teorií regionálního rozvoje, které jsou spojeny se sociálními vědami a jejich projekcí do rozvoje regionů a venkova. Jejich znalosti mají interdisciplinární a multidisciplinární charakter a propojují znalosti současných dominujících teorií v ekonomii, sociologii, a sociální geografii s prováděním rozvoje regionů a rozvoje venkova. Na základě rozlišení endogenního a exogenního modelu rozvoje absolventi vědí, který z těchto modelů je vhodný aplikovat ke určitým okolnostem rozvoje jasně vymezeným na základě absolventy ovládaných teorií. Absolventi mohou využívat svých znalostí k provádění výzkumu, který je nezbytnou součástí absolvovaní předmětu ve spojení s přípravou rozvojového projektu. U absolventů je očekáváno, že vládnou inovantivními a netriviálními znalostmi, které mohou být projektovány do praktických dovedností.Dovednosti:Absolventi předmětu jsou vedeni k umění přicházet s netriviálními řešeními problémů. Znamená to, že umí řešit různé problémy v regionech, tak aby implementovaná řešení měla svou přidanou hodnotou (neotřelá a udržitelná řešení), a to v souladu se znalostmi odpovídajících škol, směrů a paradigmat. Na základě prostudované literatury dovedou samostatně vyargumentovat své návrhy posuzovaných situací, které se objevily v rozvoji regionů a venkova a které nebyly součástí probírané látky. Jsou vedení k umění aplikace principů udržitelnosti do rozvoje lokalit - umění propojit ekonomickou ziskovost se sociální citlivostí a akceptovatelností a příznivostí k životnímu prostředí.Kompetence - komunikace:Formulují vlastní názory v řešené problematice na základě znalostí teoretických konceptů, které jim slouží jako důležitá argumentační základna. Ty umí představit i laikům, kteří nejsou zasvěceni do problematiky regionálního/rurálního rozvoje. Dovedou vysvětlit různorodá teoretická východiska regionálního rozvoje lidem, kteří nejsou s tímto rozvojem přímo spjati. Komunikují v cizím jazyce.Kompetence - úsudek:Umí problém detekovat a vyargumentovat. Jsou schopni analyzovat jeho kontext a propojení s různými okolnostmi života lidí v regionech/venkově (jejich úsudek je komplexní a sociálně citlivý zvažující různé oblasti možných dopadů rozvojových aktivit). Mají systémové a komplexní úsudky (ne úzce zaměřené) o řešených problémech založené na jim dostupných teoriích a konceptech sociálních věd.

Literatura

ZákladníCelé číslo časopisu Zemědělská ekonomika, 1998, roč. 44, č. 8 (celé číslo tohoto časopisu je o venkovském rozvoji. Pp.337-384. Popř. další čísla tohoto časopisu).Jehle, R. 1998. Pojetí endogenního rurálního rozvoje a jeho zavádění do regionální politiky v České republice. Zemědělská ekonomika 44(1) 9-17.Hudečková, H., Lošťák, M. Ševčíková, A. 2006. Regionalistika, regionální rozvoj a rozvoj venkova. Praha PEF ČZUNárodní rozvojový plán České republiky 2007-2013. Praha Ministerstvo pro místní rozvojProgram obnovy venkova. Praha Ministerstvo pro místní rozvojStrategie regionálního rozvoje České republiky 2007-2013Prgoram rozvoje venkova ČR 2007-2013. Praha Ministerstvo zemědělstvíDoporučenáDouwe van der Ploeg, J., Renting, H. Minderhound-Jones, M (eds.). 2000. The Socio-Economic Impact of Rural Development Realities and Potentials. Sociologia Ruralis 40 (4) 391-Johaentges, A. 1996. Das Dorf als Wohnstandort. Bonn Forschungsgesellschaft für Agrarpolitik und Agrarsoziologie e.V., BonnHainz, M. 1999. Dörfliches Sozialleben im Spannungsfeld der Individualisierung. Bonn Forschungsgesellschaft für Agrarpolitik und Agrarsoziologie e.V., BonnHudečková, H. a Jehle, R. 1997. Rurální rozvoj zahraniční zkušenosti. Sborník Jihočeské university, 22(2) 75-81. České Budějovice JULošťák, M. 1999. Projekty rozvoje venkova a jejich realizace. Zemědělská ekonomika 45(2) 85-91Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. 2002. Praha. Centrum pro sociální a ekonomické strategie UK FSV.Programy pomoci evropských společenství Phare, ISPA, SAPARD. 2001. MF ČR - CZP

Požadavky

žádné

Garant

doc. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D.