Předmět Teorie firmy (ENE07Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ENE07Z - Teorie firmy, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem semináře je seznámit posluchače se soudobými teoretickými poznatky chování firmy a jejího tržního rozhodování. Půjde o rozšíření poznatků ze základního kurzu ekonomické teorie s možnostmi jejich využití při zpracování bakalářských a diplomových prací. Základní formou kurzu bude seminární forma jako kombinace úvodní přednášky učitele, vlastního studia vybraných částí teoretické západní literatury a seminárních diskusí k vybraným problémům.
Osnova
PřednáškaCvičeníCharakteristika firmy, volba optimální technologieProdukční a nákladové funkce firmy, minimalizace nákladůMaximalizace zisku firmyAlternativní teorie firmyVolba výstupu dokonale konkurenční firmyRozhodování firmy o výstupu a ceně v podmínkách nedokonalé konkurence:#NÁZEV?#NÁZEV?#NÁZEV?Tvorba cen více komodit jednou firmouTrhy výrobních faktorů v dokonalé konkurenciTrhy výrobních faktorů v nedokonalé konkurenciVšeobecná rovnováha a alokační efektivnostEfektivnost a spravedlnost, externality, zápočty
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi mají teoretickou znalost vybraných oblastí teorie firmy, přičemž základ vědomostí tvoří především klasický model firmy maximalizující zisk. Tento model chování firmy je doplněn zejména znalostí alternativních teorií firmy, modelu firmy vyrábějící více druhů produkce a vybraných modelů monopolistické a oligopolní konkurence. Rozumí základním ekonomickým pojmům vztahujícím se k teorii firmy, které vychází ze znalostí mikroekonomie a navazujících disciplín (management a jiné). Mají jasnou povědomost o možnostech svých znalostí a představu o obsahu dalšího studia v této oblasti.Dovednosti:Absolventi dovedou své znalosti a porozumění problému teorie firmy prakticky uplatnit v činnosti firmy či jiných podnikatelských aktivitách. Dokážou argumentovat s přispěním svých znalostí u řešení problémů v běžné činnosti firmy.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou schopni srozumitelně sdělovat informace a své úsudky i řešení z oblasti teorie firmy ostatním odborníkům, ekonomům, jakož s nimi seznamovat i laickou veřejnost.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni vybrat a shromažďovat relevantní údaje z podnikové praxe a tyto údaje následně vyhodnotit. Jsou si také vědomi ohraničenosti svých kompetencí v dané oblasti a též možností zohlednit sociální a jiné souvislosti fungování firmy ve společnosti.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaMach, J. a kol. Mikroekonomie, Praha KET PEF ČZU, 1998.Soukup, J. Mikroekonomická analýza. Slaný Melandrium, 2001.Soukupová, J. a kol. Mikroekonomie. 3. vydání. Praha Management Press, 2002.Soukupová, J. Teorie firmy. 1. vyd. Slaný Melandrium, 2003.Varian, H. Mikroekonomie. Praha Victoria Publishing, 1995.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaFrank, F.H. Mikroekonomie a chování. Praha Svoboda, 1995.Gravelle, H. - Rees, R. Microeconomics. London Longman, 1992, 2. vydání.Laider, D. - Estrin, S. Introduction to Microeconomics. Cambridge Cambridge University Press, 1989, 3. vydání.McCloskey, D. Aplikovaná teorie ceny. Praha SPN, 1993.Cohen, K. - Cyert, R. Theory of the Firm Resource Allocation in a Market Economy. Prentice - Hall, Englewood Cliffs, 1965.Hlaváček, J. Zobecněný princip chování firmy v tržní ekonomice. Politická ekonomie č. 4, Praha, 2000.
Požadavky
Obecná ekonomie I.
Garant
doc. PhDr. Ing. Karel Šrédl, CSc.