Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Znalostní ekonomika - SYIN (ENE23E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ENE23E - Znalostní ekonomika - SYIN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Podstatou kurzu je uvést studenta do problematika znalostní ekonomiky. Základem je analýza lidských zdrojů; jedná se nejen o definování pojmů, ale i o vyjadřování kvality, efektivnosti, produkčních funkcí a jednotlivých modelů.

Osnova

PřednáškaPojem znalostní ekonomiky a její deklarace v dokumentech EULidské zdroje, definice a jejich členěníPojetí lidského kapitálu a vzdělání jako jeho základní součástiKvalita vzdělávání (vzdělání)Efektivnost vzdělání (sociálně ekonomické pojetí) a ekonomický růstMetody vyjadřování efektivnosti vzdělání (4 základní metody - CMA, CBA, CEA, CUA)Teorie signálů v oblasti vzděláváníNákladové funkce ve vzděláváníUžitky (výnosy) ze vzděláníModely ve vzdělávání (Tinbergenův model, Meziodvětvový model, Model mezinárodních srovnání, Bowlesův model, Adelmanův model a Model společenské poptávky)Ekonomie nabídky kvalifikované práce a elasticita poptávky po kvalifikované práciVzdělání a trh práceCvičeníLidské zdroje a ekonomika vzděláváníKvalita vzdělání a její ukazateleMetody vyjadřování efektivnosti vzdělání (4 základní metody - CMA, CBA, CEA, CUA)Explicitní a implicitní náklady ve vzdělávání, jejich výpočetModely ve vzděláváníAnalýza konkrétního trhu práce z hlediska vzdělání

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi prokazují teoretické znalosti a porozumění založené na vzdělávání získaném rozšířeným studiem mikroekonomie a makroekonomie na bakalářském stupni vzdělání. Studiem znalostní ekonomiky, zejména jednotlivých vzdělávacích systémů ale také teorií lidského kapitálu jsou tyto znalosti prohlubovány a rozvíjeny o nové poznatky z oblasti kvality vzdělávání a ekonomických výnosů ze vzdělání vyplývajících. Mají kritickou povědomost o řešených problémech ve vědecké disciplíně znalostní ekonomika, znají některé metody ve výzkumu v oboru a dokážou je správně použít při zkoumání v konkrétních aplikacích.Dovednosti:Absolventi umějí uplatnit své odborné znalosti získané studiem vzdělávacích systémů a teorií lidského kapitálu při řešení konkrétních aplikací a nových problémů; tvůrčím způsobem a samostatně je řešit v prostředí vědomostních ekonomik zejména v institucích státní správy a školství a při řešení praktických zadání. Jsou schopni se zabývat například problémy vzdělanostní struktury obyvatelstva, kvantifikace kvality a efektivnosti vzdělávání jakož i ekonomických výnosů ze vzdělávání.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou schopni řídit složité odborné činnosti či projekty v oblasti vzdělávací politiky státu, dále samostatně vést vícečlenné komplexní a různorodé pracovní skupiny, jakož i nést odpovědnost za veškeré související rozhodování. Formulovat vlastní názory odrážející pohled dalších členů skupiny a jasně a jednoznačně je sdělovat odborníkům i laikům a to především v anglickém jazyce.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni propojovat znalosti, zvládat složitost a formulovat i při neúplných nebo omezených informacích úsudky z oblasti znalostní ekonomiky; při tom berou v úvahu společenskou a etickou odpovědnost související se současným globálním pojetím (například vzdělanostní politika OECD) těchto znalostí a úsudků.

Literatura

ZákladníSEVEROVÁ, Lucie. Znalostní ekonomika a vzdělávání v mezinárodním kontextu. 1. vyd. Praha Kernberg Publishing, 2011. 224 s. ISBN 978-80-87168-16-5.SEVEROVÁ, Lucie; ŠRÉDL, Karel. Znalostní ekonomika. 1. vyd. Praha PEF ČZU, 2010. 115 s. ISBN 978-80-213-2131-1.DoporučenáBREWER, Dominic J.; MCEWAN, Patrick J. Economics of Education. 1. vyd. San Diego Elsevier, 2010. 372 s. ISBN 978-0-08-096530-7.CHECCHI, Daniele. The Economics of Education. 2. vyd. New York Cambridge University Press, 2008. 282 s. ISBN 0-521-06646-8.KAMENÍČEK, Jiří. Lidský kapitál. 1. vyd. Praha Karolinum, 2003. 250 s. ISBN 80-246-0449-3.KLEŇHOVÁ, Michaela; ŠŤASTNOVÁ, Pavlína; CIBULKOVÁ, Pavla. České školství v mezinárodním srovnání - Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010. Praha ÚIV, 2011. 181 s. ISBN 978-80-211-0537-9.

Požadavky

Obecná ekonomie I., II.

Garant

doc. PhDr. Ing. Karel Šrédl, CSc.