Předmět Znalostní ekonomika - SYIN (ENE23E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ENE23E - Znalostní ekonomika - SYIN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Podstatou kurzu je uvést studenta do problematika znalostní ekonomiky. Základem je analýza lidských zdrojů; jedná se nejen o definování pojmů, ale i o vyjadřování kvality, efektivnosti, produkčních funkcí a jednotlivých modelů.
Osnova
PřednáškaPojem znalostní ekonomiky a její deklarace v dokumentech EULidské zdroje, definice a jejich členěníPojetí lidského kapitálu a vzdělání jako jeho základní součástiKvalita vzdělávání (vzdělání)Efektivnost vzdělání (sociálně ekonomické pojetí) a ekonomický růstMetody vyjadřování efektivnosti vzdělání (4 základní metody - CMA, CBA, CEA, CUA)Teorie signálů v oblasti vzděláváníNákladové funkce ve vzděláváníUžitky (výnosy) ze vzděláníModely ve vzdělávání (Tinbergenův model, Meziodvětvový model, Model mezinárodních srovnání, Bowlesův model, Adelmanův model a Model společenské poptávky)Ekonomie nabídky kvalifikované práce a elasticita poptávky po kvalifikované práciVzdělání a trh práceCvičeníLidské zdroje a ekonomika vzděláváníKvalita vzdělání a její ukazateleMetody vyjadřování efektivnosti vzdělání (4 základní metody - CMA, CBA, CEA, CUA)Explicitní a implicitní náklady ve vzdělávání, jejich výpočetModely ve vzděláváníAnalýza konkrétního trhu práce z hlediska vzdělání
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi prokazují teoretické znalosti a porozumění založené na vzdělávání získaném rozšířeným studiem mikroekonomie a makroekonomie na bakalářském stupni vzdělání. Studiem znalostní ekonomiky, zejména jednotlivých vzdělávacích systémů ale také teorií lidského kapitálu jsou tyto znalosti prohlubovány a rozvíjeny o nové poznatky z oblasti kvality vzdělávání a ekonomických výnosů ze vzdělání vyplývajících. Mají kritickou povědomost o řešených problémech ve vědecké disciplíně znalostní ekonomika, znají některé metody ve výzkumu v oboru a dokážou je správně použít při zkoumání v konkrétních aplikacích.Dovednosti:Absolventi umějí uplatnit své odborné znalosti získané studiem vzdělávacích systémů a teorií lidského kapitálu při řešení konkrétních aplikací a nových problémů; tvůrčím způsobem a samostatně je řešit v prostředí vědomostních ekonomik zejména v institucích státní správy a školství a při řešení praktických zadání. Jsou schopni se zabývat například problémy vzdělanostní struktury obyvatelstva, kvantifikace kvality a efektivnosti vzdělávání jakož i ekonomických výnosů ze vzdělávání.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou schopni řídit složité odborné činnosti či projekty v oblasti vzdělávací politiky státu, dále samostatně vést vícečlenné komplexní a různorodé pracovní skupiny, jakož i nést odpovědnost za veškeré související rozhodování. Formulovat vlastní názory odrážející pohled dalších členů skupiny a jasně a jednoznačně je sdělovat odborníkům i laikům a to především v anglickém jazyce.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni propojovat znalosti, zvládat složitost a formulovat i při neúplných nebo omezených informacích úsudky z oblasti znalostní ekonomiky; při tom berou v úvahu společenskou a etickou odpovědnost související se současným globálním pojetím (například vzdělanostní politika OECD) těchto znalostí a úsudků.
Literatura
ZákladníSEVEROVÁ, Lucie. Znalostní ekonomika a vzdělávání v mezinárodním kontextu. 1. vyd. Praha Kernberg Publishing, 2011. 224 s. ISBN 978-80-87168-16-5.SEVEROVÁ, Lucie; ŠRÉDL, Karel. Znalostní ekonomika. 1. vyd. Praha PEF ČZU, 2010. 115 s. ISBN 978-80-213-2131-1.DoporučenáBREWER, Dominic J.; MCEWAN, Patrick J. Economics of Education. 1. vyd. San Diego Elsevier, 2010. 372 s. ISBN 978-0-08-096530-7.CHECCHI, Daniele. The Economics of Education. 2. vyd. New York Cambridge University Press, 2008. 282 s. ISBN 0-521-06646-8.KAMENÍČEK, Jiří. Lidský kapitál. 1. vyd. Praha Karolinum, 2003. 250 s. ISBN 80-246-0449-3.KLEŇHOVÁ, Michaela; ŠŤASTNOVÁ, Pavlína; CIBULKOVÁ, Pavla. České školství v mezinárodním srovnání - Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010. Praha ÚIV, 2011. 181 s. ISBN 978-80-211-0537-9.
Požadavky
Obecná ekonomie I., II.
Garant
doc. PhDr. Ing. Karel Šrédl, CSc.