Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunikace mezi kulturami - PAAN, SYIN (EPE08E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE08E - Komunikace mezi kulturami - PAAN, SYIN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Navrhovaný předmět je možné považovat za součást odborné přípravy našich studentů na úkoly, se kterými se ve své praxi setkají v souvislosti s integrací České republiky do evropských struktur. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům teoretické poznání podstaty rozdílů mezi kulturami a dovést je k osvojení praktických postupů, které pomáhají zajistit účinnou komunikaci mezi kulturami, a to zejména v oblastech obchodu a vedení lidí. Obchod, management i správa (jak podniková, tak i veřejná) v současném světě překračují národní hranice. Nezřídka pak jsou výsledky v těchto oblastech ovlivněny nedostatky v komunikaci, protože zúčastněné osoby si nerozumějí, a to na úrovni hlubší, než jakou představuje prosté porozumění jazykové. Metodicky bude výuka předmětu založena na kombinaci klasické přednášky a aktivní práce studentů v seminářích. Část aktivní činnosti studentů bude provedena formou sociálně psychologického výcviku. Součástí předmětu bude též vypracování projektu, který budou studenti zpracovávat ve skupinách.

Osnova

PřednáškaKultura jako mentální software (společné problémy lidských společností a jejich odlišná řešení; mentální programování; kultura v antropologii; úrovně kultury; dimenze kultury) Národní kultury a kultury organizací a institucí (rozdíly mezi národními kulturami a uvnitř národních kultur; tzvNárodní kultury a nerovnost ve společnosti (první Hofstedeho dimenze - vzdálenost moci) Jedinec a kolektiv (druhá Hofstedeho dimenze - individualismus versus kolektivismus) Úloha rodu v kulturních rozdílech (rozdíly mezi kulturami v přiřazení rolí podle rodu - třetí dimenze) Jak kultury řeší problém nejistoty (čtvrtá dimenze - vyhýbání se nejistotě) Vliv národní kultury na pojetí organizace (organizační teorie podle kulturní příslušnosti jejich autorů) Evropské a mimoevropské kultury (jak je možné porozumět východnímu myšlení - výzkumy a výsledky) Organizační kultury (aplikace Hofstedeho teorie na organizační kultury) Mezikulturní konflikty (zdroje konfliktů v mnohokulturním světě a možnosti jejich řešení) Budoucnost mnohakulturního světa (aplikace poznatků z předmětuu na oblast obchodu, managementu a správy) Praktické využití poznatků z předmětu v obchodě a organizaci (souhrn a opakování praktických důsledků osvojených poznatků)CvičeníKultura jako mentální software (společné problémy lidských společností a jejich odlišná řešení; mentální programování; kultura v antropologii; úrovně kultury; dimenze kultury)Národní kultury a nerovnost ve společnosti (první Hofstedeho dimenze - vzdálenost moci)Jedinec a kolektiv (druhá Hofstedeho dimenze - individualismus versus kolektivismus)Úloha rodu v kulturních rozdílech (rozdíly mezi kulturami v přiřazení rolí podle rodu - třetí dimenze)Jak kultury řeší problém nejistoty (čtvrtá dimenze - vyhýbání se nejistotě)Vliv národní kultury na pojetí organizace (organizační teorie podle kulturní příslušnosti jejich autorů)

Získané způsobilosti

Znalosti:Posluchač disponuje podstatnými znalostmi z oboru interkulturní komunikace, které zahrnují jak konkrétní praktické návody, tak celkový teoretický rámec disciplíny. Poznatková báze je doplněna problematikou kulturních rozdílů, mezikulturních konfliktů a motivace. Orientuje se v problematice služebního pobytu v cizině.Dovednosti:Posluchač má osvojeny dovednosti nutné ke zvládání problémů v interkulturní komunikaci, a to jak ve formě obecných pravidel, tak i zcela konkrétních návodů. Je zchopen ovládnout principy přípravy manažerů a specialistů na služební pobyt v cizině.Kompetence - komunikace:Je kompetentní posuzovat problematické body v interkulturní komunikaci a je chopen hledat řešení a jejich odstraňování.Kompetence - úsudek:Je kompetentní posuzovat chování osob, pocházejících z jiného kulturního prostředí a odvození dalších postupů při jednání s nimi.

Literatura

ZákladníBernice, H., 1994 Encyklopedie komunikačních technik, Grada. PrahaHofstede, G., 2007 Kultury a organizace. Praha Linde; 80-86131-70-XKolman, L., 2011 Komunikace mezi kulturami. Praha ČZUKolman, L.(ed.), 2007 Komunikace mezi kulturami. Aplikace znalostí v obchodu, managementu a správě. Praha ČZU; 978-80-87168-04-2DoporučenáBerry, J. W. et al., 1992 Cross-cultural psychology. Cambridge University PressCraig, C., 1994 Cross-cultural Dialogues. London Intercultural Press. 987-1-877864-28-5Hampden-Turner, C., Trompenaars, F., 2000 Building Cross-Cultural Competence. New Haven Yale University Press. 978-0-300-08497-9Hofstede, G., 1991 Cultures and organizations. McGraw Hill

Požadavky

Psychologie osobnosti, Sociální psychologie

Garant

doc. PhDr. Luděk Kolman, CSc.