Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Geografie náboženství - HKS (EPE30E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE30E - Geografie náboženství - HKS, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Základním cílem předmětu je, aby studenti získali přehled nejen o hlavních světových a dalších významných náboženstvích v závislosti na jejich geografickém rozmístění, ale aby se seznámili i s okolnostmi proniknutí náboženství do dané oblasti, historickým pozadím a vzájemným ovlivňováním místní kulturou závislou na geografických podmínkách. Kurz se bude zabývat i vznikem věroučných a liturgických odchylek, jejichž významnost a četnost často souvisí se vzdáleností od centra daného náboženství, respektive místa jeho vzniku.

Osnova

PřednáškaCo je religiózní geografie? Přehled literaturyNáboženství (vznik, vývoj, systém atdProstorové modely a teorie v náboženství a v religiózní geografii (příkladové studie určitého území)Dynamické změny v náboženstvích (migrace, etnicita, religiozita)Náboženství a přírodní sféraNáboženství a politikaNáboženství a jeho vliv na vývoj obyvatelstva a sídel (vznik osad a měst)Poutní cesty a místa (svatá místa jednotlivých náboženství)KřesťanstvíJudaismusIslámBuddhismus, taoismusCvičeníEvropa - rozmístění hlavních náboženských skupinVěroučné a liturgické odchylky, faktory ovlivňující jejich vznikKřesťanstvíŘímskokatolická, řeckokatolická a pravoslavná církev; gruzínská a arménská církev; koptská církev v Egyptě a EtiopiiIslám (sunnité a šíité; islám v arabských zemích, v Evropě, ve Střední Asii, v jihovýchodní Asii, v Africe)Judaismus (sefardský a aškenázský směr, Felaši, Židé na území bývalého SSSR)

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají přehled o hlavních světových a dalších významných náboženstvích v závislosti na jejich geografickém rozmístění, znají okolnostmi proniknutí náboženství do dané oblasti, historické pozadí a vzájemné ovlivňování místní kulturou závislou na geografických podmínkách.Dovednosti:Studenti na základě získaných znalostí dovedou řešit problémy vzniklé na náboženském základě a znají cesty, jak těmto problémům předcházet, případně je minimalizovat. Dovednostní kompetence zahrnuje i posuzování významnosti věroučných a liturgických odchylek a jejich role v konfliktech označovaných jako náboženské.Kompetence - komunikace:Studenti mohou účinně komunikovat s kvalifikovanými odborníky, mají osvojenou odbornou terminologii a dokážou srozumitelně sdělovat informace a klást věcné otázky.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni formulovat a klást kritické otázky. Jsou si vědomi ohraničenosti svých kompetencí v oblasti, zvláště pak v oblasti teologické přesnosti formulací. Jsou seznámeni s nutností kritického posuzování všech předkládaných tezí.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHoryna, B. Úvod do religionistiky. Praha Oikúmené, 1994.Kokaisl, P. Geografie náboženství. 1. vyd. (1. dotisk). Praha PEF ČZU, 2011.Lužný, D. Náboženství a moderní společnost sociologická teorie modernizace a sekularizace. Brno Masarykova univerzita, 1999.Olbracht, Ivan Biblické příběhy. Praha Albatros, 1991.Rémond, R. Náboženství a společnost v Evropě. Praha Lidové noviny, 2003.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKniha Mormon, Praha 1933 (1999).Singh, Nikky-Guninder Kaur. Sikhismus. Praha 1998.Slovník biblické kultury. Praha 1995.Wolf, J. Kdo je - kdo není v hnutí Nového věku. Praha Votobia, 2000.

Požadavky

Žádné

Garant

doc. PhDr. Ing. Petr Kokaisl, Ph.D.