Předmět Duchovní kultura Evropy - HKS (EPE36E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE36E - Duchovní kultura Evropy - HKS, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem přednáškového cyklu je poskytnout nástin vývoje duchovní kultury v Evropě od starověku do počátku 19. století.
Osnova
PřednáškaÚvod do problematiky studiaPočátky evropské civilizaceVývoj římské kultury, řecké vlivy; osobnosti a instituceZrod středověké civilizace a kultury v Evropě - problémy kontinuityEvropská kultura a renesance irská, karolinská i otonská, předpoklady a podmínky vývojeRománská kultura v Evropě - náboženství a církev, umění a písemnictvíEvropská renesance 12TzvItalská renesance a její znakyBaroko jako kulturní typBarokní religiozita a životní styl; lidová zbožnost a formování tradiční lidové kulturyOsvícenské reformy a proměny mentalitCvičeníTradice řecké a římské kulturyIrská, karolinská a otonská renesanceŽákovská tvorba - osobnosti a instituceStředověká ústní slovesnostBaroko - religiozita a životní styl; lidová zbožnost a formování tradiční lidové kulturyOsvícenství a lidová vzdělanost
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti mají znalost ve vývoji duchovní kultury v Evropě od starověku do počátku 19. století. Tématicky obsáhlá problematika se týká historie a kulturní historie, dějin literatury a umění, včetně obecné sociokulturní charakteristiky jednotlivých historických etap, v jejímž rámci jsou sledovány charakteristické myšlenkové trendy, vynikající osobnosti a instituce, jež se v kontextu duchovního vývoje Evropy významně uplatňovaly.Dovednosti:Studenti dokáží využívat duchovních tradic, hodnotové orientace a mentálních stereotypů v tradiční lokální společnosti jako významného stabilizujícího faktoru i pro jiný typ společnosti, včetně postmoderní.Kompetence - komunikace:Studenti mohou účinně komunikovat s kvalifikovanými odborníky, mají osvojenou odbornou terminologii a dokážou srozumitelně sdělovat informace a klást věcné otázky.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni formulovat a klást kritické otázky. Poznávají význam duchovních tradic a jejich vliv na téměř všechny prvky lidské činnosti. Jsou si vědomi ohraničenosti svých kompetencí v oblasti. Jsou seznámeni s nutností kritického posuzování všech předkládaných tezí.
Literatura
ZákladníHroch, M. Evropská národní hnutí v 19. století, Praha 1986Hroch, M. Na prahu národní existence, Praha 1999Huizinga, J. Podzim středověku, Praha 1999Kalista, Z. České baroko, Praha, 1941Kalista, Z. Cesty ve znamení kříže, Praha 1941Kalista, Z. Čechové, kteří tvořili dějiny světa, Praha 1939 (nejnověji 1999)Kořalka, J. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815-1914, Praha 1996DoporučenáBachtin, M. Francois Rabelais a lidová smíchová kultura středověku a renesance, Praha 1975Burke, P. Lidová kultura v raně novověké Evropě, Praha 2005Černý, V. Soustavný přehled obecných dějin, literatury, naší vzdělanosti I-II, Praha 1996 a 1998Čornej, P. a kol. Dějiny evropské civilizace, I-II, Praha 1999 (3. vydání)Dülmen, R. Kultura a každodenní život v ranném novověku, Praha 1999Graves, R. Řecké mýty I-II, Praha 1960Sochorová, L. Baroque Historicism and Symbol of the \"Sacred Land\" in the Tradition ofCzech Society at the Time of the National Revival, Praha 1995
Požadavky
Žádné
Garant
doc. PhDr. Ing. Petr Kokaisl, Ph.D.