Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výzkum veřejného mínění a médií - HKS - x (EPE39E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE39E - Výzkum veřejného mínění a médií - HKS - x, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Volitelný kurz seznámí zájemce s principy, na kterých je založen výzkum veřejného mínění a médií, podá základní informaci o historii tohoto výzkumu a jeho současném stavu. Pozornost bude věnována otázkám kvantitativní i kvalitativní metodologie, panelovým, trackingovým a omnibusovým výzkumům, motivačnímu výzkumu a metodě focus groups. Úkolem posluchačů bude vytvořit vlastní výzkumný projekt.

Osnova

PřednáškaJak definovat veřejné mínění - historie pojmu, subjekt veřejného mínění (davy, masy, veřejnosti) Jak definovat veřejné mínění - monistický a pluralistický přístup Veřejné mínění a masová komunikace - výzkum masové komunikaceVeřejné mínění a masová komunikace - impuls pro rozvoj sociologie veřejného mínění, model injekční jehly Teorie spirály mlčení - veřejné mínění jako mechanismus sociální kontroly, veřejné mínění a konformita Klíčové principy výzkumu veřejného mínění - některé pokusy o postižení veřejného mínění v předsociologickém obdobíTypy výzkumů - kvantitativní a kvalitativní metodologie, badatelský a komerční výzkum, ad hoc výzkumyVýzkumný proces - přípravná fáze, terénní sběr dat Výzkumný proces - vyhodnocení a interpretaceKonstrukce výběrového souboru - kvótní výběr, pravděpodobnostní výběr, další typy výběrů, tazatelé a tazatelské sítěKonstrukce dotazníku - struktura dotazníku , typy otázek , průběh výzkumného rozhovoruZávěrečná zpráva z výzkumu - matematicko-statistická analýza dat, struktura závěrečné zprávyCvičeníMínění jako verbalizovaný postojTeorie dvoustupňového komunikačního tokuVeřejné mínění a konformita, změna názorového klima ve společnostiPříprava výzkumuTypy výběrů a tazatelské sítěKonstrukce dotazníků, chyby při jejich sestavování

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti získají znalosti o sociální konstrukci skupinových (kolektivních) identit, budou seznámeni s projevy a tvorbou individuálních a kolektivních identit, kolektivního vědomí a kolektivní paměti.Dovednosti:Na základě znalostí určitých zákonitostí při kolektivním jednání a veřejném mínění budou studenti schopni tematizovat takové fenomény jako veřejnost, davové chování, panika, fámy, móda, média, občanské iniciativy, výzkumy veřejného mínění a s těmito jevy budou schopni pracovat.Kompetence - komunikace:Studenti mohou účinně komunikovat s kvalifikovanými odborníky, mají osvojenou odbornou terminologii, mají hlubší přehled o tématice veřejného mínění a médií. Dokážou srozumitelně sdělovat informace a klást věcné otázky.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni formulovat a klást kritické otázky. Jsou si vědomi ohraničenosti svých kompetencí v oblasti. Jsou seznámeni s nutností kritického posuzování všech předkládaných tezí. Objektivně (a opatrně) hodnotí průzkumy veřejného mínění, jsou schopni rozpoznat manipulativní vliv médií. Při svém hodnocení nepoužívají zaběhlé ideologické syžety.

Literatura

ZákladníGallup, G. Průvodce po výzkumu veřejného mínění. Praha, Orbis 1948.Herzmann, J. Výzkum veřejného mínění. Praha VŠE 1996.Kunczik, M. Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995.DoporučenáForet, M. Komunikace s veřejností, Masarykova univerzita, Brno 1994.Noelleová, E. Výzkum veřejného mínění. Praha, Svoboda 1967.Šubrt, J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění. Praha, Karolinum 1998.

Požadavky

základy sociologie

Garant

doc. PhDr. Ing. Petr Kokaisl, Ph.D.