Předmět Antropologie areálů - Amerika - HKS (EPE40E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE40E - Antropologie areálů - Amerika - HKS, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
V kursu se studenti seznámí s regionem Střední Asie (středoasijské republiky bývalého SSSR) z hlediska probíhajících transformačních změn. Pro správné pochopení transformačních procesů je nezbytné zařadit do kursu krátký historický přehled. Studium kulturního pozadí a politické situace v minulosti je nutným předpokladem pro správnou interpretaci současné situace. Ačkoli měly středoasijské republiky po rozpadu Sovětského svazu výchozí podmínky v mnohém podobné, přesto došlo v transformačním období v jednotlivých republikách k naprosto odlišnému vývoji, ale s často velmi podobnými problémy. Absolvent kursu by měl získat základní přehled o středoasijských republikách a o transformačních procesech (včetně procesů hledání nové identity) probíhajících v tomto regionu v minulosti i současnosti.
Osnova
PřednáškaVymezení regionu, základní charakteristiky oblasti (geografické, klimatické)Zprávy o Střední Asii z pohledu Evropanů, kulturní specifikaHistorický přehled regionuSituace ve Střední Asii do roku 1917Odlišné právní systémy v oblastech s převahou usedlého a kočovného obyvatelstvaPastevecká tradice, pozůstatky patriarchálního uspořádání, patrilokalita, zemědělské reformyObdobí po rozpadu SSSR - nová role náboženství a "nové historie" jako prostředku vytváření nové identityKazachstán - dělení Kazachů, vývoj politického uspořádání, role zemědělství, prováděné reformyKyrgyzstán - dělení Kyrgyzů, genealogie a význam příbuzenství v současnosti, vývoj politického uspořádáníUzbekistán - dělení Uzbeků, vývoj politického uspořádání, vliv náboženství na politickou situaciTádžikistán - dělení Tádžiků, vývoj politického uspořádání, role zemědělstvíTurkmenistán - dělení Turkmenů, vývoj politického uspořádání, role zemědělstvíCvičeníDeklarovaná a skutečná podstata transformaceHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska mezinárodních organizaciHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska státních představitelůHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska primárních hodnotitelů (občanů příslušných zemí)Zástupná témata předkládaná obyvatelstvu v případě neúspěchů transformaceHledání nové identity
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi získají teoretické znalosti, doplněné poznatky z praxe, týkající se konkrétně jak daného areálu - regionu Kavkazu (šířeji pojatého v rámci východní Evropy, střední Asie a Předního, respektive Středního Východu), tak i obecně témat převzatých např. z politické antropologie a antropologie mentalit (tzv. společnosti cti a hanby), z etnomuzikologie, etnopoetiky (poezie diaspory a exilu) aj. Antropologie areálů je pojata transdisciplinárně, tj. ve smyslu vzájemné interakce nejrůznějších disciplín, což absolventům poskytuje vhodné zázemí. Absolventi si získané vědomosti, mnohdy úzce specializované, rozšiřují a nadále je rozvíjejí v dalších předmětech zařazených do studijního programu. Model tradiční kavkazské rodiny slouží jako příklad příbuzenských systémů; případovými studiemi z oblasti etnických konfliktů lze ilustrovat teoretické poznatky z teorií etnicity.Dovednosti:Absolventi jsou schopni uplatnit své odborné znalosti a aplikovat je prostřednictvím komparací i na obecnější případy. Své získané dovednosti mohou uplatnit v praxi; jsou schopni samostatně vyhledávat relevantní informace a pracovat s primárními a sekundárními prameny.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou schopni získávat nové poznatky, pracovat s prameny a vytvářet hypotézy podložené argumentací. Mohou sdělovat informace odborné i neodborné veřejnosti.Kompetence - úsudek:Absolventi umí vyhledávat nové informace a zpracovávat je; jejich schopnost argumentace je nadále rozvíjena, jak prostřednictvím samostatné práce, tak týmové.
Literatura
ZákladníKokaisl, P. et al. Kyrgyzstán a Kyrgyzové. Plzeň Filozofická fakulta Západočeské univerzity v Plzni, 2008.Kokaisl, Petr; Pargač, Jan a kolektiv. Lidé z hor a lidé z pouští Tádžikistán a Turkmenistán. Praha FF UK, 2007.Kokaisl, Petr; Pargač, Jan a kolektiv Pastevecká společnost v proměnách času Kyrgyzstán a Kazachstán. 1. vyd. Praha Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2006Nahodil, O. Horami a oázami. Svět sovětů, 1962Pargač, J. Tradice - lidový islám - islamizace, AUC-Philosophica et istorica 2, Studia ethnologica XII, pp. 109-119DoporučenáAkajev, A. Istorija, prošedšaja čerez moe serdce. Ilim, Biškek 2003Alimbekov, M.Š. 2200 let etnonima "Kyrgyz" i stanovlenija kyrgyzskoj gosudarstvennostiTrudy instituta celovoj podgotovki specialistov, Vyp. III., IV. Biškek 2002Andrianov B.V. Neosedloe naselenie mira. Moskva 1985Annanepesov, M. Chozjajstvo turkmen v XVIII-XIX vv. Ašchabad, 1972Geografija Kyrgyzskoj respubliky 443 s. Učkun, Biškek 2002Kisljanskij, S. S. Komu vygodna komuna i kto jejo boitsja. Moskva 1921
Požadavky
Žádné
Garant
PhDr. Petra Košťálová, Ph.D.