Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dokumentární techniky a postprodukce - HKSN (EPE42E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE42E - Dokumentární techniky a postprodukce - HKSN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem by mělo být bližší pochopení metod dokumentárního filmu a možnosti jejich praktického využití, včetně uvědomění si jejich limitů. Studenti, kteří se do této části kurzu přihlásí, by měli mít k dispozici alespoň pro první dvě přednášky fotoaparát s kvalitnějším objektivem s proměnnou ohniskovou vzdáleností (běžnou "zrcadlovku"), nezáleží na tom, zda jde o digitální nebo klasický fotoaparát.

Osnova

PřednáškaDigitální kamera - ovládací prvky, typy kamerČásti kamery a příslušenstvíNastavení kamery - white balance, teplota chromatičnostiOstrost, clona, hloubka ostrosti, nastavení zvukových stopPráce s kamerou (snímání ze stativu, snímání z ruky, přeostřování, panoramování, druhy a úhly záběrůZáznam zvuku (druhy a použití mikrofonů a příslušenství, eliminace nežádoucích ruchů) Principy osvětlování Práce s přirozeným osvětlením, odraznou deskou a odraznou deskou v kombinaci se dvěma zdrojiNatáčení (kontakt s narátorem, příprava natáčení, pořízení rozhovoru, natočení postupu práce)Základy techniky střihu (Adobe Premiere Pro, avid dv Expres, Final Cut Pro)Základy zvukové postprodukceVytvoření finálního audiovizuálního záznamu (titulkování, export záznamu na různé nosiče - kazeta, dvd, vcd)CvičeníZáklady filmové řeči ITechnologie výroby audiovizuálního díla IZáklady filmové praxe ITechnologie výroby audiovizuálního díla IIZáklady filmové praxe IIZáklady filmové řeči IIZáklady filmové praxe III

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají přehled o historii audiovizuální dokumentace vědeckého výzkumu a ukázkami stěžejních prací z jednotlivých etap vývoje oboru. Jsou jim představeny výhody a úskalí zaznamenávání a zpracování audiovizuálních pramenů, paradigmata filmu ve vztahu k vědě. Studenti jsou obeznámeni s různými způsoby využití audiovizuálních prostředků ve vědecké činnosti (dokumentace, popularizace, vytváření pramenné základny, prezentace výsledků vědecké činnosti, způsob publikace výsledků, archivace, edukativní cíl).Dovednosti:Studenti zvládají základy technik pořízení a zpracování audiovizuálního záznamu v terénu s rozšířením o první zkušenost s vedením rozhovoru s narátorem či pamětníkem. Tato zkušenost je obohacením a rozvíjením schopností tvůrčích - filmařských i vědeckých a je i zkušeností tvůrčí spolupráce mezi studenty uměleckých a společenskovědních oborů.Kompetence - komunikace:Studenti mohou účinně komunikovat s kvalifikovanými odborníky, mají osvojenou odbornou terminologii, mají hlubší přehled o tématice a dokážou srozumitelně sdělovat informace a klást věcné otázky.Kompetence - úsudek:Po rozboru možností, které audiovizuální vyjádření i technika skýtá moderní vědě, jsou studenti schopni vytvořit ucelený audiovizuální projekt, na kterém si uvědomí možnosti i limity, které audiovizuální sdělení skýtá vědeckému výzkumu. Studenti jsou schopni formulovat a klást kritické otázky. Jsou si vědomi ohraničenosti svých kompetencí v oblasti. Jsou seznámeni s nutností kritického posuzování všech předkládaných tezí.

Literatura

ZákladníVaněk, Miroslav a kol. Orální historie, metodické a technické postupy. UP Olomouc 2003Gauthier, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha Akademie múzických umění v Praze, 2004.Navrátil, Antonín. Cesty k pravdě či lži. 70. let čs. dokumentárního filmu. Praha NAMU, 2002.Herfurt, Ivan. Zlatý fond světové kinematografie. Praha, 1986.Gogla, Jan ml. Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění!, FAMU 2001, KDT. Ke stažení http//web.amu.cz/?c_id=435&PHPSESSID=7c73b054b7f3e9958b75a8ff61b3feb5Adler, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, KDT, FAMU, 1997Více o vlivu zahraničních televizí na podobu současných dokumentů Prenghyová, Andrea. Mezinárodní koprodukce a jejich vliv na podobu souč. dokumentu, dipl. pr., Praha FAMU, 2005Pro zájemce o Jana Špátu http//www.malaskala.com/ (nebo documentary.cz)Pro shlédnutí mnoha jedinečných dokumentů doporučuji portál www.doc-air.comBarsam, M. Richard. Non-fiction film. Bloomington Indiana University Press, 1992.Plazewski, Jerzy. Filmová řeč. Praha Orbis, 1967.Deleuze, Gilles. Obraz-pohyb. Praha NFA, 2000.Baran, Alexander. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha AMU, 2000.Ejzenštejn, Sergej. Kamerou, tužkou a perem. Praha Orbis, 1961.Střihová skladba ve filmu a televizi. Praha AMU, 2002.DoporučenáBarbash, I., Taylor, L. Cross-Cultural Filmmaking, University of California Press 1997Bogaart, Ketelar Methodology in Antropological Filmmaking, Gottingen 1983Hockings, Yasuhiro Cinematographic Theory and New Dimensions in Ethnographic Film, Osaka 1988Rollwagen, J. Anthropological Film-making, N.Y. 1988

Požadavky

Žádné

Garant

doc. PhDr. Ing. Petr Kokaisl, Ph.D.