Předmět Antropologie areálů - Afrika - HKSN (EPE44E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EPE44E - Antropologie areálů - Afrika - HKSN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
V kursu se studenti seznámí s africkým světadílem z hlediska probíhajících transformačních změn. Pro správné pochopení transformačních procesů je nezbytné zařadit do kursu krátký historický přehled. Studium kulturního pozadí a politické situace v minulosti je nutným předpokladem pro správnou interpretaci současné situace. Absolvent kursu by měl získat základní přehled o afrických zemích, jejich kultuře, politickém uspořádání a o transformačních procesech (včetně procesů hledání nové identity) probíhajících v tomto regionu v minulosti i současnosti.
Osnova
PřednáškaVymezení regionu, základní charakteristiky oblasti (geografické, klimatické)Zprávy o Střední Asii z pohledu Evropanů, kulturní specifikaZprávy o Africe z pohledu Evropanů, kulturní specifikaHistorický přehled regionuSituace ve Střední Asii do roku 1917KolonialismusOdlišné právní systémy v oblastech s převahou usedlého a kočovného obyvatelstvaPředstavení jednotlivých afrických regionů a státůSovětská Střední Asie - obecná charakteristika, problémy transformacePředstavení jednotlivých afrických regionů a státůPastevecká tradice, pozůstatky patriarchálního uspořádání, patrilokalita, zemědělské reformyPředstavení jednotlivých afrických regionů a státůObdobí po rozpadu SSSR - zemědělská transformace, politické změnyPředstavení jednotlivých afrických regionů a státůObdobí po rozpadu SSSR - nová role náboženství a "nové historie" jako prostředku vytváření nové identityPolitické uspořádání afrických států10Zahraniční politika afrických státůKyrgyzstán - dělení Kyrgyzů, genealogie a význam příbuzenství v současnosti, vývoj politického uspořádáníKulturní podobnosti afrických státůUzbekistán - dělení Uzbeků, vývoj politického uspořádání, vliv náboženství na politickou situaciKulturní specifika afrických státůTádžikistán - dělení Tádžiků, vývoj politického uspořádání, role zemědělstvíTurkmenistán - dělení Turkmenů, vývoj politického uspořádání, role zemědělstvíCvičeníDeklarovaná a skutečná podstata transformaceDeklarovaná a skutečná podstata transformaceVymezení regionu, základní charakteristiky oblasti (geografické, klimatické)Hodnocení úspěšnosti transformace z hlediska mezinárodních organizaciHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska mezinárodních organizaciHistorický přehled regionuHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska státních představitelůHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska státních představitelůKolonialismusHodnocení úspěšnosti transformace z hlediska primárních hodnotitelů (občanů příslušných zemí)Hodnocení úspěšnosti transformace z hlediska primárních hodnotitelů (občanů příslušných zemí)Politické uspořádání afrických státůZástupná témata předkládaná obyvatelstvu v případě neúspěchů transformaceZástupná témata předkládaná obyvatelstvu v případě neúspěchů transformaceZahraniční politika afrických státůHledání nové identityHledání nové identityKulturní podobnosti a specifika afrických státůNově vytvářené modely (politické uspořádání, zahraniční politika, způsoby vlastnictví, nové historické konstrukty)
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti mají přehled o problematice regionu v historické, ekonomické a etnické dimenzi, mají přehled o otázkách populačního vývoje. Mají přehled o problémech jednotlivých zemí regionu v jejich historickém vývoji.Dovednosti:Studenti jsou schopni využívat aktuální znalosti prostřednictvím základních pracovišť ve světě intenzivně studujících problematiku Afriky (Rusko, Německo, Velká Británie, Francie), znají a využívají nejdůležitější knihovny, periodika. Své znalosti mohou uplatnit například při tvorbě rozvojových projektů zaměřených na oblast Afriky.Kompetence - komunikace:Studenti mohou účinně komunikovat s kvalifikovanými odborníky, mají osvojenou odbornou terminologii, mají hlubší přehled o regionu Afriky a dokážou srozumitelně sdělovat informace a klást věcné otázky.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni formulovat a klást kritické otázky. Jsou si vědomi ohraničenosti svých kompetencí v oblasti. Jsou seznámeni s nutností kritického posuzování všech předkládaných tezí. Objektivně hodností sovětskou minulost i prováděné reformy, při hodnocení nepoužívají zaběhlé ideologické syžety.
Literatura
ZákladníIlliffe, J. Afrika a Afričané - dějiny kontinentu. Praha 2001.Kandert, J. Afrika. Praha 1984.DoporučenáAke, C. Democracy and Development in Africa. Washington 1996.Balandier, G. Sociology of Black Afrika. London 1972.Bayart, J. State in Africa. Politics of the Belly. London 1993.Chabal, P., Deloz, J. Africa Works. London 1999.Ellis, S. Africa Now. London 1996.Hill, P. Migrant Cocoa Farmers of Southern Ghana. Cambridge 1963.
Požadavky
Žádné
Garant
doc. PhDr. Ing. Petr Kokaisl, Ph.D.