Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Malé a střední podnikání na venkově - VSRRLN (EREM6E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EREM6E - Malé a střední podnikání na venkově - VSRRLN, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je doplnění a kompletace poznatků z povinných předmětu a studia literatury ke schopnosti zvládnout manažerské dovednosti v řízení podniku a možnosti rozvoje podnikání. Osvojení si základních znalostí a metod nutných k hospodárnému využívání podnikových výrobních faktorů, zabezpečení efektivního provozu podniku a jeho důchodovosti se zaměřením na malé a střední podniky. Student by v rámci předmětu měl osvojit znalosti a dovednosti při tvorbě podnikatelských projektů malých a středních podniků.

Osnova

PřednáškaÚvod do problematiky řízení podniku při rozvoji podnikání, životní křivka podniku, vztah k prvkům systému řízení, vymezení okolí podniku a identifikace příležitostí podnikání, využití externalitZaložení firmy - právní podmínky, předpoklady a náležitosti, vliv infrastruktury sílda na podnikáníPodnikatelské záměry a projekty Rozhodování , riziko podnikatelské a finanční, rozhodování při neurčitosti proměnnýchStanovení strategie podniku a podnikání - strukturální modely, SWOT analýza, podnikatelský záměr, podnikatelské plány typu feasibility studyVolba marketingové strategie, průzkum trhu,segmentace, zaměření, umístění, orientace na zákazníka, řízení kvalityMajetková a kapitálová výstavba podnikuKapitálové zdroje podnikání, způsoby a formy jejich opatřováníFinancování oběžného majetku a jeho řízeníPosuzování investičních rozhodnutí a rozpočtůHodnocení podnikatelských projektů a hodnocení podnikůMonitorování průběhu podnikání, prognozování a plánování budoucího vývoje, \`Z\` model úspěšnosti a bankrotuNástroje podpory malých a středních podnikůCvičeníZaložení firmy - právní podmínky a předpoklady, náležitosti dokumentace, živnostenské oprávnění atdStanovení strategie podniku a podnikáníVolba marketingové strategie, průzkum trhu, orientace na zákazníka, řízení kvalityStanovení potřeby kapitálu - vlastní a cizí zdroje, jejich opatřování, smlouvy nájemní, úvěrové, leasingové atdŘízení reprodukce výrobyFinanční řízení a kontrola - plán likvidity, cash flowŘízení obchodní činnosti - vzory a typy smluvObchodní činnost do zahraničí - licence, specifikaManažerské role, interpersonální řízení, komunikace, výběr pracovníků atdUkončení hospodářského období, daně, Nástroje podpory malých a středních podniků

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi si osvojí znalosti v oblasti aplikace postupů při sestavení podnikatelských projektů a zvládnou analýzu východisek. Některé znalosti jsou vysoce specializované. Dokáží formulovat cíle podnikání a ocenit strategické možnosti při zpracování podnikatelského záměru. Rozlišují základní typologie strategií i základní komponenty rozhodující o úspěchu. Zvládnou sestavení rozpočtů a kompletaci poznatků. Absolventi mají kritickou povědomost o problémech v oboru aplikace postupů strategického řízení. Absolventi mají jasnou povědomí o hranicích svých znalostí a představu o obsahu případného dalšího studia v těchto oblastech. Mají odborné vědomosti z oboru projektování systému řízení a zpracování podnikatelských záměrů, které jim umožňují pracovat na úrovni středního i vrcholového managementu. Zvládnou týmové postupy při řešení složitých strukturovaných problémů a identifikují se s rozdělením týmových rolí.Dovednosti:Absolventi získají manažerské dovednosti v oblasti podnikání ve venkovském prostoru při uplatňování svých dílčích odborných znalosti a postupů v projektovém řízení při řešení vzniklých problémů. Tvůrčím způsobem mohou samostatně řešit i složité problémy v oblasti podnikání, zejména v oblasti ekonomiky a marketingovém řízení. Při řešení složitých, předvídatelných problémů postupují systémovým přístupem s použitím relevantních metod a nástrojů s podpůrnou argumentací.Kompetence - komunikace:Mohou řídit a kontrolovat podnikatelké činnosti, při nichž dochází ke změnám. Řídit složité odborné činnosti nebo projekty včetně strategických a samostatně vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny. Dokáží stručně a srozumitelně na profesionální úrovni sdělovat informace.Kompetence - úsudek:Mají schopnost řídit a přetvářet podnikatelské prostředí, které je složité a u něhož nelze předvídat s jistotou změny. Umí vyhledávat nové strategické přístupy. Mohou být plně odpovědní za přínos z využití profesních znalostí za zvolené postupy a za výsledky posuzování strategických rozhodnutí. Uvažují systémově. Jsou si vědomi ohraničenosti svých kompetencí v dané oblasti. Jsou seznámeni s nutností předávání kompetencí specialistům z oboru.

Literatura

ZákladníJanečková,L.,Vaštíková,M.Marketing měst a obcí,Grada Publishing,1999, ISBN 80-7169-750-8Žítek, V. Regionální ekonomie a politika I. Vydala Masarykova univerzita v Brně 2002Fotr J., Jak sestavit optimální podnikatelský projekt. Eurovia, 1990.Meffert, H. Marketing management. Grada Publishing, Praha, 1996.Tichá,I., Hron,J. Strategické řízení. ČZU, Praha 2002Koontz,H., Weihrich,H. Management, Victoria Publishing, Praha 1993Horáková, H. Strategický marketing. Grada, Praha 2003DoporučenáBureš, I. Finanční řízení mareketingových projektů, Management Press,Praha 1994.Janečková,L., Vaštíková,M. Marketing služeb. Grada Publishing, Praha 2000Hisrisch,R.D., Peters.M.P. Založení a řízení nového podniku, Victoria publishing, Praha 1996Leiber F., Nauka o hospodaření zemědělského podniku. ČIAE Praha, 1991Mařík M., Oceňování podniků. Ekopress, Praha, 1996.Synek, M. a kol. Ekonomika a řízení podniku. Skripta. VŠE, Praha 1997Horáková ,H. Strategie firemní komunikace, Management pres , Praha, 2000Forster, R. Strategie podnikání, Melantrich, Praha, 1990

Požadavky

Ekonomika, Právní základy podnikání

Garant

Ing. Pavel Moulis, Ph.D.