Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management - TF OPT (ERT10E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ERT10E - Management - TF OPT, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je osvojení základních poznatků o řízení podniku a zvládnutí manažerských dovedností v řízení a rozvoji podniku a podnikání. Výuka je založena na využití a rozvoji znalostí získaných z předchozích předmětů, je realizována formou přednášek a cvičení na případech z praxe.

Osnova

PřednáškaÚvod do problematiky řízení podniku, základní pojmy a definice v řízení, životní křivka podniku, vztah prvků systému řízení, procesní pojetí řízeníVymezení okolí podniku a identifikace příležitostí podnikání, využití externalit, Teorie firmy, právní, majetkové a sociální aspekty založení firmy - právní podmínky, faktory ovlivňující ozhodnutí o formě podnikáníStanovení strategie podniku a podnikání - poslaní a cíle podniku,strukturální modely, Strategické analýzy, typologie strategií , postup a kriteria při zavádění stategie podniku a podnikání Podnikatelský záměr, podmikatelské plány typu feasibility studyPlánování podnikatelské činnosti - stanovení cílů podnikání, řízení podle cílů, pravidla a nástroje řízení podnikuKontrola , kontrolní procesy a jejich funkce v řízení, pojetí kontroly, controllingOrganizační systém podmiku, faktory a pravidla ovlivňující vytváření organizačního systému podniku, funkce systému řízení, dekompozice organizační systémVedení lidí, motivace, typologie podřízených, personální rozvoj , metody vedení lidí Styl řízení, typologie stylu řízení, teorie X-Y, participace a identifikace Manažerské funkce a manažerské role , posice a status, delegování ,profila osobnost manažera, manažerské dovednosti Komunikace v řízení,Informace v řízení, informační podpora manažerských rozhodnutí, MISPodniková kultura, podnikatelská etikaScenáře zdokonalování systému řízení , MBO, TGM, outsourceing, reengeneering,Scenáře krizového řízení podnikuCvičeníÚvodní cvičení, organizace a obsahová stránka cvičení, rozdělení do týmů, zadání samostatné seminární práce a týmového projektu Schválení zaměření týmového projekt a jeho metodiky (reálný subjekt - viz wwwCharakteristika globálního prostředí podniku - vliv světové ekonomiky a EU, národní prostředí (ekonomicko-právní), analýza odvětví (ekonomická charakteristika), analýza regionu - externality; Analytické postupy a výpočty - analýza zájmových skupin, analýza okolí (STEP, analýza odvětví)  hlavní příležitosti a rizika Charakteristika tržního prostředí - dodavatelsko-odběratelské vztahy, faktory ovlivňující nabídku a poptávku - predikce vývoje, konkurence (konkurenční výhoda); analýza konkurence - Porter, analýza klíčových konkurentů Vnitřní předpoklady (subjektivní faktory) - kompetence vnitřních zájmových skupin, disponibilní zdroje podnikání (kapitálové, personální, technické aj                                                                      Hodnocení silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb, konfrontační matice SWOT KONZULTACE K PROJEKTŮM (konzultace probíhá na základě domluvy jednotlivých týmů se cvičícím) Majetková a kapitálová výstavba podniku rozsah majetku a kapitálu (vlastní a cizí), jejich opatřování, výpočet KP Návrhy strategických možností Hodnocení podnikatelské činnosti, rizika podnikání, analýza sensitivityOBHAJOBA SKUPINOVÝCH PROJEKTŮ (obhajoby probíhají dle stanoveného časového rozpisu); ZÁPOČET OBHAJOBA SKUPINOVÝCH PROJEKTŮ (obhajoby probíhají dle stanoveného časového rozpisu); ZÁPOČET

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi si osvojí základní znalosti v oblasti řízení firmy a postup při vypracování podnikatelského plánu. Některé znalosti jsou specializované. Dokáží formulovat cíle podnikání a ocenit strategické možnosti firmy. Rozlišují základní typologie strategií a základní komponenty rozhodující o podnikatelském úspěchu. Zvládnou identifikaci systémových prvků řízení a sestavení základních rozpočtů podnikatelského záměru. Absolventi mají povědomost o základních problémech v oboru řízení. Absolventi mají jasné povědomí o hranicích svých znalostí a představu o obsahu případného dalšího studia v těchto oblastech. Mají základní odborné vědomosti, které jim umožňují pracovat na úrovni středního i vrcholového managementu. Zvládnou týmové postupy při řešení složitých strukturovaných problémů.Dovednosti:Mohou získat schopnosti zvládnout základní manažerské dovednosti v řízení při uplatňování svých dílčích odborných znalostí a postupů při řešení vzniklých problémů. Tvůrčím způsobem mohou samostatně řešit i složité problémy v oblasti podnikání. Při řešení složitých, předvídatelných problémů, postupují systémovým přístupem s použitím relevantních metod a nástrojů s podpůrnou argumentací.Kompetence - komunikace:Mohou řídit a kontrolovat manažerské činnosti, při nichž dochází ke změnám. Řídit složité odborné činnosti nebo projekty včetně strategických a samostatně vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny. Dokáží stručně a srozumitelně na profesionální úrovni sdělovat informace.Kompetence - úsudek:Mají schopnost řídit a přetvářet podnikatelské prostředí, u něhož nelze předvídat s jistotou změnu. Umí vyhledávat nové přístupy s ohledem na trendy vnějšího prostředí a vnitřní situaci podniku. Mohou být plně odpovědní za přínos z využití profesních znalostí za zvolené postupy a za výsledky rozhodnutí. Uvažují systémově.

Literatura

ZákladníBOWMAN, C. Strategický management. Grada Publishing. Praha 1995. ISBN 80-7169-230-1KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení - teorie pro praxi. C. H. Beck. Praha 2002. ISBN 80-7179-578-XTICHÁ, Ivana, HRON, Jan. Strategické řízení. Praha PEF ČZU v Praze, 2007. 238 s. ISBN 978-80-213-0922-7.KOONTZ, Harold, WEIHRICH, Heinz. Management. Praha Victoria Publishing, 1993. 659 s. ISBN 80-85605-45-7.VEBER, Jaromír a kol. Management základy, prosperita, globalizace. 1. vydání (dotisk). Praha Management Press, 2005. 700 s. ISBN 80-7261-029-5.SEDLÁČKOVÁ, H. Strategická analýza. C. H. Beck. Praha 2000. ISBN 80-7179-422-8VYAKARNAM, S. - LEPPARD, J. W. Plánování podnikatelských strategií. Grada Publishing. Praha 1998. ISBN 80-7169-533-5DoporučenáMAŘÍK, M. Oceňování podniků. Ekopress, Praha, 1996.BUREŠ, I. Finanční řízení mareketingových projektů, Mnagement Press,Praha 1994.COPELAND, T., KOLLER, T., MURRIN, J. Stanovení hodnoty firem Victoria Publishing, Praha 1991FOTR, J., DĚDINA, J. ; HRŮZOVÁ, H. Manažerské rozhodování. 2. vyd. Praha Ekopress, 2000. 231 s. ISBN 80-86119-20-3.FOTR, J. Podnikatelský plán a investiční rozhodování. 2. Vydání. Praha Grada Publishing, 1999. 216 s. ISBN 80-7169-812-1.HISRISCH,R.D., PETERS.M.P. Založení a řízení nového podniku, Victoria publishing, Praha 1996. 497 s. ISBN 80-85865-07-6PFEIFER,L. UMLOUFOVÁ,M. Firemní kultura, Grada, Praha 1993PORTER, E. Michael. Konkurenční strategie. 1.vyd. Praha Victoria Publishing, 1994. 403 s. ISBN 80-85605-11-2.SRPOVÁ, J., SVOBODOVÁ, I., SKOPAL, P., ORLÍK, T. Podnikatelský plán a strategie. Praha Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80247-4103-1.SYNEK, M. a kol. Manažerská ekonomika. 5. aktualizované a doplněné vyd. Praha Grada Publishing, 2011. 480 s. ISBN 978-80-247-3494-1.

Požadavky

Ekonomika podniku, Právní základy podnikání, Základy řízení

Garant

Ing. Václav Kala, CSc.