Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie automatického řízení I. (THT09E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu THT09E - Teorie automatického řízení I., Technická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíl předmětu Seznámit studenty s metodami syntézy spojitých lineárních regulačních obvodů. Naučit je sestavovat matematické modely k reálným soustavám, navrhovat k daným soustavám regulátory a nastavovat parametry regulačního obvodu tak, aby byly splněny kvalitativní nároky na regulační pochod. Předmět obsahuje shrnutí metod analýzy a syntézy spojitých lineárních obvodů včetně příkladů řešení. Poskytuje základy pro další navazující předměty s řídící a automatizační tématikou.

Osnova

PřednáškaZákladní pojmy teorie řízení, jednoduchý regulační obvod, víceparametrové a rozvětvené regulační obvodyAnalýza lineárních RO, vnější popis - diferenciální rovnice, Laplaceova transformace, přenos, poloha nul a pólůPopis chování systémů v časové oblasti - impulsní charakteristikaPopis chování systémů v časové oblasti - přechodová charakteristikaPopis chování systémů ve frekvenční oblasti - frekvenční charakteristikaBloková schémata regulačních obvodů a jejich řešeníMetody identifikace systémůSpojité regulátory P, I, D, PD, PI, PID - popis a realizaceStabilita lineárních regulačních obvodůSyntéza regulačních obvodů - ukazatelé kvality a přesnosti regulace, frekvenční metodyUrčení optimálního zesílení regulačního obvodu a stabilizace regulačního obvodu, zmenšení regulační odchylkyVnitřní popis systémůCvičeníObsah předmětu, požadavky k zápočtu a ke zkoušce, opakováníAnalýza lineárních RO, vnější popis - diferenciální rovnice, Laplaceova transformace, přenos, poloha nul a pólůPopis chování systémů v časové oblasti - impulsní charakteristikaPopis chování systémů v časové oblasti - přechodová charakteristikaPopis chování systémů ve frekvenční oblasti - frekvenční charakteristikaBloková schémata regulačních obvodů a jejich řešeníMetody identifikace systémůSpojité regulátory P, I, D, PD, PI, PID - popis a realizaceStabilita lineárních regulačních obvodůSyntéza regulačních obvodů - ukazatelé kvality a přesnosti regulace, frekvenční metodyUrčení optimálního zesílení regulačního obvodu a stabilizace regulačního obvodu, zmenšení regulační odchylkyVnitřní popis systémů

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti se naučí pracovat s metodami analýzy a syntézy spojitých lineárních regulačních obvodů. Naučí se sestavovat matematické modely k reálným soustavám, navrhovat k daným soustavám regulátory a nastavovat parametry regulačního obvodu tak, aby byly splněny kvalitativní nároky na regulační pochod. Studenti získají znalosti v oblasti metod analýzy a syntézy spojitých lineárních obvodů včetně příkladů řešení, rovněž se naučí řešit spojité lineární systémy ve stavovém prostoru. Předmět poskytuje základy pro další navazující předměty s řídící a automatizační tématikou.Dovednosti:Student předmětu umí využít získané odborné znalosti při orientaci v řízení spojitých lineárních regulačních obvodů. Umí vyhledávat a orientovat se v nejnovější odborné literatuře předmětu. Je schopen vytvářet nové znalosti, postupy a integrovat poznatky z různých oborů do praktických aplikací.Kompetence - komunikace:Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a možná řešení. Umí propojovat znalosti a formulovat i při neúplných nebo omezených informacích úsudky. Je schopen komunikovat v českém jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, webové stránky apod.). Při tvoření úsudku využívá vlastní zkušenosti a zkušenosti odborníků. Student je schopen organizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji kontrolovat. Je odpovědný za svá rozhodnutí.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBALÁTĚ, J. Automatické řízení. BEN, Praha, 2004.ZÍTEK, P., HOFREITER, M., HLAVA, J. Automatické řízení. ČVUT FS, 2001.KIRCHMANN, B., SŮVA, S. Teorie řízení - přednášky. ČVUT FEL, 1991.ŠULC, B. Teorie automatického řízení s počítačovou podporou. ČVUT FS,1999.MAŘÍK, V., ZDRÁHAL, Z., KALAČOVÁ, M. Teorie automatického řízení I. Příklady. ČVUT FEL, 1989.HOFREITER, M. et al. Příklady a návody z automatického řízení. ČVUT, Praha, 2003.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaOGATA, K. Modern Control Engineering. Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, 1990.STOGESTAT, S., POSTLETHWAITE, I. Multivariable Feedback Control. John Wiley and Sons, New York, 1996.FENCLOVÁ, M., PECH, Z., SUKOVÁ, M. Teorie automatického řízení. Návody ke cvičení. ČVUT FEL, 1996.SEBORG, D.E., EDGAR, T.F., MELLICHAMP, D.A. Process Dynamics and Control, John Wiley &Son, 1989. 717 p.

Požadavky

AUTOMATIZACE, ELEKTROTECHNIKA I a II, TECHNICKÁ KYBERNETIKA

Garant

prof. Ing. Jaromír Volf, DrSc.