Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Technická diagnostika (TJT03E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TJT03E - Technická diagnostika, Technická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student získává základní znalosti z metod technické diagnostiky a z jejich aplikace na stroje a mechanizmy v oboru zemědělské a stavební výroby, silniční dopravy a potravinářského průmyslu. Tyto znalosti jsou potřebné pro optimální rozhodová­ní o potřebě a rozsahu oprav strojů a pro řízení provozu servisních a opravárenských středisek a podniků. Předmět zahrnuje teorii a aplikaci tvorby optimálních diagnostických postupů s cílem minimalizace nákladů na provoz a péči o stroje, obecné měřící metody vhodné pro diagnostická měření, konkrétní metody diagnostiky vybraných významných strojních prvků, metody aplikace technické diagnostiky na významné stroje a zařízení a metody ekonomického hodnocení aplikace v rámci komplexního systému péče o stroje a zařízení.

Osnova

PřednáškaZákladní pojmy, diagnóza, prognóza, ekonomikaDiagnostické postupy (sestavení, využití) a subjektivní metody technické diagnostiky (endoskopie, stetoskopie)Technické měření (snímače, principy)Metody založené na měření provozních parametrů - výkonnové parametryMetody založené na měření provozních parametrů - čas a frekvence, tlak a účinnost, emise a ekologie provozuTermodiagnostika - kontaktní a bezkontaktní měření teplotyVibroakustická diagnostika - frekvenční analýza chvění, ultrazvukové emiseTribotechnická diagnostika - technický stav oleje a stroje, opotřebeníDiagnostika poruch spalovgacích motorů a brzd vozidel - závady, brzdný účinekDiagnostika poruch podvozků - pérování, tlumičeDiagnostika poruch elektrických zařízení - alternátor, zapalováníDiagnostika poruch hydraulických a pneumatických zařízení - čerpadla, rozvaděčeCvičeníÚvodní cvičení, organizace, bezpečnost, požární ochranaDiagnostický postup - hledání a odstranění poruchyMetody technické diagnostiky - technická stetoskopie, endoskopieProvozní parametry strojů - výkonové parametry - hydraulický dynamometr na vývodovém hřídeliProvozní parametry strojů - výkonové parametry - válcová zkušebnaProvozní parametry strojů - výkonové parametry - dynamocké měření motoruProvozní parametry strojů - hospodárnost a ekologie provozuVibroakustická diagnostika - technický stav ložisekTribotechnická diagnostika - technický stav oleje, ferografieDynamická kontrola brzdové soustavy - brzdná sílaDiagnostika podvozků - geometrie náprav vozidla, tlumičeSeminární cvičení - přednášky semestrálních projektů

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi předmětu mají přehled o základních metodách technické diagnostiky. Znají způsoby měření různých provozních parametrů (výkonových parametrů motorů, tlaků, průtoků apod.) a především ovládají základní principy tribodiagnostických, vibrodiagnostických a termodiagnostických metod. Jsou si vědomi, že vlivem pokroku, zejména v počítačové technice, se systém měření jednotlivých veličin vyvijí k dokonalejším a přesnějším metodám.Dovednosti:Studenti jsou schopni využívat jednotlivé metody technické diagnostiky, vzájemně je doplňovat a kombinovat tak, aby byl popsán technická stav stroje a odhalena příčina závady. Jednotlivé výsledky metod měření technické diagnostiky jsou schopni správně vyhodnotit a interpretovvat tak, aby z hlediska údržby byli schopni predikovat technický stav stroje a účelně navrhnout péči tak, aby byl technický život stroje prodloužen.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy, možná řešení.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku využívá relevantní údaje (odborná literatura, vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků), nese odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností. Student má schopnost v rámci určitých pravidel řídit kolektiv, a to za okolností, které jsou obvykle známé.

Literatura

ZákladníPEJŠA,L., LACINA,J. JURČA,V., KADLEČEK,B. Technická diagnostika. Skripta, TF ČZU, 1995, ISBN 80-213-0249-6.PEXA, M., ALEŠ, Z. Technická diagnostika - cvičení. Praha ČZU v Praze, 2011. 204 s. ISBN 978-80-213-2176-2.PEXA, M., PETERKA, B. ALEŠ, Z., Technická diagnostika. Praha ČZU v Praze, 2011. 909 s (přepočet podle AA - 244 s.). ISBN 978-80-213-2177-9.DoporučenáHALDERMAN, J. Automotiv brake systems. 3. vydání. Paerson education, Ohio 2004. ISBN 0-13-047507-6.HENSON, P. Evaluating Vehicle Emissions Inspection and Maintenance Programs National Research Council, Washington, DC National Academy Press, 2001, 260 pp. ISBN 0-309-07446.WENZEL,J. Reducing Emissions from In-Use Vehicles An Evaluation of the Phoenix Inspection and Maintenance Program using Test Results and Independent Emissions Measurement, EnviroSHAYLER, P.J., DOW,P.I. et al. A Model and Methodology Used to Assess the Robustness of Vehicle Emissions and Fuel Economy Characteristics`, IMechE Paper C606/013/2002, in IMeSTODOLA, J. Diagnostika motorových vozidel - sylaby k přednáškám. Vysoké učení technické v Brně. Brno, 2003.VLK, F. Podvozky motorových vozidel. Vlk, Brno, 2001, ISBN 80-238-5274-4.VLK, F. Koncepce motorových vozidel. Vlk, Brno, 2000, ISBN 80-238-5276-0.

Požadavky

Spalovací motory, Provozuschopnost strojů,

Garant

doc. Ing. Martin Pexa, Ph.D.